در حال بارگذاری ...
روابط عمومی خانه تئاتر به منتقدان دقت آماری این مجموعه توضیح داد:

بودن آمار با درصدی خطا بهتر از نبودن آمار است

درپی بازخوردهای پدید آمده پس از انتشار اینفوگرافی‌های آمار تئاتر کشور که با همکاری خانه تئاتر و واحد روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی تهیه‌شده بود روابط عمومی خانه تئاتر توضیحی را منتشر کرد.

به گزارش ایران تئاتر روابط عمومی خانه تئاتر با انتشار این متن  اعلام کرد با توجه به اظهار نظرها و بازخوردهای پس از انتشار اینفوگرافی‌های آمار تئاتر کشور که با همکاری خانه تئاتر و واحد روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی تهیه‌شده بود توضیحات زیر جهت تنویر افکار مخاطبان ضروری به نظر می‌رسد:
خانه تئاتر بعد از استقرار شهرام گیل‌آبادی و آغاز برنامه‌ریزی برای تنظیم چشم‌انداز، اهداف و سیاست‌ها فقدان آمار در این عرصه را دریافت و عزم خود را برای تهیه آمار جزم کرد؛ بنابراین تصمیم بر این شد تا ابتدا از سازمان‌های ذی‌ربط استعلام شده و الباقی آمار از طریق محاسبه و استنتاج به دست بیاید.
ازاین‌رو با واحد روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی رایزنی شد تا اطلاعات موجود دریافت شود. سپس با همکاری این واحد آمار تکمیلی که از واحدهای ذی‌صلاح آن اداره کل استخراج‌شده بود، دریافت و با بهره‌گیری از عقل جمعی و استنتاج، بسته‌های آماری مختلفی به وجود آمد و باعث شکل‌گیری اینفوگرافی‌های متعددی شد.
به‌عنوان‌مثال برای میانگین اجراها دو عدد 32.5 و 14.7 لحاظ شد تا دو اینفوگرافی متفاوت به دست بیاید چون روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی معتقد به میانگین 14.7 بود و کارشناسان به میانگین 32.5 باور داشتند. در خصوص درآمد حاصل از نمایش‌ها هم میانگین 15000 تومان برای هر بلیت لحاظ شد تا نتیجه‌های بعدی به‌صورت استنتاجی مشخص شود.
بدیهی است که وجود خطا در این آمار و آمارهایی ازاین‌دست وجود دارد، اما ما معتقد بوده و هستیم که بودن آمار با درصدی خطا بهتر از نبودن آمار است. همین‌که این همکاری بین خانه تئاتر و اداره کل هنرهای نمایشی توجهات را به سمت آمار و نتایج مهمی که از پس آن به دست می‌آید، جلب کرد و باعث شد برخی از واحدهای دیگر اقدام به به‌روزرسانی اطلاعات و ویرایش‌های جدید اینفوگرافی ها شدند، نشان می‌دهد حرکت درستی شکل‌گرفته است.
خانه تئاتر هم‌اکنون نیز برای دست‌یابی به اطلاعات و آمار دقیق 19 ساله خود پروژه‌های متعددی را تعریف کرده تا نسبت به انتشار آن به‌صورت اینفوگرافیک اقدام کند.
خانه تئاتر امید دارد با کمک و همکاری نهادها و سازمان‌های ذی‌ربط بتواند به اطلاعات دقیق‌تری برای رسیدن به آماری قابل استنادتر دست پیدا کند و در این میان دست یاری به سمت رسانه‌ها دراز می‌کند تا با نشر آمار موجبات شفافیت اذهان اهالی تئاتر را فراهم کنند.

شایان ذکر است اختلاف آمار اعلام شده از سوی روابط عمومی خانه تئاتر با تخمین رسانه ها از این آمار باعث انتقاد رسانه ای از جمله انتقاد خبرگزاری ایسنا به انتشار این آمارشد. ایسنا درمطلبی که با عنوان  "از شفافیت‌ تا آمارسازی در تئاتر؟!" منتشر کرده آورده است : آمار تماشاگران، رقم فروش و تعداد نمایش‌های اجرا شده در سال ۹۶ در حالی به تازگی اعلام شده که مشخص نبودن برخی جزئیات و نیز چگونگی شیوه‌ی محاسبه، بخشی از این آمار را غیرواقعی جلوه می‌دهد و این پرسش مطرح می‌شود که واقعا تعداد مخاطبان یک سال تئاتر ایران چقدر است؟ یا تئاتر ایران در سال ۹۶ چقدر فروش داشته است؟

در بخش دیگری از این مطلب آمده است :در یکی از این اینفوگرافی‌ها که به تعداد نمایش‌ها، تعداد اجراها و تعداد سالن‌های تئاتر کشور در سال ۹۶ اختصاص دارد، آمده است:‌ در سال قبل ۶۳۹۰ نمایش در ۱۲۹۲ سالن تئاتر سراسر کشور اجرا شده که در مجموع با ۲۰۷ هزار و ۹۰۰ اجرا، حضور بیش از پنج میلیون و ۵۰۰ هزار نفر تماشاگر و درآمد ۸۳ میلیارد و ۶۸۸ میلیون ریالی رقم خورده است.

در این آمار تعداد ۸۷۳ نفر برای هر نمایش منظور شده و تعداد اجراهای هر اثر هم حدود ۳۲ شب درنظر گرفته شده است و این از جمله نکاتی است که جای تامل دارد و دقت و درستی این آمار را زیر سوال می‌برد.

 

 

 




مطالب مرتبط

جریانی هنری که به راه افتاده است

بیم و امید گروه‌های تئاتر استانی از اجرا در پایتخت
جریانی هنری که به راه افتاده است

بیم و امید گروه‌های تئاتر استانی از اجرا در پایتخت

در حالی که این روزها سه نمایش از شهرهای شیراز، بهبهان و ماهشهر با حمایت اداره‌کل هنرهای نمایشی در تهران در حال اجرای عمومی هستند، کارگردان‌های این آثار، ضمن امیدواری به ادامه و استمرار این جریان، از سختی‌های حضور گروه‌های تئاتری استان‌ها در پایتخت می‌گویند.

|

گفت‌وگو با کاظم نظری، مدیرکل هنر‌های نمایشی

از عملکرد شورای ارزشیابی و نظارت تا پای کار بودن مدیران تئاتری
گفت‌وگو با کاظم نظری، مدیرکل هنر‌های نمایشی

از عملکرد شورای ارزشیابی و نظارت تا پای کار بودن مدیران تئاتری

کاظم نظری با اشاره به عملکرد مثبت شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش و نبود نگاه شخصی و سلیقه‌ای در بررسی آثار، از پای کار بودن همه مدیران تئاتری سخن گفت.

|

با رویکرد پذیرش آثار بیشتر خارجی

زنجان، چشم انتظار برگزاری سومین جشنواره پانتومیم است
با رویکرد پذیرش آثار بیشتر خارجی

زنجان، چشم انتظار برگزاری سومین جشنواره پانتومیم است

دبیر جشنواره بین‌المللی پانتومیم اعلام کرد برنامه‌ریزی‌ها برای سومین دوره این رویداد تئاتری انجام شده و امید است شهر زنجان در مهر 1403، میزبان آثاری بیشتر از هنرمندان خارجی باشد.

|

دستاوردهای تئاتری اداره‌ کل هنرهای نمایشی در سال ۱۴۰۲

اجرای 5421 عنوان نمایش و احیای جشنواره‌های متوقف‌شده
دستاوردهای تئاتری اداره‌ کل هنرهای نمایشی در سال ۱۴۰۲

اجرای 5421 عنوان نمایش و احیای جشنواره‌های متوقف‌شده

سال گذشته ۵ هزار و ۴۲۱ عنوان نمایش روی صحنه رفت، این آمار رشد ۱۷ درصدی را نسبت به سال ۱۴۰۱نشان می‌دهد. تعداد دفعات اجرا و تعداد تماشاگران نیز به ترتیب ۴۷ و ۲۹ درصد رشد داشته‌اند.

|

نظرات کاربران