در حال بارگذاری ...
مروری بر نمایش‌های بر صحنه به مناسبت هفته دفاع مقدس

دفاع مقدس؛ بخشی جدانشدنی از تاریخ ایران

ایران تئاتر: هفته دفاع مقدس به هفته آغازین جنگ ایران و عراق اطلاق می‌شود و از ۳۱ شهریور تا ۷ مهر ادامه دارد. به همین مناسبت برآن شدیم تا نمایش‌هایی که در این روزها با موضوع دفاع مقدس بر صحنه هستند را معرفی کنیم.

روز 31 شهریور 1359، با حمله هوایی عراق به چند فرودگاه ایران و تعرض زمینی همزمان ارتش بعث به شهرهای جنوب ایران، جنگ 8 ساله حکومت صدام حسین علیه ایران آغاز شد. دفاع مقدس، داستان نسل زنده و با نشاط و به روز و روشنگر نسل های امروز و آینده است. راه رسیدن به معرفت انسانی در دفاع از هویت دینی و موجودیت میهنی، مؤلفه های بسیاری را در خود جای می دهد. مسیر و معبر، متنوع و متعدد است.  بزرگ ترین ابزار دفاعی ما در برابر دشمن در آن روزها، حس ایثار و از خودگذشتگی آحاد ملت بود همیت عمومی یک ملت برای صرف فعل مقاومت . پس باید همه زوایای جنگ تحمیلی بررسی و به نمایش گذاشته شود تا نسل کنونی و آینده که آن را در زمان خود لمس نکرده اند، با حقیقت وجودی جنگ آشنا شوند و آن گونه شود که گویی خود در دفاع مقدس حضور داشته اند؛ زیرا از آنجا که تاریخ، صحنه تکرار اتفاقات است؛ تجربه بهترین سلاح برخورد با اتفاقات تکراری را به دستمان می دهد. پس باید بگوییم تا نسل آینده بداند که چرا یک کشور همسایه، به خود این اجازه را می دهد که به کشور دوست و برادر و هم آیین خود تجاوز کند. در ادامه نمایش هایی که این روزها برصحنه  تئاتر اجرا می شوند را مرور می کنیم .

 

آوانتاژ

نمایش «آوانتاژ» نوشته کامران شهلایی و به کارگردانی کاکران شهلایی و محمد لارتی از 2مهرماه تا 3 آبان ساعت 18:30 در تالار حافظ اجرا می‌شود. در این نمایش الهام نامی، امین وحیدی پور، رضا بهرامی، ابوذر ساعدی، شادی صیادی، ترانه کوهستانی، احمد جعفری، آرزو کریمی زند و ایلیا بکریان بازی می‌کنند. این اثر نمایشی نیز وقایعی را دهه ۶۰ روایت می‌کند و درباره بمباران ۴ آذرماه سال ۱۳۶۵ در اندیمشک است. این بمباران ۱۰۰ دقیقه‌ای طولانی‌ترین بمباران هوایی بعد از جنگ جهانی دوم و طولانی‌ترین بمباران در ایران لقب گرفته که متاسفانه تعداد زیادی از زنان و کودکان و افراد غیرنظامی در این اتفاق به شهادت رسیدند. «آوانتاژ» روایتی است از آن روزها و افرادی که در این میان شهید شده‌اند. داستان نمایش درباره پسربچه‌ای است که فوتبالیست خوبی بوده و حتی ممکن بوده که در آینده عضو تیم ملی فوتبال شود اما در این حادثه کشته می‌شود. اگر او زنده می‌ماند، می‌توانست تجربیات زیادی را کسب کند در حالی که مرگ این پسر همه آرزوهایش را تباه کرد. او دیدن بسیاری از اتفاقات تاریخی و ورزشی را از دست می‌دهد در حالی که حقش این نبود و باید زندگی می‌کرد. بهای بلیط این نمایش 70 دقیقه‌ای 25000 تومان می‌باشد.

 

عندازمطالبه

نمایش «عندازمطالبه» نوشته مرتضی شاه‌کرم و به کارگردانی سامان خلیلیان تا 13 مهرماه ساعت 19 در سالن قشقایی مجموعه تئاترشهر اجرا می‌شود. در این نمایش پروا آقاجانی، ابتسام بغلانی، جواد پولادی، آتیه جاوید، حسام‌خلیل نژاد، محمد زوار بیریا، مرتضی شاه کرم، الهه شه پرست، احمد صمیمی، سلمان فرخنده و سید علی موسویان بازی می‌کنند. در خلاصه نمایش آمده: نمایش داستان جماعتی را روایت می کند که به نحوی در صف و چشم انتظاری رسیدن خبری میباشند. این خبر می تواند زندگی آنان را دستخوش تغییرات عمده ای نماید. دستیابی و چشم به راهی این اتفاق همگی را برای قرار گرفتن سریعتر به مقصودشان در یک رقابت محترمانه و سبقت از یکدیگر قرار داده است. بهای بلیط این نمایش 75 دقیقه‌ای 30000 تومان می‌باشد.

 

اضطراری

نمایش اضطراری به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا ستاری از ۸مهر تا ۲ آبان ساعت ۲۰:۲۰ در تالار حافظ به صحنه می‌رود. در این نمایش عباس خداوردیان، شیوا جوانمرد، عاطفه امینی، طاها محمدی و وحیده اکبری نسب ایفای نقش می‌کنند. در خلاصه نمایش آمده: ناامید شوید، چون سقط پایان همه‌چیز است ... صدایی از بیرون می‌شنوم که انگار همه قصد و نیت مرگ‌باری دارند ... آشفته‌خاطرم ... چرا نمی‌گذارند منم زندگی کنم؟ ... دلم می‌خواد ۳۱ دسامبر ۲۰۹۹ رو ببینم و جشن بگیرم ... سلام ... این صدای منه که دارم از درونِ غشای مادرم با شما صحبت می‌کنم ... لطفاً دست نگه دارید. من یک جنین هستم. بهای بلیط این نمایش ۵۰ دقیقه‌ای، ۳۵۰۰۰ تومان تعیین شده است.

 

سرباز شال بلند

نمایش «سرباز شال بلند» به نویسندگی و کارگردانی علیرضا حنیفی تا 10 مهرماه ساعت 18:30 در تماشاخانه ماه حوزه هنری به صحنه می‌رود. در این نمایش علیرضا حنیفی، سحر صفانیا، شراره مرادی و مصطفی پارسایی به ایفای نقش می‌پردازند. در خلاصه نمایش آمده: مادری برای پسر به سربازی رفته اش در حال بافتن یک شال است تا روزی که برمیگردد شال را به او بدهد. سال‌هاست که مادر شال می بافد و سال هاست که پسر برنگشته است، تا امشب که مادر ایمان دارد پسرش بازخواهد گشت. بهای بلیط این نمایش 50 دقیقه‌ای 20000 تومان تعیین شده است.

 

دهانی پر از کلاغ

نمایش «دهانی پر از کلاغ» به نویسندگی جمشید خانیان و کارگردانی کامبیز جهانگیری از 1 تا 13 مهرماه ساعت 18 در سالن استاد محمد پردیس تئاتر تهران به صحنه می رود. در این نمایش احسان بیرامی، محمدرضا گرامی‌نژاد، پریسا سیاوشی و هلنا محمدی ایفای نقش می‌کنند. در خلاصه داستان این اثر نمایش آمده است: دو برادر پس از هفده سال در مکان نامشخصی با یکدیگر دیدار می‌کنند و خاطراتشان را از دوران کودکی، نوجوانی تا جوانی شان که در جنگ گذشت را مرور می‌کنند. آن‌ها با اینکه دوقلو هستند در خانواده بسیار مورد تبعیض قرار گرفته‌اند و این موضوع برادر کوچکتر را دچار کینه و عقده کرده است که مسئله منجر به اتفاقاتی می‌شود. بهای بلیط نمایش 20000 تومان درنظر گرفته شده است.

 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران