در حال بارگذاری ...
مدیرکل هنرهای نمایشی پس از تماشای نمایش خدایگان در تماشاخانه مولوی:

نیروی انسانی تربیت شده در دانشگاه ها را به دلیل نبود زیرساخت کافی از دست می دهیم

ایران تئاتر: شهرام کرمی گفت: با وجودی که بالغ بر ۱۵۰ هزار نفر دانش آموخته، علاقه مند یا فعال موثر در عرصه تئاتر در طول سی سال اخیر داشته ایم. اما متاسفانه رقمی در حدود ۱۷ هزار نفر از آنها فعال تئاتری هستند و فقط حدود ۷ هزار نفر از آنها فعال موثر و حرفه ای اند.

همه ساله بالغ بر 2 هزار دانشجو از دانشگاههای تهران فارغ التحصیل و جذب صحنه تئاتر می شوند. دانشجویانی که با کوله باری از علم و تجربه، افکاری نو و اهدافی متفاوت می آیند تا یاری گر گذشتگان در مسیر رشد و شکوفایی این هنر متعالی باشند. اما آیا این هنرمندان جوان که می توانند مرهمی بر دردهای تئاتر باشند، با چه مشکلاتی در این مسیر مواجه هستند. آیا زیرساخت ها امکان حضور جدی این دانشجویان را فراهم می کند؟

در حاشیه اجرای نمایش خدایگان به کارگردانی رحمت امینی در تماشاخانه مولوی، فرصت را غنیمت شمردیم و گفتگویی با شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی کشور در این خصوص انجام دادیم:

 

آیا تئاتر دانشگاهی امروز می تواند خلاء های موجود در تئاتر کشور را شناسایی و در مسیر توسعه آن گام بردارد؟

مطمئنا همین گونه است. تئاتر علمی باعث دگرگونی تئاتر کشور ما شده و ریشه در تئاتر دانشگاهی دارد. از وقتی که تئاتر در دانشگاه ها شکل گرفت تئاتر ما متحول شد و دور جدیدی از فعالیت در این حوزه آغاز گردید. در تئاتر دانشجویی همیشه ما با اتفاقات نو و خلاقیت هایی روبرو می شویم که می تواند جهان اصلی تئاتر را بر ما هویدا کند و خوشحالم هر بار به تئاتر مولوی می آیم اتفاقات خوب تئاتری می بینم. تئاتری که مرسوم نیست و قبلا به آن فکر نکرده ام.

 به اعتقاد من توجه به تئاتر دانشجویی می تواند به تئاتر کشور به خصوص در حوزه تخصصی کمک زیادی کند. خوشبختانه ما این پشتوانه را داریم. در هر سال چیزی بالغ بر 2هزار هنرجوی تئاتر داریم که در این حوزه تحصیل می کنند و این یک پشتوانه عظیمی است. در حقیقت باید بگوییم نسل بعدی تئاتر ما یک نسل علمی تر خواهد بود. پایگاه خوبی به اسم تماشاخانه مولوی داریم. امیدوارم روزی همه دانشکده های ما یک سالن ویژه تئاتر برای اجرای عمومی داشته باشند.

 

یکی از دغدغه های دانشجویان حوزه تئاتر آینده کاری است. تعداد زیاد دانشجویانی که هر سال فارغ التحصیل می شوند و در کنار آن کمبود امکانات و زیرساخت ها نگرانی هایی ایجاد کرده است. چه باید کرد، آیا در این خصوص متولیان امر برنامه ای مدنظر گرفته اند؟

بضاعت ما به نسبت سرمایه و نیروی انسانی که در اختیار داریم خیلی محدود است. ما بالغ بر 150 هزار نفر دانش آموخته، علاقه مند یا فعال موثر در عرصه تئاتر در طول سی سال اخیر داشتیم. آمار بسیار خوبی است ،اما متاسفانه رقمی در حدود 17 هزار نفر از آنها فعال تئاتری هستند و فقط حدود 7 هزار نفر از آنها فعال موثر و حرفه ای اند. این به نسبت سالن ها و امکانات ما در سراسر کشور نشان می دهد چقدر بضاعت و محدودیت داریم. طبیعی است باید سرمایه گذاری کنیم و سالن های بیشتری را تجهیز کنیم. ما در ماه گذشته 147 اجرا در سطح تهران داشتیم که در نزدیک به 60 سالن تئاتر اجرا شدند. نسبت استاندارد شهر تهران حداقل حدود 500 سالن فعال تئاتر است و در یکی دوسال این اتفاق نمی افتد. ما الان به نسبت سال های گذشته چقدر سالن به سالن های کشور اضافه کرده ایم؟ آمار کمی است. این یکی از ضعف های ما در عرصه تئاتر است. پتانسیل ما، سرمایه ما، امکانات ما، سالن های ما و... رشد نکرده اند ولی در نیروی انسانی رشد داشته ایم و لاجرم بخش اعظمی از نیروی انسانی تربیت شده در دانشگاه ها را به جهت نبود  زیرساخت های کافی از دست می دهیم. به هرحال فکر می کنم با سرمایه گذاری کلان در این عرصه بتوان تحول ایجاد کرد.

 

یکی از راهکارهای برون رفت از محدویت های ابزاری مثل امکانات و سرمایه را نوآوری و خلاقیت می دانند. نظر شما در این خصوص چیست آیا هنرمند باید در انتظار یک منجی بماند یا با خلاقیت و نوآوری راهی برای رهایی بیابد؟

این سوال به نظرم پاسخی ندارد چون همه این مسائل مهم است. مثل اینکه بگوییم علم بهتر است یا ثروت. به هرحال در یک برهه زمانی اگر ثروتی پشتوانه علم نباشد نمی توان آن علم را گسترش داد و با ثروت هم علمی کسب نمی شود. نمی توانیم به این موضوع پاسخ دهیم عناصر مختلفی در هدایت، گسترش و توسعه تئاتر موثرند ولی نمی توانیم خلاقیت را هم انکار کنیم.

 

گاهی در تماشاخانه مولوی یا حتی برخی دانشگاه ها و جشنوارها، تئاترهای دانشجویی بسیار باکیفیت و مخاطب پسندی به روی صحنه می روند. نظر شما در خصوص حمایت از اینگونه تئاترها برای اجرای عمومی در سالن های دولتی از جمله تئاتر شهر چیست؟

اینجا یک پایگاه تئاتر علمی و تئاتر شهر یک پایگاه خاص برای گروه های حرفه ای است. به نظرم اینها را نباید با هم ادغام کنیم. شاید اگر فضای هر دو کار با هم ادغام شوند هویت هر دو را از دست بدهیم. پایگاه مولوی می تواند آغازی برای هدایت گروه ها به سایر سالنهای تئاتر باشد یعنی آغاز فعالیت تجربی از مولوی شروع می شود و به سایر سالن ها سرایت می کند.

اما برای تحقق آنچه مدنظر شماست ما در حوزه تئاتر دانشجویی سعی کردیم برنامه های متنوعی داشته باشیم. کانون تئاتر دانشجویی با همین هدف بعد از سالها تعطیلی تشکیل شد که برنامه های خوبی را برای اینکه در راستای تئاتر تجربی و علمی قدم بر داریم، پیش بینی کرده اند.

 

گفت و گو از: علی رحیمی




مطالب مرتبط

در آیین اختتامیه جشنواره تئاتر ارتش مطرح شد

کاظم نظری:  اثر برگزیده جشنواره ارتش به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا می‌کند
در آیین اختتامیه جشنواره تئاتر ارتش مطرح شد

کاظم نظری: اثر برگزیده جشنواره ارتش به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا می‌کند

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی در آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر ارتش از راه‌یابی یک اثر برتر از این جشنواره سراسری به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و اثری دیگر به جشنواره تئاتر دفاع مقدس در سال آینده خبر داد.

|

در گفت‌وگو با مدیرکل هنرهای مطرح شد

از تصویب سند تحول تا راه‌اندازی بنیاد ملی تئاتر
در گفت‌وگو با مدیرکل هنرهای مطرح شد

از تصویب سند تحول تا راه‌اندازی بنیاد ملی تئاتر

کاظم نظری، به مناسبت روز ملی هنر‌های نمایشی (هفتم فروردین)، ضمن توضیحاتی درباره سند تحول و راه‌اندازی بنیاد ملی تئاتر، اولویت‌های اداره کل هنر‌های نمایشی در سال جدید را تشریح کرد.

|

مدیر کل هنرهای نمایشی مطرح کرد

در همه جای دنیا مدیران ارشد، تئاتر را تقویت می‌کنند و تئاتر می‌بینند
مدیر کل هنرهای نمایشی مطرح کرد

در همه جای دنیا مدیران ارشد، تئاتر را تقویت می‌کنند و تئاتر می‌بینند

کاظم نظری، مدیر کل هنرهای نمایشی با بررسی شرایط تئاتر کشور، چشم انداز آینده را روشن می داند و می‌گوید در همه جای دنیا مدیران ارشد، تئاتر را تقویت می‌کنند و تئاتر می‌بینند و امیدوارم نمایندگان مجلس و کمیسیون فرهنگی ما هم پای‌شان به تئاتر باز شود و صرفا این گونه نباشد که ما ...

|

ارزیابی مدیرکل هنرهای نمایشی از شرایط تئاتر در سال 1402 

هرچه در توان داشتیم، انجام دادیم ولی با شرایط مطلوب فاصله داریم
ارزیابی مدیرکل هنرهای نمایشی از شرایط تئاتر در سال 1402 

هرچه در توان داشتیم، انجام دادیم ولی با شرایط مطلوب فاصله داریم

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی با بیان این نکته که هرچه در توان داشتیم برای تئاتر در سال 1402 انجام دادیم ولی با شرایط ایده‌آل فاصله داریم، گفت برای پیشبرد اهداف عرصه هنر و فرهنگ، نهادهای دیگر هم باید به کمک وزارت ارشاد بیایند.

|

انتظارات مدیرکل هنرهای نمایشی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس

در جشنواره‌ها، شوراهای سیاست‌گذاری و اجراهای عمومی تئاتر حاضر شوید
انتظارات مدیرکل هنرهای نمایشی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس

در جشنواره‌ها، شوراهای سیاست‌گذاری و اجراهای عمومی تئاتر حاضر شوید

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی با گلایه از عدم حضور نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون فرهنگی در مجامع هنری گفت خواهش‌مان از نمایندگان مطرح این است که در کمیسیون فرهنگی به هنرهای نمایشی توجه کنند؛ در جشنواره‌ها، شوراهای سیاست‌گذاری و اجراهای عمومی تئاتر در سطح شهر به همراه ...

|

واکنش مدیرکل هنرهای نمایشی به شورآفرینی هنرمندان در انتخابات 1402

نمایندگان مجلس دوازدهم، این روز را فراموش نکنند
واکنش مدیرکل هنرهای نمایشی به شورآفرینی هنرمندان در انتخابات 1402

نمایندگان مجلس دوازدهم، این روز را فراموش نکنند

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی که از صبح زود جمعه 11 اسفند در حوزه ویژه انتخاباتی در تالار وحدت حضور داشت، با سپاسگزاری از حضور هنرمندان در این حماسه ملی، از نمایندگانی که به مجلس دوازدهم شورای اسلامی راه می‌یابند، درخواست کرد این روز را فراموش نکنند و با اختصاص بودجه مناسب ...

|

نظرات کاربران