در حال بارگذاری ...
در مراسم افتتاحیه تاکید شد

دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی فرشچیان سنت استاد و شاگردی را احیاء می کند

دانشگاه هنرهای اسلامی ـ ایرانی استاد محمود فرشچیان با ساختار آموزشی استاد شاگردی، افتتاح شد.

به گزارش ایران تئاتر قرار است این دانشگاه بر اساس نظام سنتی به فعالیت بپردازد و ساختار آموزشی آن نیز بر مبنای استاد و شاگردی است تا هنرمندان ایرانی و اسلامی را بر این اساس آموزش دهد. این دانشگاه در مرحله نخست دارای سه دانشکده نگارگری و هنرهای وابسته، دانشکده هنرهای خوشنویسی و دانشکده صنایع‌دستی در آن ایجاد و به فعالیت خواهند پرداخت. قرار است این دانشگاه از ترم‌های تحصیلی آینده دانشجو پذیرش کند. در مراسم افتتاح این دانشگاه، استاد محمود فرشچیان، علی‌اکبر ولایتی رئیس هیئت مؤسس و هیئت‌امنای دانشگاه آزاد، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام رستمی نماینده ولی‌فقیه در دانشگاه‌ها، محمدرضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، علی‌اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، محمدمهدی تهرانچی سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی و همچنین تعدادی از هنرمندان و استادان حضور داشتند.


استاد محمود فرشچیان در سخنانی در این مراسم گفت: هدف این دانشگاه پرورش افرادی هنرمند است که برای مملکت مفید و مؤثر باشند.
وی افزود: امیدواریم در آینده با برنامه ریزی های سودمند و همچنین تلاش استادان و هنرمندان بتوان کارورزان و همچنین طراحان مبدع و مبتکر را برای حفظ، اشاعه و اعتلای هنرهای ایرانی آموزش داد.
استاد فرشچیان گفت: امیدواریم هنرهای اصیل که افتخاری برای ماست متعال تر از گذشته شود و همچنین از فنا و اضمحلال نجات پیدا کند. این دانشگاه تلاش دارد بر اساس نظام سنتی آموزش استاد و شاگردی به تربیت هنرمندان بپردازد.

 

 احیاگر هنر اصیل ایرانی

رئیس هیئت مؤسس و هیئت‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی گفت: استاد فرشچیان احیاکننده هنر اصیل 8 هزار ساله ایرانی است.
علی‌اکبر ولایتی در مراسم افتتاح دانشگاه استاد فرشچیان هنرهای اسلامی – ایرانی در دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به روند تأسیس این دانشگاه افزود: این موضوع در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد و ما در دانشگاه آزاد اسلامی داوطلب شدیم که برای راه اندازی این دانشگاه اقدام کنیم تا دانشگاهی در شأن استاد فرشچیان که احیاکننده هنر ایرانی است، تأسیس شود.
وی با بیان اینکه ایران پیشتاز هنر نقاشی در جهان است، گفت: هنر نگارگری در ایران سابقه 8 هزار ساله دارد و استاد فرشچیان را می توان احیاکننده این هنر دانست.
رئیس هیئت مؤسس و امنای دانشگاه آزاد اسلامی با مرور تاریخچه هنر نگارگری و نقاشی در جهان اضافه کرد: اولین نقاشی و نگارگری جهان در غاری در استان لرستان با قدمت بیش از 8 هزار سال کشف شده است.
ولایتی با اشاره به نگارگری در مکتب تبریز و هرات گفت: ایرانیان از ابتدا قدر هنر را می دانستند.
وی با اشاره به جایگاه هنر استاد فرشچیان افزود: ما در عصر معاصر شخصیت هنرمند برجسته ای به نام «استاد محمود فرشچیان» داریم که احیا کننده هنر اصیل ایرانی است. برخی به اشتباه می گویند هنر مینیاتور تقلید از غرب است در صورتی که این هنر کاملاً ایرانی بوده و در چین زدایی که در مکتب هرات اتفاق افتاد، به وجود آمد. این دانشگاه تلاش دارد بر اساس نظام سنتی آموزش استاد و شاگردی به تربیت هنرمندان بپردازد.

 

دردانه هنر ایرانی معاصر

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: استاد محمود فرشچیان دردانه هنر ایرانی معاصر است.
سید عباس صالحی در مراسم افتتاح دانشگاه هنرهای اسلامی- ایرانی استاد محمود فرشچیان با بیان اینکه فرشچیان برای ما یک نماد است افزود: استاد فرشچیان از زوایای مختلف برای ما ارزشمند است. جامعه ایرانی هنرمندان زیادی داشته و دارد اما استاد فرشچیان ترکیبی از هنر سنتی همراه با هنر مدرن را داراست و این نوعی نوآوری، نوخواهی و نوسازی است.
صالحی افزود: کمتر کسانی همانند استاد فرشچیان را داریم که ریشه در سنت داشته و پر کشیده و اوج گرفته باشند. این استاد ترکیبی از زیست بوم ایرانی و جهانی است و همواره ایرانی بوده، ایرانی هست و ایرانی ماند.
صالحی افزود: استاد فرشچیان ضمن آنکه با آموزه های ایرانی- اسلامی و اهل بیتی (ع) آشناست به مضامین هنر معاصر و مدرن نیز آشناست. این استاد گرانمایه و ارزشمند توانسته هنر معاصر و هنر مردمی را ترکیب کند و این موضوعی کم نظیر است. امشب که این دانشگاه افتتاح و آرزوی استاد فرشچیان برآورده شده است، شب خوبی است زیرا سنت آموزشی استاد و شاگردی دوباره به میدان آمده است. این دانشگاه تلاش دارد بر اساس نظام سنتی آموزش استاد و شاگردی به تربیت هنرمندان بپردازد.

 

 فخر ایران و ایرانی

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اطلاعات گفت: استاد محمود فرشچیان فخر ایران و ایرانی است و برای سلامتی وی دعا می کنیم.
منصور غلامی در مراسم افتتاح دانشگاه هنرهای اسلامی- ایرانی استاد محمود فرشچیان افزود: آغاز به کار این دانشگاه اقدامی برای آموزش به روش شاگرد پروری، آموزش به شکل سنتی و حضور استاد در کنار شاگرد است.
وی با اشاره به اشاره به مراسم تأسیس این دانشگاه در شورای عالی انقلاب فرهنگی و حمایت های دانشگاه آزاد برای تأسیس این دانشگاه گفت: وزارت علوم از حرکت های نو و همچنین روش های تکمیلی و اصلاح کننده آموزش به ویژه در حیطه هنر استقبال می کند.
غلامی افزود: با روش های امروزی آموزش می توان هنرشناس تربیت کرد اما نمی توان هنرمند تربیت کرد. امیدواریم این دانشگاه با چارچوبی که در آن بنا گذاشته شده است، الگوی خوبی در تربیت هنرمندان باشد.

 

شاکله دانشگاه استاد فرشچیان شاگرد پروری است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اصل و شاکله اساسی دانشگاه استاد فرشچیان شاگرد پروری است.
محمدرضا مخبر دزفولی در مراسم افتتاح دانشگاه هنرهای اسلامی- ایرانی استاد محمود فرشچیان افزود: پایه و بنیان تربیت محققان و دانشمندان در دانشگاه‌ها بر اساس شاگرد پروری و رابطه استاد و شاگردی نیست.
وی گفت: در شاگرد پروری عشق، علاقه، ذوق، علم و معنویت وجود دارد و این دانشگاه یک جریان هنر ایرانی- اسلامی برای آینده تاریخ است. برخی از هنرها در حال فراموشی است که می توان در این دانشگاه با حمایت استاد فرشچیان، دانشگاه آزاد اسلامی و سازمان میراث فرهنگی پشتیبانی شود. امیدواریم نام این دانشگاه که مزین به نام استاد فرشچیان است در تاریخ ایران، تمدن بشری و همچنین برای نسل های آینده مستدام و پر دوام باشد. این دانشگاه تلاش دارد بر اساس نظام سنتی آموزش استاد و شاگردی به تربیت هنرمندان بپردازد.

 

آموزش عالی باید تحول یابد

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی گفت: کشور ما در عرصه آموزش عالی باید تحول یابد و مردان بزرگ می توانند این تحول را رقم بزنند.
محمدمهدی طهرانچی در مراسم افتتاح دانشگاه هنرهای اسلامی- ایرانی استاد محمود فرشچیان با بیان اینکه فرشچیان برای ما یک نماد است افزود: امیدواریم دانشگاه استاد فرشچیان بتواند منشأ تحول آموزش عالی در عرصه هنر شود.
وی با بیان اینکه دانشگاه نهادی برآمده از مدرنیته است که به کشور ما آمد گفت: ما برای هنر ظرفیت مناسب آموزش عالی نساختیم. کشوری که مهد هنر بود برای آموزش عالی در هنر سبکی نداشت و تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی دانشگاه بر همان ریل دانشگاه غربی حرکت می کرد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، دانشگاه جان گرفت و قرار شد مبدأ تحولات و کارخانه آدم سازی باشد.
طهرانچی با اشاره به آموزش رشته های مختلف در دوره های تحصیلی کارشناسی تا دکتری افزود: هنر باید هویت خودش را در آموزش عالی پیدا می کرد و در شورای عالی انقلاب فرهنگی به این نتیجه رسیدند که باید خیمه و روش جدیدی برای این موضوع بنا شود. در ابتدای راه قرار داریم و باید سنت استاد و شاگردی را احیا کنیم. تلاش داریم دانشگاه آزاد اسلامی در افق 1404 انتخاب داوطلبان در همه عرصه ها باشد. باید هنر را با جامعه آشتی دهیم و همچنین هنرمند و دانشجوی هنر نیز در متن جامعه باشد.
همچنین در این مراسم احکام تعدادی از مسئولان دانشگاه استاد فرشچیان به آنها اعطا شد. این دانشگاه تلاش دارد بر اساس نظام سنتی آموزش استاد و شاگردی به تربیت هنرمندان بپردازد.




نظرات کاربران