در حال بارگذاری ...
به مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب

«40 سال تئاتر ایران» توسط منوچهر اکبرلو تدوین می شود

منوچهر اکبرلو از تدوین کتاب «۴۰ سال تئاتر ایران» با همراهی تیمی ۱۵ نفره خبر داد.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از هنرآنلاین، منوچهر اکبرلو نویسنده و پژوهشگر درباره کتاب 40 سال تئاتر ایران گفت: این اثر پژوهشی به مناسبت چهار دهه گذر از انقلاب اسلامی تدوین شده و هم‌زمان با سی‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر توسط انتشارات نمایش منتشر خواهد شد.
به گفته او، تاثیر انقلاب بر تئاتر ایران، تماشاخانه‌ها، تئاتر استان‌ها، جشنواره‌ها، زن و تئاتر ایران، تئاتر کودک در ایران، مراکز آموزش عالی و آموزشگاه‌ها، انتشارات و نقد تئاتر در چهل سال گذشته فصل‌های این کتاب را تشکیل می‌دهند.
اکبرلو با بیان این که کتاب 40 سال تئاتر ایران به سفارش و تحت‌نظر علی ایزدی مدیر دفتر طرح و برنامه اداره کل هنرهای نمایشی انجام شده، ادامه داد: این پژوهش جامع، توسط تیمی 15 نفره شامل جمع‌کننده‌های اطلاعات، نویسندگان و تحلیل‌گران شکل گرفته است و در مراحل ویرایش نهایی به سر می‌برد.
او درباره اهمیت تدوین این پژوهش اظهار داشت: سال‌هاست به این نتیجه رسیده‌ام که در زمینه تاریخ‌نویسی کار زیادی نکرده‌ایم. غفلت از این امر مهم منجر شده که دائما در حال تکرار تجربه پیشینیان باشیم و این حجم زیادی از انرژی ما را می‌گیرد. به همین دلیل تمرکز بخشی از کارهای پژوهشی خود را روی تاریخچه‌نویسی گذاشته‌ام. دشواری اصلی این شاخه از پژوهش آن است که هیچ فردی چه مدیر و چه هنرمند به ثبت و آرشیو کردن اسناد عادت ندارد. چنین است که برای نوشتن تاریخ سالیان اخیر نیز چیز دندان‌گیری نصیب‌مان نمی‌شود.
اکبرلو اضافه کرد: اگر زمان را به عقب ببریم و مثلا بخواهیم درباره دهه 60 بنویسیم دیگر دست‌مان به شدت خالی است. به ویژه که در آن زمان اینترنت وجود نداشته و آثار کمی منتشر شده که در دسترس نیستند؛ متاسفانه هنرمندان در بسیاری از موارد حتی آثار خود را نیز فهرست و تنظیم شده ندارند.
امسال از اکبرلو ترجمه چهار جلد از مجموعه چکیده شاهکارهای ادبی جهان با عناوین ایلیاد، ادیسه، رابین هود و هزار و یک شب توسط انتشارات شهر قلم و همچنین دو نمایشنامه دانش‌آموزی افسانه جمشیدشاه و آن روی سکه از سوی انتشارات منادی تربیت برای نوجوانان منتشر شده است.




مطالب مرتبط

منوچهر اکبرلو از جای خالی مضامین بومی در آثار نمایشنامه‌نویسان گفت

عدم اعتماد به‌نفس و توهمِ دانستن، باعث کمبود تئاتر بومی می‌شود
منوچهر اکبرلو از جای خالی مضامین بومی در آثار نمایشنامه‌نویسان گفت

عدم اعتماد به‌نفس و توهمِ دانستن، باعث کمبود تئاتر بومی می‌شود

منوچهر اکبرلو، نویسنده، پژوهشگر و مدرس دانشگاه براین باور است که عدم اعتماد به نفس و توهمِ دانستن از مهم‌ترین عواملی است که باعث کاهش کیفیت آثار نمایشی در سراسر کشور و کمبود تئاتر بومی می‌شود.

|

گفت‌وگو با کارگردان «استخوان ماهی جادویی»

احسان مجیدی: زنگ خطر آثار کودک به صدا درآمده است
گفت‌وگو با کارگردان «استخوان ماهی جادویی»

احسان مجیدی: زنگ خطر آثار کودک به صدا درآمده است

احسان مجیدی، کارگردان «استخوان ماهی جادویی» با بیان اینکه نبود زیرساخت مناسب از نظر متن و سالن اجرا برای تولید تئاتر نوجوان یکی از مشکلات اساسی این عرصه است، از به صدا درآمدن زنگ خطر برای آثار کودک گفت.  

|

در آیین رونمایی از پوستر «جامپ کات» مطرح شد

پانتومیم شاعرانه‌ترین نوع بازیگری است
در آیین رونمایی از پوستر «جامپ کات» مطرح شد

پانتومیم شاعرانه‌ترین نوع بازیگری است

در آیین رونمایی از پوستر پانتومیم «جامپ کات» که با حضور ناصر آقایی، منوچهر اکبرلو و مسعود آب‌پرور برگزار شد، با مطرح شدن این‌که تنها ابزار پانتومیم، بدن و ریتم است و این شاعرانه‌ترین نوع بازیگری است، بر لزوم توجه به آموزش درست و اصولی میم به علاقه‌مندان این هنر تاکید شد.

|

نظرات کاربران