سینا علیپور کارگردان نمایش «خانه» که از شهرستان بابلسر در بخش منتخب جشنواره های استان ها حضور یافته گفت: بازبینی زنده از آثار منتخب جشنواره های تئاتر استان ها بهترین اتفاق جشنواره بود.
به گزارش ایران تئاتر به نقل از روابط عمومی سی وهفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، سیناعلیپور به بهانه معرفی نمایش «خانه» به دبیرخانه جشنواره تئاتر فجر به عنوان یکی از دو اثر منتخب استان مازندران، عنوان کرد:نمایش خانه نوشته نغمه ثمینی پس از اجرای عمومی در بابلسر و انتخاب در جشنواره استانی مازندران به دبیرخانه جشنواره فجر معرفی شد. البته باید اضافه کنم که «خانه» جوایز کارگردانی، بازیگری زن، طراحی صحنه، طراحی پوستر و طراحی لباس را از آن خود کرد.
اودرباره تفاوت های فراخوان امسال با دوره های گذشته گفت: انتخاب و بازبینی زنده نمایش ها توسط گروه انتخاب، اتفاق بسیار مثبتی برای گروه های تئاتر در استان ها وشهرستان ها بود. این که گروه انتخاب از نزدیک به دیدن کار به بابلسر آمدند برای گروه ما خوش آیند بود.
وی ادامه داد: خوشبختانه امسال مراحل انتخاب روند مشخصی دارد که در فراخوان اعلام شده و جای علامت سوالی باقی نگذاشته است. همچنین باید اعلام کنم که انجمن هنرهای نمایشی استان همکاری خوبی با ما داشت و برای بازبینی، سالن تمرین دراختیار گروه قرارداد.
سیناعلیپور درپایان گفت: بازبینی زنده مهم ترین مساله یک تئاتر است و قطعا تاثیر درست تری روی انتخاب نمایش خواهد داشت. ما دوهفته قبل ازبازبینی توسط انجمن و اداره کل استان از حضور گروه انتخاب مطلع شدیم و توانستیم طبق برنامه برای بازبینی آماده شویم.
گفتنی است بازبینی نمایش های منتخب استان ها توسط گروهی متشکل از: سهراب سلیمی، افشین خورشید باختری و محسن علیخانی از 10 مهر 1397 آغاز شده است.
بهرام جلالیپور، داور بخش دانشجویی چهلودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...
کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توانخواه جامعه را که شامل نابینایان نیز میشود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث میشود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیتهای اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسبسازی بانکی و خودپرداز ...
جلسه دهم نقد آثار صحنهای چهلودومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقهمندان برگزار شد و مطابق روال این نشستها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.
عضو هیئت داوران بخش صحنهای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایشهای این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمیتوان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنهای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.
پیام فروتن، طراح صحنه پرسابقه عرصه تئاتر و یکی از اعضای هیئتداوران بخش صحنهای چهلودومین جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه مهمترین نکته در طراحی صحنه، رعایت تناسب است، میگوید در خیلی از کارهای این بخش، بدیهیات طراحی صحنه در نظر گرفته نشده که اولین آن تناسب است.
یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.
سوران حسینی، کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه در تئاتر خیابانی، تکرارها زیاد شده است و این تکرار، مخاطب را از پذیرش تغییرات بازمیدارد، میگوید در «نقطه سر خط» تلاش کردیم با استفاده از شیوههای نوین، کاری تازه و درخور مخاطب ارائه دهیم.