در حال بارگذاری ...
نسا سلیمانی کارگردان «خرداد رخ داد» در اصفهان :

خوشحالم که با «تئاتر صاحبدلان» برای مردم شهر خودم نمایش اجرا می‌کنم

نمایش خیابانی «خرداد رخ داد» به کارگردانی نسا سلیمانی در هشتمین دوره «تئاتر صاحب دلان»، دراصفهان اجرا شد.

 نسا سلیمانی درباره نمایش«خرداد رخ داد» به ایارن تئاتر گفت: این اجرا دربارهٔ مادر یک شهید است که پس از 7 دختر درست در روز 15 خرداد سال 42 صاحب پسر می‌شود. شوهرش در همان درگیری‌های قیام خونین توسط نیروهای ساواک کشته می‌شود. او پسرش را بزرگ می‌کند تا اینکه پسرش به جبهه می‌رود و یک ماه پیش از پذیرش قطعنامه شهید می‌شود. پس از شهادت پسرش او دعوت می‌شود تا دیداری با امام خمینیی داشته باشد. او برای عدالت‌خواهی به تهران می‌رود و متوجه می‌شود که تهران سیاه‌پوش است و امام خمینی از دنیا رفته است. ولی وصیتی از خود به‌جا گذاشته است که در آن پاسخ تمامی نامه‌ها و عدالت‌خواهی‌هایش داده‌شده است و راهی درست برای ادامهٔ زندگی در شرایط بحرانی به او نشان داده است.
سلیمانی افزود: اگر به وصیت‌های امام خمینی(ره) رجوع کنیم متوجه راهکارهایی می‌شویم که برای زمان مشکلات می‌تواند استفاده شود. زن وصیت‌نامه را پخش می‌کند تا همه از آن بهره بگیرند. در ادامه در این نمایش ما بخش‌هایی از وصیت‌نامه را به مردم می‌دهیم تا آن را بخوانند. در وصیت‌نامه آمده که مسئولین چگونه باید برخورد کنند و چگونه باید از شرایط بحرانی عبور کرد.
او دربارهٔ نام نمایش توضیح داد: تمامی این اتفاقات، تولد فرزندش، شهید شدن شوهرش، شهادت پسرش و مرگ امام خمینی (ره) در خرداد رخ‌داده است؛ و من از هم‌زمانی این اتفاقات برای پیش برد منظور استفاده کردم.
این کارگردان تئاتر دربارهٔ استقبال مردم از اجرا گفت: من این نمایش را پیش‌ازاین در خرداد به مناسبت رحلت امام باجرا کرده ام. استقبال در آن زمان بیشتر بود.  من تلاش کردم بابیان مسائل امروز این ارتباط را از دست ندهم. هرچند مردم ترجیح می‌دهند نمایش شاد ببینند تاکمی از غصه‌ها و دردهایشان فاصله بگیرند.
او ادامه داد: البته با این وجود مردمی که حاضر بودند توانستند با نمایش ارتباط خوبی برقرار کنند به‌خصوص بخش شهدا.
او دربارهٔ هماهنگی موضوع با شرایط حال حاضر گفت: اصل کار خیابانی بیان مسائل روز است. مردم باید بتواند ارتباط برقرار کنند و باید بتوانند راهکاری برای بیرون آمدن از شرایط بد پیدا کنند. این باعث می‌شود که مردم کار را از خودشان بدانند و در آن سهیم شوند.
نسا سلیمانی دربارهٔ اهمیت برگزاری «تئاتر صاحب دلان» و اهمیت آن در جامعهٔ این روزهای تئاتر گفت: موضوع این جشنواره دینی است و کارها اغلب تم غمگینی را به دوش می‌کشند. شاید اگر می‌شد درتم شادتری مسائل و مشکلات را مطرح کرد مردم هم ارتباط بیشتری می‌گرفتند که البته با توجه به هدف اصلی « صاحب دلان» و زمان برگزاری آن‌که محرم و صفر است این امر ممکن نیست.
او ادامه داد: البته این مسئله که من می‌توانم هم در جشنواره‌ای شرکت داشته باشم و هم برای مردم شهر خودم اجرا کنم بسیار مایهٔ خوشحالی است. ما برای جشنواره‌های مختلف به محل‌های مختلف می‌رفتیم. نه اینکه بد باشد، اصلاً، حتی اتفاق هیجان‌انگیزی است ولی این هم خیلی خوب است که با حضور در «صاحبدلان» من برای مردم شهر خودم اجرا می‌کنم.
«خرداد رخ داد» به کارگردانی نسا سلیمانی در محل پل خواجو روبروی نگارستان امام خمینی و میدان نقش‌جهان از 16 و تا 18  اجرا شده است.

هشتمین دوره تئاتر صاحبدلان توسط دفتر تئاتر دینی با 42 اثر در بخش تئاتر صحنه‌ای، تئاتر خیابانی و شبیه‌خوانی از اول محرم به مدت 70 روز در سراسر کشور برگزار می‌شود.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران