در حال بارگذاری ...
گفت وگو با اکبر قهرمانی کارگردان حاضر در همایش تئاتر صاحبدلان

در نمایش « نذری» واقعه عاشورا از زبان عناصر اربعه روایت می‌شود

اکبر قهرمانی که با نمایش « نذری» در هشتمین دوره تئاتر صاحبدلان حضور دارد گفت: در این نمایش نگاه نویی به واقعه عاشورا از زبان آب ، باد، خاک و آتش انجام داده‌ایم و این عناصر با زبان و چشم‌های نداشته‌شان این واقعه را روایت می‌کنند.

« نذری » نمایشی دینی درباره  ارزش‌گذاری عناصر طبیعت به واقعه عاشورا است. اکبر قهرمانی هنرمند با سابقه تئاتری و عضو گروه تئاتری نیایش در سال های اخیر حضور موثری در تئاتر دینی داشته است. «آگراندیسمان» و « نقل سرخ» از جمله آثار موفق کارنامه این هنرمند هستند. با او درباره مضمون نمایش نذری و حضورش در تئاتر صاحبدلان گفت وگویی انجام داده‌ایم.

 
در نمایش« نذری» چه رویکردی را دنبال کردید؟
در این نمایش نگاه نویی به واقعه عاشورا از زبان آب ، باد، خاک و آتش انجام داده‌ایم و این عناصر با زبان و چشم‌های نداشته‌شان این واقعه را روایت می‌کنند. لحن این نمایش شاعرانه و فضای آن  سورالیستی است؛ همچنین تصویرسازی‌ها را از طریق بازیگران و با استفاده از پارچه‌های رنگارنگ که نماد  پرچم  هستند انجام داده‌ایم. این پارچه‌ها ضمن این کارکرد در صحنه‌آرایی نمایش هم سهم دارند. تصاویر نمایش را برای تماشاگران می‌سازند. عنصر تعزیه جایگاه موثری در صحنه دارد؛ در بحث عاشورا هم سوای روایت قصه‌ای نو به جنبه‌های مختلفی چون ایثارگری و شهامت و تاریخ‌سازی پرداخته می‌شود.چرا که واقعه عاشورا جزو فرهنگ ماست..
 
حضور بازیگرانی از گروه‌های سنی نوجوان و جوان در نمایش چشمگیر است. تعمدی در انتخاب چنین ترکیبی در کار بوده؟
 بله، در نمایش« نذری» بازیگرانی از کودک تا نوجوان و جوان داریم. این جوان‌ها با عشق و لذت نقش‌های‌شان را  ایفا می‌کنند و از این مسیر تاثیرات زیادی هم در اعتقادات دینی و رفتارهای اجتماعی پذیرفته‌اند. یکی از بازیگران 8 ساله نمایش قبل از شروع کارش بسیار بازیگوشی میکرد و موقعی که در تمرینات نقش آب را بازی کرد دچار تحولات زیادی شد.
 
به نظر شما تئاتر دینی چه جایگاه و کارکردی در ارتباط با مخاطب  دارد؟
در ماه محرم و صفر انجام هر فعالیت هنری و تئاتری تاثیرات خاص خودش را درپی خواهد داشت و تئاتر صاحبدلان توانسته در این مدت جایگاهش را در این ارتباط به دست بیاورد. تئاتر صاحبدلان در دوره‌های گذشته این امکان را به وجود می‌آورد که همه کارگردان‌ها بتوانند آثار یکدیگر را ببینند، اما متاسفانه در این دو ساله اخیر چنین امکانی فراهم نشده که این امر باید مورد توجه و بازنگری قرار بگیرد.
 
به نظر شما  از نوآوری‌های ساختاری و محتوایی تا چه اندازه می‌توان در حوزه تئاتر دینی بهره برد؟
لزوم ارتباط با مخاطب وجود همین نوآوری‌ها است .
 
ارتباط مخاطب با اجرای نمایش شما چگونه بوده است؟
ما اجرای این نمایش‌ را به درون کانون‌های نمایش بردیم؛ در واقع چندی است که اجرای نمایش در کانون‌های هنری نظیر میثم، ابوذر، حر ، بعثت و شریعتی که وابسته به وزارت آموزش و پرورش هستند را شروع کرده‌ایم. دراینجا  جا دارد به نقش موثر حسین مهری تهیه‌کننده نمایش اشاره کنم. دکتر رحمت امینی به عنوان مشاور کارگردان ، محمود کامشگران به عنوان دراماتورژ، ریحانه مشهدی به عنوان سازنده موسیقی ، نیلوفر مدنی در سمت مشاور هنری.
 ایمان تریوه ، امیر حسین کاهن، مهدی بنفشه، علیرضا وطن خواه ، ایلیا هوایی ، سبحان شیرزاد ، حمید وطن خواه به عنوان بازیگران و مصطفی رجبی به عنوان تعزیه‌خوان در نقش سقا در این نمایش با من همکاری داشتند و حامی اجرای این نمایش بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان های استان تهران، حوزه هنری و دفتر تئاتر بچه‌های مسجد حوزه هنری و مرکز هنرهای نمایشی بودند..  
 گفتنی است:  اکبر قهرمانی در تئاتر صاحبدلان حضور موثر و پیوسته‌ای داشته و امسال پنجمین حضورش در تئاتر صاحبدلان  را پشت سر می‌گذارد.شاهزاده، نقل سرخ ، آنکه گفت نه و آب مرا قصه کرد از جمله آثار مهم کار نامه کاری این هنرمند محسوب می‌شوند .

 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران