در حال بارگذاری ...
  • یادداشت ارمغان بهداروند بر نمایش «آوانتاژ»

    هرکجای نقشهٔ جهان که درد بگیرد هنر درد می‌کشد

    ایران تئاتر : ارمغان بهداروند در یادداشتی که پس از دیدن نمایش آوانتاژ نوشته از بمباران ۴ آذر ۱۳۶۵ اندیمشک و شهدای آن واقعه یادکرده است.

    "هنر، اقلیم ندارد و هنرمند، بی‌سرزمین است. هرکجای نقشهٔ جهان که درد بگیرد هنر درد می‌کشد. این درد می‌تواند به شکل شعر، در تاروپود داستان، با پیچ‌وتاب خطی، به هم‌نشینی نقش‌ها و رنگ‌ها، آمیخته در نت‌های نغمه‌ای باشد و یا حتی درصحنه‌ای جان بگیرد! هنر، رنگ ، لهجه ،نقشه و قومیت ندارد و به هر زبان که روایت شود، مرهمی بر زخمی است که رنج آفرین بوده است... خوزستان، سال‌هاست که خط به خط نوشته‌شده است و در این نگارش، قدم‌ها و قلم‌هایی شریک هستند که به هیچ عبارت، نمی‌توان ستایششان کرد. خاکی که روزگاری از فرط ننوشتن، خاطرهٔ دوری در مهلکهٔ فراموشی شده بود، اکنون، سرو بلندی است که در خاک و خون خویش، قد کشیده است و برگ و بار گرفته است.

    در این شناسنامه که صادره از مردمی است که مترادف با کوه و رودخانه و خورشیدند. نام‌هایی رقم خورده‌اند که خوزستان را زیسته‌اند، آبادان را گریسته‌اند و بی‌هیچ توقعی، بی‌هیچ تمنایی و بی‌هیچ التماسی، شیفته خوزستان‌اند.

    از این جغرافیا آن‌قدر نوشته‌شده است که به چشم و دل دیگران بنشیند. نمایش "آوانتاژ" همین قصه است. یادمان بیاید آن ایستگاه، مسافرانی داشت که یا بال‌بال می‌زدند برای پریدن و یا با بی‌بال و پر به مقصد سلام می‌کردند.

    قطار تهران- اندیمشک شاهد است...
    "آوانتاژ" ستایش شهری است که خاک از روی رزمندگان می‌گرفت و هیچ دری به روی سربازی بسته نبود. اگر دوکوهه درصحنهٔ تئاتر تکرار می‌شود و اگر کرخه به روایت دیگران شنیده می‌شود و اگر اندیمشک، با ایستگاه و بلوار راه‌آهن و سینما پارادیا و بیمارستان کلانتری و زمین خاکی فوتبال در خاطرهٔ تهران، اتفاق می‌افتد، غیرت هنرمندانی است که می‌شنوند و می‌بینند.

    کامران شهلایی و محمد لارتی سربازهای سزاواری هستند که نمی‌خواهند خاطرهٔ "چهارم آذر اندیمشک" فقط خاطره باقی بماند. "آوانتاژ" آن‌ها آرش دیگری است که در کمان جان خویش، نام خوزستان را به دورترها یادآوری می‌کند. حالا هرکجای این نقشه که بایستیم می‌توانیم بگوییم:

    "به خوزستان خوش‌آمدید".
    به غنیمت این هفتاد دقیقه خیال و خاطره که هفتصد کیلومتر از اندیمشک شهر دوکوهه و کرخه دور است، همراهانی را به یاد می‌آورم که رنج بمباران چهارم آذر سال ۱۳۶۵اندیمشک را در جان داشتند و در رنج آفرینش این نمایش، مرهم بودند و همداستان...
     




    مطالب مرتبط

    در تالار حافظ

«آوانتاژ» با اجرا برای عکاسان آغاز می شود
    در تالار حافظ

    «آوانتاژ» با اجرا برای عکاسان آغاز می شود

    نمایش «آوانتاژ» به کارگردانی کامران شهلایی و محمد لارتی که روز دوشنبه 2 مهرماه به طور رسمی کار خود را در تالار حافظ آغاز می کند، روز یک شنبه اول مهر برای عکاسان تئاتر و اعضا انجمن عکاسان خانه تئاتر روی صحنه خواهد رفت .

    |

    گفت وگوی ایران تئاتر  با محمد لارتی و کامران شهلایی کارگردانان نمایش آوانتاژ

حسرت  آینده ای که گذشته ولی  اتفاق نیافتاده
    گفت وگوی ایران تئاتر با محمد لارتی و کامران شهلایی کارگردانان نمایش آوانتاژ

    حسرت آینده ای که گذشته ولی اتفاق نیافتاده

    ایران تئاتر:نمایش آوانتاژ اثر هنرمندانه‌ای در باره یکی از تلخ‌ترین وقایع سال‌های دفاع مقدس و بمباران وحشیانه شهر اندیمشک توسط نیروهای صدام و کشته شدن صدها انسان بی‌گناه است. محمد لارتی و کامران شهلایی کارگردانان نمایش با استفاده از ویژگی‌های تئاتر مستند نمایشی اثرگذار ...

    |

    با حضور محمد سرافراز، رئیس سابق سازمان صداوسیما

از خانواده شهید سرافراز در اجرای پایانی «هفت روز از تیر شصت» قدردانی شد
    با حضور محمد سرافراز، رئیس سابق سازمان صداوسیما

    از خانواده شهید سرافراز در اجرای پایانی «هفت روز از تیر شصت» قدردانی شد

    اجرای نمایش «هفت روز از تیر شصت» به کارگردانی محمد لارتی و کامران شهلایی در تالار سایه با قدردانی گروه اجرایی از خانواده شهید جواد سرافراز به پایان رسید.

    |

    گفت و گو با کارگردانان نمایش«هفت روز از تیرشصت»:

ملتی که تاریخ خود را نداند جلو نمی رود
    گفت و گو با کارگردانان نمایش«هفت روز از تیرشصت»:

    ملتی که تاریخ خود را نداند جلو نمی رود

    ایران تئاتر :  وقایع تاریخی و اسنادی که از دل آنها بیرون می آیند اگرچه همواره جذاب و مخاطب پسند بوده‌اند اما گاهی در مرحله خلق اثری دراماتیک خواسته یا ناخواسته، تغییراتی د این وقایع ایجاد می شود که اصل واقعیت را با شبهه روبرو می سازد و از ارزش آنها می کاهد به همین دلیل نیاز به ...

    |

    در میزگرد نمایش «هفت روز از تیر شصت» مطرح شد

خیلی ها قصه‌ای روایت نکردند و هنوز هم روایت نمی‌کنند
    در میزگرد نمایش «هفت روز از تیر شصت» مطرح شد

    خیلی ها قصه‌ای روایت نکردند و هنوز هم روایت نمی‌کنند

    کامران شهلایی و محمد لارتی که این روزها در تئاتر شهر روایتی مستند از انفجار حزب جمهوری اسلامی بر صحنه برده‌اند، در میزگرد این نمایش از سختی‌ها و کاستی‌های آفرینش یک تئاتر مستند سیاسی می‌گویند.

    |

    نظرات کاربران