در حال بارگذاری ...
امیر نصیربیگی دبیر جشنواره در گفت‌وگو با ایران تئاتر

رقابت 40 اثر نمایشی در 5 بخش شانزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت

امیر نصیربیگی دبیر شانزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت در با حضور در سایت ایران تئاتر ضمن تشریح بخش‌های مختلف این دوره از جشنواره از حضور مجموع ۴۰ اثر در شانزدهمین جشنواره تئاتر مقا.مت خبر داد.

شانزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت در این دوره در دو بخش رقابتی و جنبی از 5 تا 9 آذر ماه برگزار می‌شود و در این دوره از جشنواره نیز به روال دوره‌های پیشین  شاهد اجرای نمایش‌های صحنه‌ای و میدانی خواهیم بود. جشنواره تئاتر مقاومت در این دوره همزمان رخدادهایی دیگر را نیز در خود جا داده که از جملۀ آن‌ها می‌توان به نمایشگاه عکس و پوستر و سمینار پژوهشی اشاره کرد. در آستانه برگزاری شانزدهمین دوره جشنواره با امیر نصیربیگی دبیر این جشنواره در خصوص جزئیات این رخدادهای و بخش‌های مختلف جشنواره گفت‌وگویی داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

 

مختصات جشنواره شانزدهم تئاتر مقاومت چیست و چه بخش‌هایی را در این دوره شاهد خواهیم بود؟

از مجموع 550 اثری که در بخش صحنه ای به دبیرخانه جشنواره رسید، بعد از اعلام نتایج مرحله بازخوانی و مرحله بازبینی  14 نمایش برای حضور در بخش صحنه‌ای و در بخش خیابانی هم از مجموع 350 اثری که به جشنواره رسیده بود 15 اثر برای حضور در این بخش‌ها انتخاب شدند. در بخش پژوهش هم هیات انتخاب از میان مقاله‌های ارسال شده 12 اثر را برای ارائه در این دوره از جشنواره مورد تأیید قرار دادند که 8 مقاله از این تعداد در جشنواره ارائه خواهد شد و مجموعه مقالات نیز در قالب یک کتاب منتشر و همزمان با جشنواره رونمایی خواهد شد. سمینار پژوهشی جشنواره روز 26 آبان ماه در تالار مولوی برگزار می‌شود.در بخش نمایشنامه نویسی هم  100 متن به دبیرخانه جشنواره رسید، منهای 11 اثر که نقایصی در فایل‌های ارسالی‌شان موجود بود، مابقی مورد داوری قرار گرفتند که در نهایت مجموعه متن‌های  برگزیده  این بخش نیز در قالب کتابی منتشر خواهد شد. در بخش عکس و پوستر که مهلت ارسال در این بخش همچنان وجود دارد، پس از پایان این مهلت آثار ارسال شده بررسی و برگزیده‌های این بخش نیز معرفی و نمایشگاه عکس و پوستر این دوره از جشنواره از 7 آذر ماه برپا خواهد شد.تعداد دیگری از آثار متقاضی حضور در بخش جنبی این دوره از جشنواره انتخاب خواهند شد. همچنین ارائه آثاری در بخش کودک و نوجوان به صورت غیررقابتی این جشنواره در دست بررسی است که متعاقباً اطلاع رسانی خواهد شد. در مجموع حدود 40 اثر در بخش‌های مختلف جشنواره حضور خواهند داشت.

 

مکان اجرای نمایش‌های جشنواره در کدام سالن‌ها تعیین شده است؟

از آنجا که آقای شهرام کرمی از اعضای شورای سیاست گذاری این جشنواره هستند و تاکید داشتند که با توجه به ظرفیت‌ها و اهمیت جشنواره تئاتر مقاومت مکان مناسبی برای برگزاری جشنواره تعیین شود، در نهایت سالن‌های قشقایی، سایه و چهارسو از مجموعه تئاتر شهر، همچنین تالار حافظ از مجموعه بنیاد رودکی برای میزبانی از نمایش‌ها در بخش رقابتی جشنواره در نظر گرفته شده‌اند. در بخش‌های جنبی جشنواره هم نمایش‌هایی در تماشاخانه سرو، تالار هنر، تالار مولوی، تالارهای مهر و ماه همچنین تالارهای بوستان و گلستان  به اجرا در خواهند آمد. اجراهای بخش رقابتی نمایش‌های خیابانی و محیطی را هم در محوطه مجموعه تئاتر شهر خواهیم داشت و علاوه بر این گروه‌ها در این بخش موظف به اجرای دو یا سه اجرا در نقاط مختلف شهر تهران و برای مخاطب عام هستند.

 

آیا علاوه بر مخاطبین عمومی آثار جشنواره طیف‌هایی به عنوان مخاطب هدف جشنواره در نظر گرفته شده‌اند؟

تفکیک خاصی در زمینه مخاطبین این جشنواره در نظر گرفته نشده است. اطلاع رسانی‌های جشنواره در مقیاس گسترده انجام شده و اقشار مختلف جامعه مخاطب جشنواره خواهند بود. شرایط حضور در جشنواره هم از طریق سامانه‌های فروش بلیط پیش بینی شده تا نظم و انضباط لازم در برگزاری جشنواره حفظ شود و مخاطبین بتوانند با اطمینان خاطر به تماشای آثار بنشینند. طبق روال جشنواره همچنین از نهادها و مراکز مختلف دعوت خواهیم کرد تا در این رخداد حضور داشته باشند. برای حضور جامعه تئاتری و فعالان این عرصه در زمینه تعامل و به اشتراک‌گذاری تجربه‌ها هم تدابیری اندیشیده شده است. همچنین در بخش کودک و نوجوان جشنواره تعاملی با وزارت آموزش و پرورش صورت گرفته تا گروه‌های دانش آموزی بتوانند در قالب یک فرآیند هدفمند به تماشای آثار بنشینند.

 

از قرار معلوم برای اجراهای عمومی آثار برگزیده جشنواره هم پیش بینی‌هایی صورت گرفته است.

اقای شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی قول حمایت از اجرای عمومی آثار برگزیده جشنواره را داده‌اند؛ به این صورت که آثاری که از هر یک از استان‌های کشور در فهرست برگزیدگان جشنواره قرار بگیرند در شهر و استان خودشان برای اجرای عمومی حمایت خواهند شد. فراتر از این نیز می‌توان پیش بینی‌هایی برای اجرای این آثار در تهران صورت داد، چرا که استعدادهای قابل توجهی در گروه‌های نمایشی استان‌ها وجود دارد که لازم است به آن‌ها توجه جدی شود.     

 

در زمینه اجراهای عمومی آثار برگزیده نشانه گذاری‌های خاصی صورت خواهد گرفت؟

این نشانه‌گذاری لازم به نظر نمی‌آید. این آثار همچون نمایش‌های بسیار دیگری که در طول سال برای اجرای عمومی مورد حمایت قرار می‌گیرند، فرصتی برای ارائه خواهند داشت و این مخاطبین خواهند بود که در خصوص کم و کیف این آثار قضاوت خواهند کرد. لزومی ندارد حتماً این آثار با اتیکت جشنواره تئاتر مقاومت به مخاطب معرفی شوند. همانطور که اشاره کردم این آثار نیز در دایره کلی اجراهای عمومی قرار می‌گیرند؛ هر چند قطعاً اداره کل هنرهای نمایشی حمایت‌های لازم را از این آثار خواهد داشت.  

 

در خصوص آثاری که به هر دلیل از گردونه رقابت یا حضور در جشنواره خارج شده‌اند، ظرفیت‌هایی شناسایی شده تا مورد حمایت قرار بگیرند یا برای مخاطبین جشنواره به نحوی بازتاب پیدا کند؟

مشخصات تمامی آثار ارسال شده در بانک اطلاعاتی جشنواره ثبت می‌شود و در قدم بعدی این اطلاعات با لحاظ کردن ارزیابی هیات های انتخاب و داوری جشنواره می‌تواند مورد بهره برداری قرار بگیرد. انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس قطعاً می‌تواند بر اساس ظرفیت‌های شناسایی شده در این دست آثار در مسیر تعامل‌های بعدی گام بردارد و با حمایت در جهت رفع نقائص و کمبودهای احتمالی آثاری که از راه یافتن به جشنواره باز مانده‌اند، فرصت‌هایی را برای اجرای عمومی این گروه‌ها تدارک ببیند. در هر حال چنین ظرفیت‌هایی را در این گروه از آثاری که به جشنواره ارائه شده‌اند می‌توان شناسایی کرد و در قالب‌ها و عناوین مختلفی چون معرفی هنرمندان جوان مورد حمایت قرار داد. در این بخش سهم عمدۀ کار بر عهده انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و مرکز بسیج هنرمندان خواهد بود؛ چرا که یکی از مأموریت‌های جشنواره و این مراکز جذب و حمایت از هنرمندانی است که در این عرصه به فعالیت می‌پردازند تا بستری برای گسترش تولیدات، همچنین بهره برداری از ظرفیت‌های موجود ایجاد شود و هنرمندان جوان بتوانند آرام آرام به نقطه ثبات در فعالیت حرفه ای‌شان برسند. لذا قطعاً باید به این ظرفیت‌ها توجه کرد. مسلم است که مسیر آزمون و خطا در این فعالیت‌ها باید پیموده شود و هیچ کارگردان و نمایشنامه‌نویسی شاید در قدم اول توانایی‌هایش را به نحو کامل بروز دهد و تجربه اندوزی در این مسیر است که او را به سطوح حرفه ای فعالیت‌هایش ارتقا خواهد داد.   

 

 و سخن آخر در ارتباط با جشنواره؟

از تمامی همکاران در بخش رسانه ای دعوت می‌کنیم تا نقطه نظرات و پیشنهادهایشان را در ارتباط با جشنواره با ما در میان بگذارند و ما هم تمام تلاش خود را انجام خواهیم داد تا به اندازه بضاعت خودمان از این نظرات بهره‌برداری کنیم. واقعیت این است که در عرصه رسانه ای اغلب نمود قابل توجهی از اعتنای ویژه رسانه‌ها به رویدادهای تئاتری مثلاً در مقایسه با حوزه سینما مشاهده نمی‌شود و گویی در عرصه تئاتر از این جهت به حداقل‌ها بسنده می‌شود. واقعیت این است که در زمینه برندسازی و تاثیرگذاری جشنواره‌های تئاتری همه باید دست به دست هم بدهیم و جمعی کار کنیم. از آنجا که این همه جشنواره‌های تئاتری هستند که در حقیقت به تئاتر کشور کمک می‌کنند، باید یک خرد جمعی پشتوانه آن‌ها باشد و دوستان بتوانند هریک از منظری این جشنواره‌ها را تقویت کنند.

 

 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران