در حال بارگذاری ...
  • جلیل فرجاد در گفت و گو با ایران تئاتر :

    برای حضور موفق در" خورشید کاروان " نذر کردم

    ایران تئاتر:جلیل فرجاد حتی در دوران پر کاریش در سینما و تلویزیون و همکاری با بزرگانی نظیر ابراهیم حاتمی کیا هرگز ارتباطش را با تئاتر قطع نکرد.او در حوزه کارهای دینی و تاریخی در تئاتر کارنامه پر بار و غنی دارد و برای ششمین سال پیاپی است که در نمایش خورشید کاروان به ایفای نقش می پردازد.

    فرجاد  در سال های اخیر در نمایش های نظیر خانواده تت ، خاتون وکابوس شب نیمه آذر به بازی پرداخته است وی دارای مدرک کارشناسی نمایش با گرایش کارگردانی بازیگری از دانشکده هنرهای دراماتیک و کارشناسی ارشد کارگردانی از دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد است . بازی در نمایش "مخمصه" نوشته و کارگردانی"فرهاد مجد آبادی"تهران،تالار 25 شهریور،1361 تهیه کننده فیلمنامه "شب مکافات"؛ 1364 بازی در نمایش "دو محجوب" به کارگردانی "لقمان نظیری"؛ تهران، اداره تئاتر، خانه نمایش؛ 1368 بازی در نمایش "کبوتر با کبوتر باز با باز" به کارگردانی "حسین عاطفی"؛ تهران، اداره تئاتر، خانه نمایش؛ 1368 کارگردانی و بازی در نمایش "نوکر حقه‌باز" نوشته "عبادا... کریمی"؛ تهران، تئاتر نصر، تالار غدیر؛ 1370 نگارش فیلمنامه "سناریو گیسو"؛ 1371 بازی در نمایش "آنشب که تورو زندانی بود" به کارگردانی "مجید جعفری"؛ تهران، تئاترشهر، تالار اصلی؛ 1371 بازی در نمایش "حلاج و سلاطین" نوشته و کارگردانی "دکتر نصر"؛ تهران، تئاترشهر، تالار اصلی؛ 72-1371 بازی در نمایش "بیا تا گل برافشانیم" نوشته و کارگردانی "مجید جعفری"؛ تهران، تئاترشهر، تالار اصلی؛ 1374 کارگردانی نمایش"حق با کیست" نوشته"کریگوری"؛ تهران، خانه نمایش؛ 1381 بازی در نمایش"کمپرک جادو" به کارگردانی"تاجبخش فنائیان"؛ تهران؛ 1380 بازی در نمایش"اذان صبح" به کارگردانی"محمود فرهنگ"؛ تهران؛ 1384 ،«شب مکافات» (۱۳۶۳)، «بر بال فرشتگان» (۱۳۷۱)، «کوچه و موزه» (۱۳۷۳) و «حلقه‌های ازدواج» (۱۳۸۸)؛ و مجموعه‌های «خانه‌ای در تاریکی» (۱۳۸۲)، «در بند اروند» (۱۳۹۲) و «فاخته» (۱۳۹۳)از جمله آثار مهم کارنامه کاری فرجاد هستند. این روزها و در بیست و هشتمین سال اجرای نمایش "خورشید کاروان" به کارگردانی محمود فرهنگ، این نمایش آبان ماه با استقبال خوب مردم در تالار وحدت به صحنه رفته است. این نمایش کاری از موسسه فرهنگی هنری فدک است که به میزبانی بنیاد رودکی و همکاری اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار وحدت به روی صحنه می‌رود."خورشید کاروان" با بهره‌گیری از داستان مشهور سر مبارک حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و دیر راهب به واقعه پس از عاشورا می‌پردازد و تاکنون در سالیان متوالی اجراهای خود در شهرهای مختلف کشور و همچنین اجراهای کشورهای دیگر نظیر انگلیس، هلند و امارات میزبان قریب به یک میلیون و 500هزار نفر از علاقه‌مندان اهل بیت (ع) بوده است وعنوان یکی از پرمخاطب ترین نمایش های تاریخ کشور را کسب نموده است .این اثر ملی بر اساس نمایش هیهات اثر زنده یاد ابوباسم حیادار و بازنویسی مهدی متوسلی با همراهی گروه همسرایی به سرپرستی محمد سراج  روی صحنه می رود و در آن جلیل فرجاد، فرهاد بشارتی، کرامت رودساز، اسدالله بابایی، مهدی امینی به بازی می پردازند. با جلیل فرجاد در باره حضورش در نمایش خورشید کاروان گفت وگویی انجام داده ایم.

     

    راز ماندگاری و اهمیت نمایش خورشید کاروان در این 26 سال چیست؟

    خیلی از نمایش ها به زندگی امام حسین (ع) پرداخته اند . اما معدود آثاری در این حوزه هستند که دارای ساختار دراماتیک ، درست و حرفه ای هستند و توانسته با مخاطبان زیادی ارتباط برقرار کند.یکی دیگر از نقاط جذاب این نمایش ترکیب مسیحیت با اسلام است .

     

     بیضایی هم از این ترکیب موفق در نوشتن متن روز واقعه استفاده کرده بود؟

     بله، موقعی که دین و مرام دیگری را وارد درام می کنید رابطه های علل و معلولی متنوعی در کار به وجود می آید.من قبلا هم چند تجربه موفق کار دینی داشتم اما هیچکدامشان جذابیت وحس وحال"خورشید کاروان "را نداشته اند . در این اثر سوای روایت درام ، مرثیه سرایی هم وجود دارد و مردم هم از این قضیه خوششان می آیند و انگاری در حین دیدن نمایش منتظرند تا این مرثیه سرایی را بشنوند و ببینند. در این سالها که در خورشید کاروان بازی می کنم قبل از شروع ماه محرم خیلی از دوستان از من می پرسند خورشید کاروان امسال در چه زمانی و در کجا روی صحنه می رود . تعداد زیادی از مردم هر سال به دیدن نمایش می آیند و هنوز هم دیدن نمایش برایشان جذاب است. بابت اینکه در این کار مشارکت دارم بسیار خوشحالم .

     

    به نظر شما به چه دلیل برخی از آثار دینی و آئینی ساختار خوبی ندارند؟

    ضعف متن ونویسنده و کارگردانی های نه چندان درست بیشتر عامل چنین مسئله ای است. نویسنده ای مثل علا الدین رحیمی قبل از اینکه داود میر باقری سریال های دینی بسازد برای اولین بار متن دینی نوشت. بنا به شرایطی این کارها به مرحله تولید و ساخت نرسید.در حالی که رحیمی می توانست در این حوزه آثار ماندگاری خلق کند. در این کارها باید به داشتن قصه جذاب هم توجه کرد . برخی از دوستانی که تئاتر دینی روی صحنه می برند تلاش می کنند با استفاده از دو سه تا چهره و ستاره ضعف ساختاری کارشان را پوشش بدهند این کارمی تواند دو سه شب جواب بدهد و بعد مخاطب که کار را  دیده و متوجه ضعف هایش شده به دیگران توصیه می کند به دیدنش نروند.

     

    بازی در کارهای دینی هم نقش مهم ارتباطی در جهت ارتباط تماشاگر با نمایش دارد؟

    خیلی مهم است و بازیگر باید بتواند شخصیت را درست به مخاطب ارائه کند و باور پذیرش نشان بدهد و کارگردان هم باید بتواند ریتم را درکارش به وجود بیاورد.

     

    موقعی که در شش سال قبل پیشنهاد بازی در خورشید کاروان شد چه واکنشی داشتید؟

     در آن دوران زنده یاد انوشیروان ارجمند در قید حیات بود و با خواندن متن زیاد متوجه درون مایه قصه نشدم. البته پیش از آن اجرای نمایش را دیده بودم . روز سوم بعد از خواندن چند باره متن به عمق و درون مایه اش رسیدم و اینکه باید باورم در باره نقش کامل شود و در بازیم بتوانم این باور را به مخاطب منتقل کنم. بعد از گذشتن این پروسه بازهم می ترسیدم پیشنهاد بازی را قبول کنم و گفتم بازی نمی کنم. در نهات با توضیح کارگردان قانع شدم و در نمایش حضور پیدا کردم. بنابراین با اعتقاد قبلی رفتم سراغ ایفای این نقش و با تجسم موقعیت و فضای کار بازیم را شروع کردم . قبل از شروع اجرا در آن سال با خودم هم نذری کردم و گفتم خدایا من در این کار موفق کن و فلان نذرم را ادا می کنم . فکر می کنم نذرم جواب داد و روسفید شدم.

     

     به نظر می رسد به لحاظ شخصی هم بیشتر علاقه دارید در این نوع کارها و تاریخ دفاع مقدس بازی کنید؟

    من همیشه برای کارهای دینی و دوران  8 سال دفاع مقدس ، شهدا و جانبازان احترام قائل بوده ام. بنابراین با اصول و تفکرات خودم در کارهای دینی و دفاع مقدسی بازی می کنم تا بتوانم حق مطلب را درباره شان ادا کنم و همیشه با جان و دل این نوع نقش ها را بازی کرده ام.

    گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی




    مطالب مرتبط

    محمود کریمی در حاشیه  تماشای نمایش گفت

اجرای «خورشید کاروان» شبیه کار ذاکرین اهل بیت است
    محمود کریمی در حاشیه تماشای نمایش گفت

    اجرای «خورشید کاروان» شبیه کار ذاکرین اهل بیت است

    حاج محمود کریمی مداح اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام که برای دومین بار به تماشای نمایش خورشید کاروان نشست ، اجرای این اثر را چیزی شبیه روضه های ذاکرین اهل بیت عصمت و طهارت (س) دانست.

    |

    دل نوشته کارگردان نمایش خورشید کاروان

کاروانی که 26 سال در راه است
    دل نوشته کارگردان نمایش خورشید کاروان

    کاروانی که 26 سال در راه است

    ایران تئاتر - محمود فرهنگ : از طوفانها درگذشته. از نامهربانی ها نهراسیده. مهربانی ها را ارج نهاده، و این بیرق را زمین نهاده است، اگر چه یارانی را از دست داده است که روحشان شاد باشد، ولی همچنان کاروان در حرکت و در راه است می رود تا به کاروان سالار شهیدان نزدیک شود.

    |

    یادداشت محمود فرهنگ برای دوره هشتم تئاتر صاحبدلان

از اجرای 7 اثر در سال به 45 اجرا رسیدیم
    یادداشت محمود فرهنگ برای دوره هشتم تئاتر صاحبدلان

    از اجرای 7 اثر در سال به 45 اجرا رسیدیم

    ایران تئاتر: محمود فرهنگ مسئول تئاتر دینی یادداشتی با عنوان «یادداشتی برای دوره هشتم ؛ نمایش‌های دینی که در سراسر کشور به اجرا رسیده است» با مروری بر ادوار مختلف تئاتر صاحبدلان در اختیار ایران تئاتر قرار داد. فرهنگ در این یادداشت به رشد اجرای تئاتر دینی از 7 اثر درسال به 45 اثر ...

    |

    محمود فرهنگ دبیر همایش تئاتر صاحبدلان درگفت‌وگو با  ایران تئاتر مطرح کرد :

باوجود کمبود بودجه فعالیت در شهرستان‌ها را گسترش دادیم
    محمود فرهنگ دبیر همایش تئاتر صاحبدلان درگفت‌وگو با ایران تئاتر مطرح کرد :

    باوجود کمبود بودجه فعالیت در شهرستان‌ها را گسترش دادیم

    محمود فرهنگ، مسئول کانون تئاتر دینی، سیاست‌های امسال همایش تئاتر صاحبدلان را برای ایران تئاتر تشریح کرد و از برنامه‌های در دست اجرای این کانون گفت. فرهنگ با اشاره به محدودیت‌های بودجه در تئاتر گفت: امسال باوجود مسئله کمبود بودجه در تئاتر محدودهٔ کاری و فعالیت را در ...

    |

    نظرات کاربران