در حال بارگذاری ...
امروز 31 شهریور ماه در سن 81 سالگی

پرویز تاییدی مترجم و پیشکسوت تئاتر وسینما درگذشت

پرویز تاییدی نویسنده، مترجم و کارگردان پیشکوست تئاتر و سینما و از نخستین سازندگان تله‌تئاتر در ایران در ۸۱ سالگی و در منزل خواهرش در تهران چشم از جهان فروبست.

به گزارش ایران تئاتر، زنده‌یاد پرویز تاییدی متولد ۱۵ مرداد ۱۳۱۶، کارگردان، نویسنده، مدرس و مترجم پیشکوست تئاتر ایران و از بانیان تله‌تئاتر در ایران پس از سال‌ها تدریس، ترجمه و نویسندگی در عرصه فرهنگ و هنر به ویژه سینما و تئاتر امروز 31 شهریورماه در سن 81 سالگی دار فانی را وداع گفت.

این هنرمند فقید با ترجمه کتاب «کار هنرپیشه بر نقش» اثر استانیسلافسکی تاثیر بسزایی در زمینه آشنایی بازیگران تئاتر ایران با یکی از روش‌های مطرح بازیگری جهان داشت و در این راستا کتاب «تئوری استانیسلاوسکی در پرورش هنرپیشه» را به هم به نگارش در آورد.

او کارگردانی فیلم‌هایی همچون «آخرین مهلت» و «حمله خرچنگ‌ها» را بر عهده داشته و در عرصه فیلم کوتاه نیز آثاری همچون «بناهای تاریخی ایران»، «هنر فرش ایران»، «خاک»، «باد» و «آتش» را ساخته است.

از فعالیت‌های زنده‌یاد پرویز تاییدی در عرصه ترجمه نیز می‌توان به «شب‌های کابیریا» اثر فدریکو فلینی، «سکون» اثر اینگمار برگمان، «توده هیزم» اثر آگوست استریندبرگ، «فرشته آبی» اثر یوزف فون اشترنبرگ و «همشهری کین» اثر اورسون ولز اشاره کرد.

مرحوم تاییدی پیش از نارسایی قلبی و  دیابت داشت و صبح امروز (شنبه 31 شهریروماه) در منزل خواهرش درگذشت. خانواده او  تلاش دارند روز دوشنبه 2 مهر ماه مراسم تشییع از مقابل خانه سینما انجام شود.

 

ایران تئاتر درگذشت این هنرمند پیشکسوت را جامعه هنری و خانواده این هنرمند تسلیت می‌گوید.




نظرات کاربران