در حال بارگذاری ...
محمد رئیسی کارگردان «تهمینه در هفت‌خان رستم»

فرهنگ ایران اصلی‌ترین رکن نمایش است

نمایش «تهمینه در هفت‌خان رستم» به نویسندگی کیاوش زارع طلب و کارگردانی محمد رئیسی از ۱۵ مهر در سالن اصلی برج آزادی روی صحنه می‌رود. محمد رئیسی درباره این نمایش می‌گوید: فرهنگ و درد ایران اصلی‌ترین رکن نمایش است.

به گزارش ایران تئاتر محمد رئیسی کارگردان «تهمینه در هفت‌خان رستم» در مورد فضای کلی نمایش گفت: چهارچوب نمایش تهمینه درواقع برگرفته از داستان هفت‌خوان رستم است که جای هفت‌خان، هفت گناه به ایران حمله برده و تهمینه به همراه رخش و رستم هفت‌خان را در نبردی تراژدی فاتح می‌شود و اهریمن را از ایران دور می‌دارد. بازیگران این نمایش در دو فضای عامیانه و اساطیری ایفای نقش می‌کنند. فضای موزیک دل‌نشین و هیجانی و حرکات جذاب نمایش تهمینه در هفت‌خوان رستم را متفاوت جلوه می‌دهد. تفاوت و تقابل برای ایران بر تمام فضای نمایش حاکم است.
رئیسی درباره دلیل انتخاب این نمایشنامه افزود: محتوا و زبان زیبا برای نشان دادن محتوا، باورپذیری و واقع‌گرایانه بودن متن ویژگی‌هایی است که ما را جذب کرد.
این کارگردان با اشاره به اجرای این نمایشنامه درگذشته و تفاوت آن با اجرای جدید گفت: با اطلاعات بنده این سومین اجرای نمایش تهمینه در هفت‌خوان رستم در سال‌های گذشته بوده و دو اجرای دیگر به کارگردانی کیاوش زارع طلب، نویسنده نمایش بوده است. در اجرای گروه ما تغییراتی در شکل و نشان دادن نمایش؛ حرکت و جلوه‌ها، دکور و سوهای محتوا دیده می‌شود. همچنین فضای موزیک کاملاً متفاوت با فضای اجراهای گذشته هست.
رئیسی در خصوص اینکه ساختار اصلی تهمینه در هفت‌خان رستم بر چه اصولی استوار است و تا چه میزان با جامعه امروزی ما در ارتباط است خاطرنشان کرد:
فرهنگ ایران و درد ایران اصلی‌ترین رکن نمایش است. مرد و زن، تهمینه و رستم - تهمینه و رستمی که رخششان رخش باشد نه بنز و پراید. ارتباط مستقیم این نمایش با امروز مردم ایران را با دیدن یک اپیزود نمایش به‌وضوح می‌بینید. راهنمایی به‌وسیله تاریخ ایران و تجربه تهمینه و رستم از فرهنگ و تاریخ ایران و فراموش نکردن ایزد منان در نمایش بسیار پررنگ است. تهمینه و رستم مردان و زنان ایران را دعوت به برخواستن می‌کنند و می‌گوید شه شهسواران، مه ماه تابان، های ای مردان و زنان، با شما هستیم، برخیز ایران؛ برخیز و باده از نو نوش، که آن مستی فتح سابق از سر برفت، برخیز ایران.
زبان عامیانه این نمایش و ارتباط آن با زبان اساطیری هم در هنر نمایش مستقیم دیده می‌شود.
او در مورد شخصیت‌پردازی‌های نمایش توضیح داد: شخصیت‌های نمایش عبارتند از هفت تهمینه و یک رخش و یک رستم؛ اهریمنان 3 اهریمن و مرد و زن‌های امروزی نمایش. وضعیت امروزی ایران، فرهنگ، تاریخ، پیشرفت‌های حاصله، کمبودها و جاذبه‌ها نیز نکاتی هستند که در شخصیت‌پردازی‌ها موردتوجه ما بودند.
رئیسی که خودش طراحی صحنه و لباس را برعهده داشته دراین‌باره می‌افزاید: طراحی لباس و صحنه نشانگر روشنی و زیبایی و پیروزیِ اراده و راه سخت و دردناک برای رسیدن به اتحاد ایران است
رئیسی در خاتمه درباره دلیل انتخاب برج آزادی برای اجرا و ویژگی‌های این سالن گفت: سالن برج آزادی ویژگی‌های بسیار خوبی ازلحاظ فنی دارد. همچنین به دلیل نحوه قرارگیری سن و محل صندلی‌ها؛ مخاطب تسلط کامل به وزن و شکل نمایش خواهد داشت. عامل دیگر همکاری مناسب مدیران و کارمندان مجموعه فرهنگی هنری آزادی است.
نمایش «تهمینه در هفت‌خان رستم» به نویسندگی کیاوش زارع طلب و تهیه‌کنندگی و کارگردانی محمد رئیسی از 15 مهر در سالن اصلی برج آزادی روی صحنه می‌رود.
تهمینه در هفت‌خان رستم نمایشی در سبک تراژدیک – آرکائیک است که در خلاصه آن چنین آمده است: چهارچوب نمایش تهمینه درواقع برگرفته از داستان هفت‌خوان رستم است، که جای هفت، خان هفت گناه به ایران حمله برده و تهمینه به همراه رخش و رستم هفت‌خان را در نبردی تراژدی فاتح می‌شود و روی اهریمن را از ایران دور می‌دارد...
 امید رهبر، الهه تنهایی، احسان خارگی، احسان فروزش، سیدعلی حسینی، حامد سوری، شهاب صداقت کردار، کیمیا باروزه، ملیکا بهشتی، عباس ابوالقاسمی، علی پناهی، نازنین جعفرزاده، نسا فرهادی، تیما تقی زاده، فاطیما مسلم زاده، پگاه اله وردی، مرجان امینی راد، هما شمس، پدرام زمانی، حمیدرضا محمدی پور، امیر وهابی، شهاب ازاد، محمد مهدی غروی، محب آبیاری، مهدیه یوسفی، مسعود شیرانی فرد، محمد معین فراهانی، شیما پیله وری، رعنا حسین‌دخت، وحید محمدی پور، شهاب صداقت کردار سیدهادی هادیان، لیلا صادقی و حمید مهدیار بازیگران این نمایش هستند.
همچنین محمد رئیسی (تهیه کننده)، شاهین علائی نژاد (طراح حرکت)، فروزان جعفر نیا (دستیار تولید)، سید علی حسینی (دستیار تولید)، احسان فروزش و سید شهاب آزاد (دستیار کارگردان)، سیدحسین میرغفاری (موسیقی)، محمد رئیسی (طراح دکور و لباس)، محب آبیاری و علی پناهی (طراح پوستر)، محمد رئیسی (طراح نور)، سیدعلی حسینی (مدیر صحنه)، فاطمه الهیار نژاد (عکاس)، فائذه قربان نژاد و حمید مهدیار (ساخت تیزر) و سید احمد حسینی (سرمایه گذار) دیگر عوامل این نمایش هستند.
نمایش «تهمینه در هفت‌خان رستم» به نویسندگی کیاوش زارع طلب و تهیه‌کنندگی و کارگردانی محمد رئیسی از 15 تا 30 مهر از ساعت 18:30 در سالن اصلی برج آزادی روی صحنه می‌رود.
علاقمندان می توانند جهت تهیه بلیت این نمایش به سایت تیکت مراجعه فرمایند.




مطالب مرتبط

اجرای نمایش «شور تماشایی من» در برج آزادی

اجرای نمایش «شور تماشایی من» در برج آزادی

نمایش «شور تماشایی من» که دربرگیرنده آیین‌های سنتی و فولکلوریک مناطق مختلف ایران است، با حضور 50 بانوی اجراگر و پنج گروه حرکتی، در سالن اصلی برج آزادی اجرا خواهد شد.

|

نظرات کاربران