در حال بارگذاری ...
حرم حضرت زینب (س) میزبان نمایش کوروش زارعی

نمایش «خورشید از حلب طلوع می‌کند» از امروز در دمشق روی صحنه می‌رود

کوروش زارعی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، از اجرای «خورشید از حلب طلوع می‌کند»؛ تازه‌ترین نمایش برون‌مرزی خود در مصلای حرم حضرت زینب (س) در دمشق سوریه خبر داد.

به گزارش ایران تئاتر نمایش «خورشید از حلب طلوع می‌کند» به کارگردانی کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در سوریه روی صحنه رفت. این نمایش پس از اجرای موفق و با استقبال گسترده از سوی هنرمندان و عموم مردم سوریه در حلب از امروز در دمشق روی صحنه خواهد رفت. «خورشید از حلب طلوع می‌کند» اجراهای آغازین خود در سوریه را در مشهد النقطه که به مشهد الامام الاحسین (ع) نیز شهرت دارد تجربه کرد. مسجد النقطه یا مشهد النقطه و یا مشهد الحسین از زیارتگاه‌های شیعیان در شهر حلب سوریه است. این زیارتگاه در مکانی ساخته شده که گفته می‌شود سر امام حسین به هنگام انتقال از کربلا به دمشق در آنجا، بر سنگی قرار داده شده و چند قطره از خون سر حضرت (ع) بر آن سنگ جاری شده است. از جمله روایات معروف مسجد‌النقطه خلوت کردن راهب مسیحی با سر مبارک سیدالشهدا (ع) است. از این رو داستان نمایش «خورشید از حلب طلوع می‌کند» نیز در همین راستا پیش می‌رود.
کوروش زارعی کارگردان این نمایش درخصوص نام تازه‌ترین نمایش صحنه‌ای برون‌مرزی خود در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری گفت: عنوان «خورشید از حلب طلوع می‌کند» است، این نام به این دلیل انتخاب شده است که در سال 61 هجری اتفاقات نمایش ما در حلب رخ داده است و اتفاقی که پس از این قصه نمایش برای مردم حلب رخ داده است، طوری است که حقیقتی را برای آن‌ها آشکار می‌کند و مردم حلب تاثیر بسیاری از آن می‌گیرند و دچار یک تحول عظیم و درونی می‌شوند. همان‌طور که گفتم قصه ما در حلب رخ داده و ما اولین اجراهای خود را در حلب داشتیم.
وی با اشاره به تقارن داستان این نمایش با مکان اجرا گفت: خلاصه نمایش «خورشید از حلب طلوع می‌کند» همان داستان مشهور مقتل است که کاروان اسرا به سوی شام شبی را در دیر راهبی مسیحی می‌گذرانند و راهب مسیحی زمانی که متوجه می‌شود که صندوقی که این کاروان همراه خود دارد سر مبارک امام حسین (ع) است تمام دارایی و اموالش را می‌دهد و خواهش می‌کند تا یک شب تا صبح اجازه بدهند او با سر مبارک حضرت تنها بماند. او شب تا صبح با امام گفت‌و‌گو می‌کند و همین ماجرا باعث می‌شود یک تحول و انقلاب درونی در راهب ایجاد شود. البته ما در نمایش نشان نمی‌دهیم او اسلام می‌آورد یا نه اما نقطه تحول درونی او را در صحنه می‌بینیم.
بازیگر سریال محبوب و بین‌المللی «حضرت یوسف» ادامه داد: اجرای نمایش ما در حلب دقیقا در مکان واقعی نمایش یعنی همان دیر راهب مسیحی که هنوز پابرجاست اجرا کردیم. اجرای نمایش «خورشید از حلب طلوع می‌کند» به نوعی مکان محور است؛ چرا که در فضای غیر از سالن روی صحنه رفت. ما در این مکان ظرفیت فضایی را ایجاد کردیم که برای تماشاگران چیزی حدود 1500 صندلی در هر اجرا وجود داشت. در دمشق نیز سالن مدنظر ما 2000 مخاطب در هر اجرا پذیرا خواهد بود.
زارعی درخصوص ادامه اجراهای این نمایش افزود: ما نمایش «خورشید از حلب طلوع می‌کند» را از اواخر دهه سوم محرم 10 شب در شهر حلب روی صحنه بردیم و پس از آن با وقفه یک هفته‌ای به مدت 10 شب هم در شهر دمشق نمایش روی صحنه می‌رود.
مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در معرفی بازیگران این اثر گفت: نمایش «خورشید از حلب طلوع می‌کند» 60 بازیگر دارد. تمامی بازیگران این نمایش حرفه‌ای و نام‌آشنا در میان مردم سوریه هستند و به سبب تسلط زبانی این بازیگران به زبان عربی شاهد بیشترین استقبال مخاطبان در ارتباط‌گیری با داستان و محتوای این اثر نمایشی بودیم. هنرمندان ایرانی نیز در این نمایش بخش‌های فنی و اجرایی را بر عهده دارند. به این ترتیب بازیگران با تجربه و کارکشته تئاتر سوریه با تیم فنی و اجرایی هنرمندان ایرانی گروه قدرتمندی را تشکیل داده تا اجراهای مشترکی در سوریه، ایران و جای جای دنیا داشته باشند.
وی افزود: نمایش «الشمس تشرق من حلب» یا «خورشید از حلب طلوع می‌کند» نوشته «ابوباسم حیادار» است و بازیگرانی چون «مروان غریوان»، «سمیر طویل»، «یاسین عدس»، «حسان الفیصل»، «محمد سقا»، «وجد السعید»، «عبود طویل»، «شام حسنی»، «بشری طویل»، «نور شاقول» و... نقش‌آفرینی می‌‌کنند.
زارعی با تاکید بر استقبال عموم مردم از ارجاع این نمایش در مشهد النقطه گفت: طیف‌های گسترده‌ای از مردم، شیعیان، علمای اهل سنت، علمای مسیحی و گروه‌های مختلف با حضور در این نمایش از آن استقبال کردند. مسؤولان وزارت فرهنگ سوریه، پیش از پایان اجرای این نمایش در حلب درخواست اجرای این نمایش در شهر دمشق را داشتند؛ چرا که نمایش «خورشید از حلب طلوع می‌کند» در حلب با استقبال هشت هزار نفری مخاطبان سوریه‌ای طی 10 شب مواجه شد. پس از اجرای این نمایش در شهر حلب، «خورشید از حلب طلوع می‌کند» از 28 مهرماه به مدت ۱۰ شب در مصلای حرم حضرت زینب در دمشق به روی صحنه خواهد رفت.
زارعی ادامه داد: تولید نمایش «خورشید از حلب طلوع می‌کند» نخستین پروژه مشترک نمایشی میان کشور ایران و سوریه است که با درخواست وزارت فرهنگ و هنر سوریه کار تولید آن از ابتدای فصل تابستان سال جاری آغاز شده بود. این اثر اولین نمایش پس از حدود 70 سال است که با روایتی تاریخی و مضمونی دینی در کشور سوریه اجرا می‌شود. این اتفاق بر جذابیت و اشتیاق مخاطبان برای تماشای نمایش افزوده است. از طرف دیگر به گفته برخی هنرمندان سوری این اولین پروژه مشترک تئاتری با یک کشور دیگر پس از نزدیک به پنجاه سال است.

وی در تحلیل شهرهای انتخاب شده برای اجرای تازه‌ترین اثر صحنه‌ای خود گفت: دو شهر دمشق و حلب، از شهرهای به شدت فرهنگی و هنری سوریه هستند که هنرمندان درجه یک سوریه در این دو شهر زندگی و کار می‌کنند. البته در تصویر اصلی دمشق به دلیل بحث پایتخت بودن شهری کاملا سیاسی و حلب شهری کاملا فرهنگی است. حلب البته از نظر وسعت و جمعیت از دمشق بزرگ‌تر است و از مردمانی فرهیخته دارد که در عرصه‌های مختلف فرهنگی هنری فعال هستند. هر دو شهر هم درای سالن‌های حرفه‌ای هستند و مرتب نمایش‌های‌شان روی صحنه به صورت مستمر اجرا می‌شود. یکی از نکات قابل توجه از تئاتر سوریه این است که سیستم اجرایی نمایش‌های سوری مانند کشورهای اروپایی است و نمایش‌هایشان اجراهای طولانی ندارند و نهایتا در 10 اجرا اثر به پایان می‌رسد.
بازیگر سینمایی «امپراتور جهنم» افزود: مردم شهر حلب استقبال گسترده و خوبی از تئاتر دارند. آن‌ها مشتاقانه تئاترها را دنبال می‌کنند و به تماشای نمایش‌ها می‌نشینند. بنده نیز در همین مدت کوتاه با همه مشغله‌های کاری توانستم دو نمایش را ببینم. نشانه‌هایی که از رونق تئاتر در حلب دیده می‌شود گویای علاقه مردمی به تئاتر در این شهر دارد. تئاتر در سوریه هنرمندان بین‌المللی دارد. این هنرمندان چه درآثار نمایشی و چه تلویزیونی دیگر کشورهای عربی نیز فعال هستند.
زارعی با تاکید بر اهمیت گسترش ارتباطات میان هنرمندان حوزه‌های مختلف هنری دنیا با هنرمندان ایرانی به ویژه در هنر تئاتر گفت: نمایش «خورشید از حلب طلوع می‌کند» اثری کاملا مشارکتی و در واقع تبادلی فرهنگی هنری بین هنرمندان ایرانی و سوری است؛ و دولت سوریه نیز شرایط خوبی را برای ما ایجاد کرده‌اند. خوشبختانه مشکل لجستیکی برای اجرای نمایش نداشته و نداریم. در همین راستا هم سازمان هنری رسانه‌ای اوج با نگاهی بینا‌فرهنگی و اشتراکات فرهنگی هنری دو ملت ایران و سوریه از این اثر تمام قد حمایت کرده است.
وی در همین راستا افزود: در دنیای امروز یکی از مهمترین فعالیت‌های فرهنگی هنری در راستای ارتباطات دو جانبه کشورها به ویژه کشورهایی با اشتراکات فرهنگی تولید همین نوع آثار است، امیدوارم این اثر سرمنشأ آغاز جریانی تازه از تبادلات تئاتری بین کشورهای غرب آسیا باشد، اتفاقی که باید زودتر از این‌ها رخ می‌داد. امیدواریم با تبلیغاتی که انجام شده و می‌شود شاهد اجراهایی پر شور باشیم.
زارعی ادامه داد: از آنجایی که هنرمندان و مردم سوریه سریال «حضرت یوسف» را دیده و با علاقه و دقت آن را دنبال کرده‌اند و من نیز در این سریال حضور داشتم با من آشنایی کامل دارند. همین امر موجب شده تا آن‌ها ارتباطی بهتر با نمایش و اثر برقرار کنند. از طرف دیگر هم ما در سوریه به عنوان نماینده تئاتر ایران شناخته می‌شویم و تلاش داریم از جایگاه هنر تئاتر کشورمان هم تصویری خوب ارائه دهیم.
این هنرمند سرشناس تئاتر کشور هنرمندان تئاتر سوریه را بسیار حرفه‌ای دانست و گفت: هنرمندان سوری بسیار فعال هستند و بازیگران حرفه‌ای دارند. سوریه همواره هنرمندان مشهوری داشته است که حتی برخی از آن‌ها هر سال در فیلم‌های هالیوودی به ایفای نقش می‌پردازند. شهرت و حرفه‌ای بودن برخی از بازیگران سوری آنچنان زیاد است که نمی‌توان به سادگی آنها را برای نقش‌آفرینی دعوت کرد.
وی با خرسندی از کسب تجربه کار هنری در کنار هنرمندان سوری گفت: پیش از این تجربه نیز در پروژه سینمایی رستاخیز به کارگردانی احمدرضا درویش تجربه همکاری با بازیگران سوری از جمله جواد الشکرجی، طلحت حمدی و... داشته‌ام. به هر حال بازیگران سوری چه در کشورهای عربی و چه در سینمای جهان شناخته شده هستند. به این ترتیب ما در یکی از قدرتمندترین کشورهای فعال تئاتر عربی نمایش خود را اجرا می‌کنیم.
زارعی در همین راستا افزود: تئاتر سوریه دارای بازیگرانی خلاق، با هوش و بسیار با استعداد است. چرا که در تمرین‌های این اثر با هنرمندانی کاملا حرفه‌ای و طراز اول طرف هستم و توانایی‌های‌شان کاملا مشهود است.
مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری از احتمال اجرای این نمایش با همین گروه در ایران خبر داد و گفت: یکی از اهداف بلند مدت ما از اجرای مشترک میان هنرمندان ایرانی و سوری نمایش «خورشید از حلب طلوع می‌کند» در سوریه اجرا در ایران است. همچنین احتمالا نمایش پیش رو برای اجرا در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نیز شرکت داده شود. متولیان این نمایش تلاش دارند در دیگر کشورهای عربی نیز نمایش را اجرا کنند یا سال‌های آینده نیز اجرای این اثر در سوریه تکرار شوند. اجرای این نمایش یک تبادل فرهنگی هنری برای اولین بار بین دو کشور است. امیدوارم این جریان با آثاری دیگر نیز ادامه یابد.
 زارعی در پایان گفت: از سازمان هنری رسانه‌ای اوج و احسان محمدحسنی به جهت نگاه فرهنگی هنری بین‌المللی که دارند تشکر می‌کنم و آرزو دارم در این راه سخت همواره موفق و پیروز باشند. یکی از مسائلی که ایشان می‌توانند در دستور کار بعدی خود قرار دهند بحث آموزش و تجربه پردازی‌های میان خانواده تئاتر ایران و سوریه است.
گفتنی است، پس از اجرای موفق «خورشید از حلب طلوع می‌کند» در شهر حلب، این نمایش از 28 مهرماه به مدت ۱۰ شب در مصلی حرم حضرت زینب (س) در دمشق به روی صحنه خواهد رفت.
یادآور می‌شود، نمایش «خورشید از حلب طلوع می‌کند» کاری از سازمان هنری رسانه‌ای اوج به نویسندگی «ابوباسم حیادار» و کارگردانی «کوروش زارعی» است که این روزها در سوریه روی صحنه می‌رود.




مطالب مرتبط

مدیرکل هنرهای نمایشی:

جشنواره‌ها باید با انضباط مالی سفت و سخت برگزار شوند
مدیرکل هنرهای نمایشی:

جشنواره‌ها باید با انضباط مالی سفت و سخت برگزار شوند

مدیرکل هنرهای نمایشی اعلام کرد از سخنانش درباره نبود انضباط مالی در چهل‌و‌یکمین جشنواره تئاتر فجر سوءبرداشت شده و منظور او زیرسوال بردن زحمت‌های برگزار کنندگان این رویداد بین‌المللی نبوده است.

|

نظرات کاربران