در حال بارگذاری ...
در گفت وگو ی ایران تئاتر با کارگردان نمایش «درختی با سایه گسترده » عنوان شد

گذر «تئاتر صاحبدلان» از ظواهر و رسیدن به محتوا

محسن متین وفا با نمایش «درختی با سایه گسترده» در تئاتر صاحبدلان شرکت کرده است. این نمایش ۱۹ تا ۲۳ آبان مصادف با اواخر صفر در شهرستان دماوند اجرا می‌شود.

محسن متین وفا کارگردان نمایش «درختی با سایه گسترده » درباره‌ی طرح این اثر به ایران تئاتر گفت: موضوع اثر بیان جریانات روز است. سبک زندگی و استفاده از کالا ایرانی چیزی است که با توجه به صحبت مقام معظم رهبری در سال جاری مورد بررسی قرار گرفته است. نمایش درباره‌ی یک خانواده است که با سلیقه‌ها و خواسته‌های مختلف در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند. مادر خانواده به دنبال رؤیاها و خواسته‌هایش به خارج از کشور رفته است. پدر خانواده مرد اخلاق مداری است که با وجود شکست سرمایه‌ای به شریک تجاری‌اش کمک می‌کند. این خانواده دو دختر و یک پسر دارد که سلایق متفاوتشان اختلافاتی را در این بین رقم می‌زنند. آن‌ها در یک نقطه به این نتیجه در رابطه با سبک زندگی می‌رسند که باید خودشان باشند و دستشان را سمت کسی دراز نکنند.

متین وفادر این رابطه ادامه داد: در انتها مادر خانواده از خارج از کشور بازمی‌گردد. مادر در این کار نماد فرهنگ است که در نبودش مایه‌ی تنش و تشنج و بودنش مایه‌ی وحدت است.

او در رابطه با شکل اجرا توضیح داد: تمام این روابط در بستر طنز شکل‌گرفته است. البته طنزی ملایم که به بدنه‌ی کار آسیب نزند. به همین دلیل این اجرا به اواخر صفر موکول شد. البته ما پیش از محرم به بهانه‌ی افتتاح سالنی که با درآمد شخصی خودم ساختیم و با هماهنگی آقای فرهنگ، مسئول کانون تئاتر دینی، ده اجرا رفته‌ایم.
او درباره‌ی استقبال مخاطب از کار این‌چنین توضیح داد: خوشبختانه مردم استقبال خوبی از این اثر داشته‌اند. علاوه بر آن قشر مذهبی و امام‌جمعه هم نگاه ویژه‌ای به این کار داشتند. از آن حمایت کردند و در تبلیغات هم ما را یاری کردند.

این کارگردان ادامه داد: مردم با اثر هم ذات پنداری می‌کردند و به خاطر قالب طنزش آن را ساده‌تر می‌پذیرفتند. صحبت نمایش صحبت خود مردم بود. حتی افرادی که گمان نمی‌رفت از این اثر استقبال کنند به تماشای آن نشستند و حتی برخی چندباره آن را تماشا کردند. به‌عنوان‌مثال یکی از روسای شورای شهرستان دلیل تغییر برخی دیالوگ‌ها را جویا می‌شد و این ازآنجایی می‌آمد که بار اولی نبود که نمایش را می‌دید.

او در رابطه با تئاتر امروز و تلاش "درختی با سایه گسترده " برای همپا شدن با جریانات روز گفت: من در محیط شهرستان کار می‌کنم و این محیط زیاد با تئاتر آشنا نیست. من تلاش می‌کنم مخاطبانم را از میان کسانی که تئاتر نرفتند انتخاب کنم. متأسفانه من در تئاتر کشور آلودگی می‌بینم و می‌خواهم جایی کارکنم که این آلودگی نباشد. مردم بتوانند تئاتر را به‌عنوان نیاز بپذیرند.

او در این رابطه ادامه داد: هنر نیاز اجتماع است نه بخشی برای سرگرمی و نه بخشی برای درآمد زایی.

به عقیده‌ی من هنر وسیله‌ای برای ابراز محتواست. وسیله‌ای که با استفاده از آن حرفمان را بزنیم. رسانه‌های بسیاری تلاش دارند مفهوم را به شیوه‌های متفاوت به مردم برسانند ولی من به‌شخصه دیده‌ام که تأثیر تئاتر تا چه اندازه می‌تواند باشد. من انقلابی که تئاتر توانست در زندگی کسی به پا کند را دیده‌ام و تغییراتشان را شاهد بودم. این ابزار را نباید ساده گرفت و نباید از آن غافل شد.
متین وفا درباره‌ی تأثیر صاحبدلان بر تئاتر امروز گفت: تئاتر به همان اندازه که درباره‌ی انسان است درباره‌ی مذهب هم می‌تواند باشد. چون مذهب درباره‌ی انسان است. تئاتر صاحبدلان همایش بسیار خوبی است و هدف‌گذاری درستی دارد. یکی از سالم‌ترین رویدادهای تئاتری ماست. همین‌که از آمار و ارقام پرهیز می‌کند و به‌جای آن‌که خودش را به‌جای محدود کمیت اجراها کند درگیر کیفیت کرده است خود نکته‌ی بسیار مثبتی است. موضوع کار من مستقیما دینی نبود ولی چون محتوای آن به روش درست زیستن مرتبط می‌شد در این همایش جای گرفت و این مسئله، گذر کردن تئاتر صاحبدلان از ظواهر و رسیدن به محتوا را می‌رساند و من خوشحالم که این اتفاق در حال رخ دادن است.

 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران