در حال بارگذاری ...
گپ‌وگفتی با کارگردان نمایش «اضطراری»

همه به من می‌گویند دیوانه!

نمایش «اضطراری» با طراحی و کارگردانی محمدرضا ستاری و تهیه‌کنندگی عماد عامری، بر اساس داستانی از اوریانا فالاچی از اوایل مهرماه در تالار حافظ به صحنه رفته است.

ستاری درباره ایده شکل‌گیری اثر گفت:«متن این اثر راخودم نوشتم. هر نویسنده‌ای وقتی می‌خواهد کاری انجام بدهد، به هر حال از جایی جرقه‌ای در ذهنش زده می‌شود. برای من هم داستان «نامه به کودکی که هرگز زاده نشد» نوشته اوریانا فالاچی مقدمه‌ای برای آغاز نوشتن متن «اضطراری» شد. ابتدا وقتی نمایشنامه را می‌نوشتم با گروه دیگری تمرین می‌کردم و همین‌طور ایده به ذهنم سرازیر می‌شد. متن ما اصلاً دیالوگ‌محور نیست و بسیار بازی‌ها و میزانسن‌ها سخت است. به این دلیل که در «اضطراری» همه چیز می‌بینیم؛ فرم، خشونت، عشق و ... هر چیزی که انسان کامل به عنوان یک بشر روی کره زمین انجام می‌دهد. دو دختر یکی به واسطه پدرش و دیگری به واسطه دوست‌پسرش باردار شده‌اند، یکی می‌خواهد بچه را نگه دارد و دیگری می‌خواهد بچه را سقط بکند». ستاری در مورد ارتباط یک اثر هنری با بازه زمانی که آن اثر تولید می‌شود، توضیح داد:«واقعیت اینست که اصلاً برایم اهمیتی ندارد. من از آن‌دست کارگردان‌هایی هستم که همه به من می‌گویند دیوانه!».

او در ادامه در مورد انتخاب موضوع سقط جنین و وفاداری به متن فالاچی گفت:«خیلی وقت است در مورد سقط جنین صحبت شده است اما من اجرایی در موردش ندیده‌ام. وقتی در سطح شهر می‌گردم، انسان‌های عجیبی می بینیم. برای من که بچه شهرستان هستم در تهران با حجم بزرگی از انسان‌های مختلف روبه‌روشدن، ساده نیست. اینجا من کسی را دیدم که 11 بار سقط انجام داده. همه اطلاعاتی که در نمایش ارائه می‌دهم مستند و نتیجه تحقیقات من است. من برای اولین‌بار از سیستم گره برومه در نوشتارم استفاده کرده‌ام که در ایران اولین‌بار است که سبک ابزورد با این سیستم به صحنه می‌رود، یعنی بازی در بازی».

ستاری گفت:«من سه گره آورده‌ام که به هم متصل هستند. یعنی وقتی نمایش را می‌بینید، در واقع سه نمایش با هم اجرا می شود که با هم در ارتباط هم هستند. از جریال سیال ذهن هم بهره بردم که حدیث نفس زیرمجموعه آنست. غیر از اینکه اوریانا فالاچی پشت این متن است، باور دارم که در فجر بین‌الملل حرفی برای گفتن دارم. حدوداً 60 درصد متن از ذهنیات من و حدوداً 40 درصد تحقیقاتم به نوشتن و پرداخت اثر کمک کرده است.

محمدرضا ستاری در مورد ریسک اجرای نمایشی با موضوع سقط افزود:«موضوع سقط قسمت اصلی داستان نمایش «اضطراری» نیست. بن‌مایه این نمایش عشق است. در این اثری ازعشق را در ابزورد می‌بینیم. ما عشق‌های مختلفی را دیده‌ایم اما شاهد صحبت‌های جنینی در اثر هستیم که در غشای مادر با ما حرف می‌زند. پس نگران نبودم که دچار سانسور بشوم و هیچ‌کس هم تا امروز نکته‌ای در مورد اثر مطرح نکرده، ما عشق در خانواده و حرف‌های یک جنین را در نمایش می‌بینیم و می‌شنویم».

در «اضطراری»، عباس خداوردیان، شیوا جوانمرد، عاطفه امینی، طاها محمدی و وحیده اکبری‌نسب به ایفای نقش می‌پردازند.

دیگر عوامل اجرا عبارتند از: سهیلا کاویان (مجری طرح و سرمایه‌گذار/ موسسه فرهنگی هنری رسالت)، علی پورستوده، حسین جمشیدی، عطاالله نجفی (دستیاران کارگردان)، مریم دلفانی (مدیر صحنه)، یونس حمزه‌لویی (طراح حرکت)، محمدرضا ستاری (طراح صحنه)، ساجده شمس (طراح لباس)، حسنا خان‌محمدی (طراح گریم)، مسعود رنجبر (طراح نور)، امین یاوری (طراح پوستر و گرافیست)، شهرام خطی (ساخت تیزر)، مریم اسدی و مبینا ستوده‌نیا (عکاسان)، الهه حاجی‌زاده (مدیر روابط‌عمومی).

نمایش «اضطراری» هر شب ساعت20:30 در تالار حافظ به نشانی خیابان حافظ جنوبی، پایین‌تر از خیابان انقلاب، بلوار شهریار اجرا می‌شود.




مطالب مرتبط

بلیت فروشی «مجنون آن لیلی» آغاز شد

بلیت فروشی «مجنون آن لیلی» آغاز شد

بلیت‌فروشی موسیقی-نمایش «مجنون آن لیلی» به کارگردانی و آهنگسازی پیمان خازنی که در تالار حافظ روی صحنه می‌رود، آغاز شد. 

|

تبریک مدیرعامل بنیاد رودکی به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی

هنرهای نمایشی روایتگر تاریخ هویت پرمهر ایرانیان است
تبریک مدیرعامل بنیاد رودکی به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی

هنرهای نمایشی روایتگر تاریخ هویت پرمهر ایرانیان است

محمد الله‌یاری فومنی، مدیرعامل بنیاد فرهنگی-هنری رودکی با تبریک روز ملی هنرهای نمایشی، هنرهای نمایشی را آیینه و تبلور ایران پرعزت و خانواده هنرمندان تئاتر را روایتگر تاریخ و هویت پر مهر و ایمان مستحکم مردمان این سرزمین اسلامی دانست.

|

«شاعر شهر» در تالار حافظ به نیمه راه رسید

«شاعر شهر» در تالار حافظ به نیمه راه رسید

نمایش «شاعر شهر» به نویسندگی و کارگردانی نشاط میرمهدی و تهیه‌کنندگی نورالدین ‌حیدری‌ماهر، تا ۲۵ اسفند 1402، به اجرای خود در تالار حافظ ادامه خواهد داد.

|

نگاهی به نمایش «سلام، خداحافظ» نوشته آثول فوگارد و کار شهاب حسین‌پور

پدر در زیرزمین زنده است
نگاهی به نمایش «سلام، خداحافظ» نوشته آثول فوگارد و کار شهاب حسین‌پور

پدر در زیرزمین زنده است

علیرضا نراقی: نمایشنامه «سلام، خداحافظ» نوشته مشهور و بارها اجراشده‌ آثول فوگارد، نویسنده اهل آفریقای جنوبی، مدتی است که به کارگردان شهاب‌الدین حسین‌پور در تالار حافظ به صحنه می‌رود. این ...

|

نظرات کاربران