در حال بارگذاری ...
زهره بهروزی‌نیا در گفت وگو با ایران خبر داد

اقتباسی آزاد از رمان « زنی در برلین» را روی صحنه می‌برم

بهروزی‌نیا در گفت‌وگو با ایران تئاتر درباره فعالیت جدید خود در عرصه تئاتر اظهار کرد: قرار است به زودی نمایشی را روی صحنه ببرم. مضمون این نمایش درباره آسیب‌پذیری و تعرضی است که در جنگ نسبت به زنان انجام می‌شود.

زهره بهروزی‌نیا نامی آشنا در تئاتر عروسکی است که در اجراهایش متدهای متفاوت و جذابی را به کار می‌گیرد . او  دارای مدرک کارشناسی تئاتر عروسکی از دانشکده  سینما و تئاتر در سال 1379  وکارشناسی ارشد کارگردانی تئاتر از دانشگاه تربیت مدرس در سال 1383 است. بهروزی‌نیا دبیری چهارمین دوره  جشنواره  بین‌المللی تئاتر عروسکی دانشجویی در سال 1379  را بر عهده داشته، همچنین دبیر اجرایی دوره اول و دوم جشنواره تئاتر دانشگاهی 1379 و 1380 ودبیر اجرایی دومین همایش بزرگ کانون‌های فرهنگی و هنری دانشجویان سراسر کشور1381 در سال 1381 بوده است.

بهروزی‌نیا در گفت‌وگو با ایران تئاتر درباره فعالیت جدید خود در عرصه تئاتر اظهار کرد: قرار است به زودی نمایشی  را روی صحنه ببرم. مضمون این نمایش درباره آسیب‌پذیری و تعرضی است که در جنگ نسبت به زنان انجام می‌شود. مبنای اصلی نمایش درباره تندروی‌های داعش و خشونتی است که در عراق و سوریه نسبت به زنان اعمال کرده‌اند. چندی قبل مستندی درباره حمله داعش به افغانستان دیدم که در آن نحوۀ اعمال خشونت داعش به سه خواهر افغانی روایت می‌شد که بسیار تاثیرگذار بود. در نوشتن متن هم به اتفاق همکارم به سراغ رمان «زنی در برلین» نوشته مارتا هیلرز  رفتم که در اروپا هم بر اساس این رمان فیلمی ساخته شده است.

این کارگردان تئاتر درباره نحوه اقتباس از این رمان و شکل اجرایی نمایش گفت: ما اقتباس آزادی از این رمان انجام داده ایم. در اجرایم بیشتر به سراغ پرفورمنس می‌روم و مخاطب حین اجرا از طریق حرکات بازیگر و اشیاء با فضای نمایش ارتباط برقرار می‌کند. در حقیقت اشیاء در نمایش کارکرد حرکتی و شخصیتی پیدا می‌کنند و به نوعی به سمت تئاتر اشیاء حرکت می‌کنیم. این نمایش در سالن بلک باکس روی صحنه خواهد رفت و فکر می‌کنم تجربه نو و متفاوتی در ایران خواهد بود .

بهروزی‌نیا همچنین در معرفی عواملی که در این اجرا با او همکاری می‌کنند، گفت: در این نمایش نگار عابدی به عنوان بازیگر ، منوچهر شجاع به عنوان طراح صحنه ، رضا شعبانی به عنوان آهنگساز ، الناز تاریخی به عنوان طراح حرکت و پروانه عبداللهی به عنوان نویسنده  حضور دارند.

شایان ذکر است؛ بهروزی‌نیا پیش از این نمایش‌هایی نظیر ستاره‌ای به رنگ آبی 1376 ،آخرین گل 1379 ،هیچ نبود 1381، یک رویا 1386 ،گفت امروز بینی و فردا بینی و پس آن فردا 1389 ، درفش کاویانی1391 و کنار ستاره‌ها بر می‌گردم 1383 را روی صحنه برده است. او همچنین ترجمه کتاب عملکرد فرهنگی عروسک نوشته هنریک یورکفسکی را نیز در کارنامه دارد. گفتنی است نمایش «حلاج گفت: امروز بینی و فردا بینی و پس آن فردا» که بهروزی‌نیا دو سال قبل روی صحنه برده بود در جشنواره‌های بین‌المللی در نقاط مختلف جهان نیز مورد تحسین قرار گرفت و جوایزی را نیز کسب کرد. دریافت جایزه نمایشنامه منتخب از جشنواره عروسکی بین‌المللی مبارک یونیما تهران 1389، جایزه بهترین بازیگری زن از جشنواره بین‌المللی آلماتی قزاقستان 2011، جایزه بهترین بازیگری و بهترین نمایش خلاق از جشنواره بین‌المللی پراگ 2011، همچنین جایزه بزرگ فستیوال لومژای لهستان و قزاقستان از دیگر موفقیت‌هایی است که او در عرصه تئاتر به دست آورده است.

  

 

 




نظرات کاربران