در حال بارگذاری ...
یادداشت صدرالدین زاهد بر «خدایگان» به کارگردانی رحمت امینی

نقبی به پرسش های وجودی

ایران تئاتر- صدرالدین زاهد *: نمایش «خدایگان» به نویسندگی وودی آلن و به کارگردانی رحمت امینی در مرکز تئاتر مولوی روی صحنه است.

نویسنده-کارگردانی بنام Hépatitis  و بازیگری که فقط می خواهد نقش قهرمان را بازی کند  Déabétès در طول نمایشی که قاعدتاً باید با ضرب آهنگی سریع و تند که لازمه نمایشی کمدی و غیرمترقبه است، به دنبال سرانجامی برای نمایش خویش هستند؛ غرقه در عالم وودی آلنی که پرسش های وجودی را به سخره می کشد و از سخره نقبی به پرسش های وجودی می زند. این دو شخصیت کلیدی نمایش - نویسنده و بازیگر - که بر صحنه اند، خود آگاهند که تماشاچیانی شاهد آنها هستند؛ نمایشی که خود نمایش در نمایش می شود و خصیصه ای پیچیده و مصنوع پیدا می نماید.
نمایش نامه Dieu -God یا آنطور که در فارسی اش عنوان شده «خدایگان»، کمدی تک پرده‌ای است که با تمهیدی از تئاتر حماسی برشت سامان یافته است. نمایش اگر از ضرب آهنگی سریع تر برخوردار می بود، بی شک تاثیری شگرف تر و غیر مترقبانه تر می داشت. طراحی فوق العاده  صحنه کمک زیادی به چرخش ها و جابجایی و درهم برهمی زمانی و مکانی نمایش می کند. ترکیب بازیگران حرفه‌ای و دانش پژوه تئاتر ترکیب یکدست و فوق العاده ای ایجاد کرده است و هماهنگی گروهی آنها در پیش برد نمایش نقشی بسیار موثر دارد. به همه دوستان بازیگر دانشجو و آقای « رحمت امینی و نگاه شان » به این نمایش در شرایطی فهمیدنی که ما در آنیم تبریک می گویم.
*مترجم، کارگردان و بازیگر تئاتر

 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران