در حال بارگذاری ...
یادداشت مدیرکل هنرهای نمایشی درباره نمایش رسول:

جنبه‌های بصری نمود خوبی در نمایش «رسول» دارد

ایران تئاتر: شهرام کرمی، مدیرکل هنرهای نمایشی در یادداشتی درباره نمایش رسول گفت: چیزی که به‌عنوان تصویر در تئاتر می‌شناسیم به‌خوبی در این کار نمود دارد

نمایش «رسول» چند عامل بسیار خوب دارد که می‌توان به‌عنوان یک نمایش مردمی به آن توجه کنیم. عامل اول اینکه از هنرمندان حرفه‌ای و شناخته‌شده تئاتر بهره می‌برد و این اتفاق مبارک و خوبی است که به نظرم کاملاً جای تقدیر و تشکر دارد. دومین عامل انتخاب یک داستان معاصر و تلفیق آن باشخصیت بزرگوار امام حسین (ع) و تأثیر آن در زندگی شخصیت‌های معاصر است. شاید ما در این نوع نمایش‌ها شاهد روایت‌های تاریخی بودیم، اما اتفاق خوب در این چندساله ظهور داستان‌های معاصر درباره تأثیر شخصیت بزرگوار سالار شهیدان و امام حسین (ع) است. سومین عامل جنبه‌های هنری، بصری و زیبایی‌شناسی این نمایش بسیار خوب است؛ یعنی این نمایش به‌جای اینکه بیشتر جنبه روایی داشته و متکی بر دیالوگ باشد، جنبه‌های بصری و تنوع جنبه‌های زیبایی‌شناسی درصحنه -چیزی که به‌عنوان تصویر در تئاتر می‌شناسیم- به‌خوبی در این کار نمود دارد. به عبارتی تلفیق شرایط محیطی و طراحی صحنه‌ای که در فضای باز اتفاق افتاده موجب شده به‌جای اینکه بیشتر گفتار یا دیالوگ را بشنویم، تصاویری می‌بینیم که بر ما تأثیر می‌گذارد. این سه نکته جزو نکات برجسته و بارزی است که نمایش مردمی «رسول» ترک را حائز اهمیت و ارزش می‌کند.
ماه محرم و صفر در این چندساله قابلیت خوبی برای فضای نمایشی داشته و این نوع نمایش‌های مردمی گسترش‌یافته است. به‌طور تقریبی مخاطبان با این نوع نمایش‌ها که در فضاهای محیطی و میدانی اجرا می‌شود، آشنا هستند و معمولاً به دلیل اینکه برای مخاطب عام ساخته می‌شود، از آن استقبال خوبی می‌شود. نمایش «رسول» ترک هم با موج خوبی از استقبال مخاطبان مواجه شده است و این نشان می‌دهد که مردم و فرهنگ ما تا چه اندازه نیاز به توجه به نمایش‌های مردمی دارند. در مقایسه با آثاری ازاین‌دست، نمایش «رسول» قابل دفاع است و قابلیت بررسی از جنبه‌های مختلفی دارد که به آن اشاره کردم.
حمیدرضا نعیمی چهره شناخته‌شده‌ای در تئاتراست او در این نمایش به عنوان نویسنده و بازیگر حضور دارد و درکنار استادان بزرگی مانند کاظم هژیرآزاد و حبیب دهقان نسب نمود درخشانی دارد. حمیدرضا نعیمی به‌جز متن خوب، توانسته نقش خوبی در این نمایش بازی کند.
وظیفه‌دارم از کسانی مانند سیدمحمدحسین حجازی و همکاران‌شان که بانی این رویداد بودند، تشکر کنم. با توجه به شناخت قبلی از سیدمحمدحسین حجازی می‌دانم اهل هنر و نمایش است و از این رویدادها با آغوش باز استقبال می‌کند و ماندگاری او در این مجموعه منجر به اتفاقات خوب می‌شود. خوشحالم رویکرد آقای حجازی نسبت به هنر مثبت است و قطعا از این ظرفیت بهره خوبی می‌توانیم ببریم و جای تشکر دارد که به این حوزه توجه می‌شود. امیدوارم این نمایش آغازی برای نمایش‌های بیشتر و استفاده از فضا و امکانات منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد باشد.




مطالب مرتبط

در آیین اختتامیه جشنواره تئاتر ارتش مطرح شد

کاظم نظری:  اثر برگزیده جشنواره ارتش به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا می‌کند
در آیین اختتامیه جشنواره تئاتر ارتش مطرح شد

کاظم نظری: اثر برگزیده جشنواره ارتش به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا می‌کند

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی در آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر ارتش از راه‌یابی یک اثر برتر از این جشنواره سراسری به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و اثری دیگر به جشنواره تئاتر دفاع مقدس در سال آینده خبر داد.

|

نظرات کاربران