در حال بارگذاری ...
گفت و گو با علی منتظری رئیس گروه «نمایش و ادبیات نمایشی» فرهنگستان هنر

تلاش برای انجام وظایف راهبردی فرهنگستان هنر در عرصه نمایش

ایران تئاتر - علی اکبر عبدالعلی زاده : دکتر علی منتظری، در نیمه مهرماه طی حکمی از سوی سرپرست فرهنگستان هنر، به ریاست گروه «نمایش و ادبیات نمایشی» منصوب شد. منتظری مدیری است که نیازمند معرفی ندارد بویژه در عرصه تئاتر چرا که دوران ریاست او بر مرکزهنرهای نمایشی برای فعالان این عرصه به نوستالژی مدیریت موثر و خوشایند تبدیل شده است .

او که عضو پیوسته فرهنگستان هنراست،سوابقی همچون ریاست جهاد دانشگاهی، عضو هیئت موسس خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، و همچنین عضویت در هیئت موسس خبرگزاری قرآنی (ایکنا)، سردبیری فصلنامۀ علمی پژوهشی پایش و... را در کارنامه خود دارد.

اما پذیرش مجدد ریاست گروه «نمایش و ادبیات نمایشی» فرهنگستان هنرخبری خوش برای موثرین حوزه هنرهای نمایشی است. نگاه کلان منتظری و تجربه ارزنده او در حوزه های دانش محور سبب می شود امیدی تازه به انجام وظایف راهبردی فرهنگستان و به سرانجام رسیدن طرح های زمین مانده ایجاد شود. حضور دکترمحمود عزیزی،علی نصیریان،  مجید سرسنگی، تاجبخش فنائیان، بهزاد قادری، ایرج راد و نادر برهانی مرند به پیشنهاد دکتر علی منتظری و حکم علیرضا اسماعیلی به عنوان اعضای گروه «نمایش و ادبیات نمایشی» فرهنگستان هنر نیز این امیدواری را جان می بخشد .در دومین عصر پائیزی سال 97 و پیش از برگزاری نشست مجمع عمومی فرهنگستان هنر پس از 9 سال تعطیلی با او در دفتر کارش در پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی   به گفت و گو نشستیم.

 

شما پیش از این هم عضو پیوسته فرهنگستان و رئیس گروه نمایش بودید ، در این دور جدید آیا قرار است روند تازه ای  را شاهد باشیم ؟

من از بدو شروع کار فرهنگستان مسئولیت این گروه را داشتم . اما بعد از سال  88 و تغییر در مدیریت فرهنگستان عملا کارگروه ها به نوعی  تعطیل شد. حتی مجمع عمومی هم تشکیل نشد . اولین مجمع عمومی بعد از سال 88 وبعد از 9 سال قرار است امروز برگزار شود.  در حالی که  قانونا باید این مجمع برگزار می شد. گروه ها هم همین طور تا آنجا که من اطلاع دارم. اخیرا که آقای علیرضا اسماعیلی، سرپرست این فرهنگستان شد همتی کرد تا مجمع عمومی و گروه ها را احیا کند و در مسیر قانونی حرکت کند به من هم فرمودند تا مسئولیت را کمافی السابق قبول کنم. باتوجه به فاصله ای که از این حوزه گرفته بودم به ایشان گفتم علاقه مند به حضور نیستم . ایشان گفت که بعضی از دوستان که گفته اند اگر فلانی نباشد  در گروه حاضر نمی شویم و نمی توانیم مدیریت دیگری را قبول کنیم.

 

در گذشته گروه «نمایش و ادبیات نمایشی» خروجی های خوبی داشت و حرکتی را آغاز کرده بود که الکن ماند.اینطور نیست ؟

ما در گذشته چند کار مهم را انجام دادیم مثلا سیاست های تئاتر کشور را تدوین و به تایید شورای انقلاب فرهنگی رساندیم. به نظرم این موضوع خیلی مهمی بود. تشکیل موزه تئاتر را به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رساندیم. می خواستیم که فرهنگستان هنر این کار را انجام دهد ولی در شورا بحث شد و عنوان کردند که کار اجرایی باید در وزارت فرهنگ و ارشاد انجام گیرد ولی متاسفانه تا امروز که بیش از 10-12 سال از تصویب آن می گذرد هنوز این کار انجام نشده است. در طول این مدت بسیاری از آدم های بزرگ را از دست دادیم. این آدم ها اسناد و مدارک مهمی داشتند که می توانستیم در موزه تئاتر تجمیع شان کنیم.

 

امروز مهمترین کار این گروه چه خواهد بود ؟

مهمترین کاری که دنبالش هستیم ارزیابی وضعیت هنر نمایش و ارائه آن به مسئولان است. کسانی که خودشان دست اندرکار تئاتر هستند ممکن است برخی مسائل را نبینند یا کمتر ببینند ولی ما از بیرون می توانیم بهتر ببینیم و بیشتر به آنها کمک کنیم. اگر لازم است مصوباتی در مراجع قانونی مثل شورای انقلاب فرهنگی، مجلس شورای اسلامی  به تصویب برسد و پشتوانه نظری، حرفه ای و عملی داشته باشند . در این گروه مشخص می شود که مثلا نظرفرهنگستان در عرصه نمایش و ادبیات نمایشی  این است. تا آن نظربه عنوان یک معیار و شاخص لحاظ شود. البته دستیابی به چنین جایگاهی سخت است اما به کمک اساتید و هنرمندان نام آور و جوان تری که وجود دارند انشالله بتوانیم این کار را بکنیم.

 

قطعا قرار نیست وارد حوزه اجرایی شوید ، پیشتر گاهی نگاه اجرایی برفرهنگستان غلبه می کرد ...

قرار نیست ما وارد یک کارهای دم دستی روزمره بشویم. وظیفه ما طبق آیین نامه فرهنگستان این است که سیاستگذاری و نظریه پردازی کنیم. تا فرهنگستان هنر بتواند بگوید که ما در هنر نمایش و سایر هنرها در چه جایگاهی  هستیم. جایگاه ما نسبت به همسایگان، نسبت به جهان و نسبت به خودمان و توانایی های خودمان  را بررسی کند و این مسئله با اینکه مثلا یک ساختمان یا تماشاخانه درست کنیم فرق می کند.  اینها کار ما نیست.دستگاه های ذیربط وجود دارند کارشان را هم بلدند.

 

تغییر عملکرد و تعطیلی گروه های تخصصی فرهنگستان به این روند لطمه نمی زند ؟ در شرایط فعلی بخشی از آسیب های حوزه هنر به جای خالی نگاه راهبردی برنمی گردد؟

اینگونه وقفه ها جایگاه راهبردی فرهنگستان را تحت تاثیرقرارمی دهد و قطعا در روند نقش راهبردی آن خلل ایجاد می کند .امروز اولین مجمع عمومی فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران بعد از سال ها برگزار می شود.امیدواریم بتوانیم در  روند پیش رو ،به وظایف فرهنگستان هنر در عرصه هنرهای نمایشی عمل کنیم . 

 




نظرات کاربران