در حال بارگذاری ...
پیکر زنده‌یاد پرویز تاییدی با حضور جمعی از هنرمندان تئاتر و سینما تشییع شد

وداع با هنرمندی که دروغ را تاب نمی‌آورد

پیکر زنده‌یاد پرویز تاییدی هنرمند پیشکسوت تئاتر و سینما صبح امروز با حضور جمعی از اهالی هنر از ساختمان شماره ۲ خانه سینما به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) تشییع شد.

به گزارش ایران تئاتر، پیکر زنده‌یاد پرویز تاییدی با حضور جمعی از هنرمندان تئاتر و سینما و خانواده این هنرمند فقید و با یاد شهدای حادثه تروریستی اهواز از ساختمان شماره دو خانه سینما به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) تشییع شد.

در این مراسم محسن امیریوسفی رییس کانون کارگردانان خانه سینما به عنوان نخستین سخنران به دعوت کامران ملکی مجری مراسم، برای ایراد سخن پشت تریبون قرار گرفت.

امیریوسفی با اشاره حادثه تروریستی اهواز و اعلام عزای عمومی در کشور و همچنین عرض تسلیت به بازماندگان این اتفاق تروریستی و خانواده زنده‌یاد تاییدی گفت: آقای تاییدی از جوانان فعال سینما و تئاتر در دهه ۴۰ بود، دهه‌ای که یکی از دهه‌های تکرار نشدنی تاریخ هنر در کشور ما است. با این حال اما نکته‌ جالب توجه در زندگی این هنرمند این بوده که ایشان از بانیان تله‌تئاتر در تلویزیون بوده، تله‌تئاتری که این روزها دیگر وجود ندارد و به تله‌فیلم‌هایی تبدیل شده که نه تله هستند و نه فیلم.

در ادامه مجری مراسم با اشاره به فیلم‌ «آخرین مهلت» از ساخته‌های پرویز تاییدی که در آن به مسئله مقاومت پرداخته بود، از بهزاد فراهانی بازیگر پیشکسوت تئاتر برای ایراد سخن دعوت کرد تا پشت تریبون قرار بگیرد.

بهزاد فراهانی با تسلیت درگذشت این هنرمند فقید در سخنانی با اشاره به اینکه از او اولین کسی بوده که در سال‌های دور برای یک پروژه تئاتری از مجموعه آثار شکسپیر با کارگردانی پرویز تاییدی دعوت به همکاری شده، اظهار داشت: زنده‌یاد تاییدی آن پروژه را بعد از چهارماه تمرین تعطیل کرد و وقتی که ما علت آن را جویا شدیم به ما گفت من بلد نیستم کسانی را تاب بیاورم که به هم دروغ می‌گویند.

فراهانی با تاکید بر اینکه از ویژگی‌های بارز تاییدی این بود که مرد اخلاق بود و فکر نمی‌کنم کسی بوده باشد که از او دلخوری یا ناراحتی به دل داشته باشد، افزود: پرویز تاییدی هیچ‌گونه چسبندگی به هیچ دولتمردی نداشت ولی اینکه چرا در این سال‌ها خلوت را ترجیح داد، ناشی از همان مریضی‌ای است که صنوف ما را اینچنین از هم مُنفک کرده و همین مسئله باعث شده که رسانه ملی ما که من آن را اصلا ملی نمی‌دانم، حقوق ما را به راحتی نادیده بگیرد و در نتیجه سال‌هاست که تئاتر در آن هیچ ردپایی ندارد.

بهزاد فراهانی در پایان با بیان اینکه ما ارتش بزرگی از اندیشه و مهربانی هستیم، تصریح کرد: پرویز به قدری تنها بود که من الان خجالت می‌کشم که بگویم؛ ۴۰ سال بود نه او به منزل من آمده بود و نه من به نزد او رفته بودم. اما نمی‌دانم چرا رفتگان ما حسرتمند می‌روند در حالیکه او منزه بودن اندیشه را به ما یاد داده بود. در حالی‌که ما از صمیم قلب همدیگر را دوست نداریم و به همین دلیل هم هست که وحدت مان ماندنی نیست.

در ادامه هوشنگ گلمکانی نویسنده و منتقد سینما نیز در سخنانی با اشاره به اینکه آشنایی نزدیکی با زنده‌یاد تاییدی نداشته ‌و برخورد جدی از نزدیک باهم نداشته‌اند، اظهار کرد: البته این به روحیه ایشان هم برمی‌گشت و همین را در مراسم امروزشان که چندان جمعیتی حضور ندارد، می‌بینیم.

گلمکانی در ادامه با اشاره به تحصیلات سینمایی این هنرمند فقید در آلمان افزود: البته وجه تئاتری کار ایشان سنگین‌تر و قابل دفاع است و وجه فعالیتش در زمینه نوشتن و ترجمه هم بسیار پررنگ است. از جمله کتاب بازیگری استانیسلافسکی که تا سال‌ها برای بازیگران تئاتر تنها مرجع بازیگری بود که البته آن زمان بازیگران سینما اصلا استانیسلافسکی را نمی‌شناختند.‌

پس از گلمکانی نوبت به علی پویان که در دوران دانشجویی از شاگردان زنده‌یاد تاییدی بوده رسید تا سخنانی را ایراد کند. علی پویان در سخنان خود درباره این هنرمند فقید گفت: اولین کسی که از واژه هنر شریف تئاتر استفاده کرد استاد تاییدی بود و ما از او یاد گرفتم که هنر تئاتر چه هنری است. او عاشق کار و دانشجویانش بود و از همه مهم‌تر ما از ایشان درس تواضع و اخلاق یاد گرفتیم.

پویان در ادامه با تاکید بر اینکه استاد تاییدی همیشه معلم بود آن هم نه بدون غرور و همواره با تواضع درس می‌داد گفت: روحت شاد که به ما یاد دادی چطور می‌توان با هنر زندگی کرد.

مجید رجبی‌معمار مدیرعامل خانه هنرمندان هم به عنوان آخرین سخنران این مراسم اظهار کرد: بعد از سخنانی که دوستان درباره استاد تاییدی گفتند دیگر من خیلی حرفی برای گفتن ندارم اما لازم می‌دانم در حالی‌که با این استاد هنرمند خداحافظی می‌کنیم یادی کنم از بیش از 2 هزار هنرمند شهید که در طول دفاع مقدس از جان مایه گذاشتند و برای صیانت از این مرز و بوم به خیل شهدا پیوستند.

رجبی معمار همچنین از برگزاری برنامه ویژه‌ای برای بررسی و تاثیر آثار زنده یاد تاییدی به عنوان یک تئاتری دلسوز، یک معلم، یک مترجم و یک فیلمساز در خانه هنرمندان ایران خبر داد.

پس از سخنان مدیرعامل خانه هنرمندان، نماز میت با حضور حاضران بر پیکر این هنرمند فقید خوانده شد و پیکر این هنرمند برای خاکسپاری به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) تشییع شد.

هدیه نوربخش خواهرزاده پرویز تاییدی هم در پایان این مراسم در سخنانی گفت: استاد تاییدی آغازگر چند جریان هم‌زمان در سینما و تئاتر و تلویزیون بود و مترجم آثار کلاسیک و آثاری در حوزه فرهنگ و هنر بود. ایشان متاسفانه در این ۱۵ سال آخر خانه‌نشین بوده و بسیار رنج برد؛ هم تنهایی و انزوا و هم بیماری اما همیشه جریان تئاتر را پیگیری می‌کرد. همیشه قلب تپنده‌ای برای هنر داشت و اگر توان جسمی داشت کارش را ادامه می‌داد. فقدانش را از طرف خانواده‌اش به اهالی فرهنگ و هنر تسلیت می‌گویم.

گفتنی است، مراسم یادبود زنده‌یاد پرویز تاییدی روز پنجشنبه 5 مهرماه جاری از ساعت 16:30 تا 18 در مسجد پیامبر اعظم(ص) واقع در خیابان شریعتی نرسیده به پل سیدخندان برگزار خواهد شد.

منوچهر شاهسواری، مریم معترف، مرتضی ضرابی و... از جمله هرمندان حاضر در این مراسم بودند.




مطالب مرتبط

در هفتمین نشست «صدای نمایشنامه‌نویس»

بهزاد فراهانی، نمایشنامه‌ جدیدش را برای مخاطبان خواند
در هفتمین نشست «صدای نمایشنامه‌نویس»

بهزاد فراهانی، نمایشنامه‌ جدیدش را برای مخاطبان خواند

بهزاد فراهانی، نمایشنامه‌نویس، بازیگر و کارگردان پیشکسوت تئاتر، در هفتمین نشست «صدای نمایشنامه‌نویس»، یکی از جدیدترین نمایشنامه‌هایش را خواند و درباره‌ این اثر با مخاطبان گفت‌وگو کرد.

|

دبیر شب عکس تئاتر مطرح کرد

فعالیت تئاتر خصوصی مدیون عکس و عکاسان تئاتر است
دبیر شب عکس تئاتر مطرح کرد

فعالیت تئاتر خصوصی مدیون عکس و عکاسان تئاتر است

ابراهیم حسینی، دبیر شب عکس تئاتر در مراسم رونمایی از پوستر این رویداد هنری گفت تئاتر خصوصی بخش اصلی فعالیت خود را مدیون عکس و عکاسان تئاتر است. همچنین در این مراسم از نمایش و اهدای 30 عکس حمید جبلی، نویسنده، بازیگر و عکاس تئاتر به آرشیو انجمن صنفی عکاسان تئاتر ایران خبر داده شد.

|

برگزیدگان جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث فرهنگی معرفی شدند

نمایش‌های ایرانی؛ جلوه‌ای از مردمی شدن جشنواره میراث فرهنگی
برگزیدگان جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث فرهنگی معرفی شدند

نمایش‌های ایرانی؛ جلوه‌ای از مردمی شدن جشنواره میراث فرهنگی

علی دارابی، قائم‌مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی، حضور بخش نمایش در جشنواره ملی چندرسانه‌ای را جلوه‌ای از مردمی شدن این رویداد هنری معرفی کرد.

|

گفت‌وگو با داور واقعه‌خوانی جشنواره میراث فرهنگی

بهزاد فراهانی: نمایش ایرانی، میراث ناملموس این سرزمین است
گفت‌وگو با داور واقعه‌خوانی جشنواره میراث فرهنگی

بهزاد فراهانی: نمایش ایرانی، میراث ناملموس این سرزمین است

بهزاد فراهانی، نویسنده، بازیگر، کارگردان تئاتر و داور بخش واقعه‌خوانی دومین جشنواره میراث فرهنگی با تاکید بر لزوم برنامه‌ریزی مدون و ساماندهی‌شده برای ادامه حضور بخش‌های نمایشی در این رویداد هنری گفت نمایش ایرانی میراث ناملموس این سرزمین است.

|

با حضور جمعی از هنرمندان تئاتر، سینما و رادیو در فرهنگسرای ارسباران

آیین گرامیداشت بانو توران مهرزاد برگزار شد
با حضور جمعی از هنرمندان تئاتر، سینما و رادیو در فرهنگسرای ارسباران

آیین گرامیداشت بانو توران مهرزاد برگزار شد

آیین گرامیداشت بانو توران مهرزاد با عنوان «بانوی مهر» به‌پاس هشت دهه فعالیت هنری این چهره پیشکسوت روز یکشنبه 28 آبان با حضور هنرمندان مطرح تئاتر، سینما و رادیو در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

|

نظرات کاربران