در حال بارگذاری ...
کارگردان «هنگامه‌ای که آسمان شکافت»:

تئاتر صاحبدلان بر اجرای عمومی تمرکز دارد

هومن روح تافی نمایش «هنگامه‌ای که آسمان شکافت» را در تئاتر صاحبدلان ۲۵ مهر تا ۸ آبان در کرمانشاه به روی صحنه می‌برد. او معتقد است تئاتر صاحبدلان به خوبی از بخش رقابت خارج‌شده و بر اجرای عمومی تمرکز دارد.

هومن روح تافی کارگردان نمایش «هنگامه‌ای که آسمان شکافت» درباره داستان اثر گفت: داستان این نمایش درباره سرداری ایرانی به نام پیروزان است. پیروزان عاشق شهربانو، دختر یزدگرد است. زمانی که شهربانو اسیر می‌شود و به او اجازه داده می‌شود تا انتخاب کند که به همسری چه کسی درآید پیروزان امید دارد که شهربانو او را انتخاب کند. ولی شهربانو امام حسین را انتخاب می‌کند و پیروزان کینهٔ امام حسین را به دل می‌گیرد. پیروزان واقعهٔ عاشورا را مغتنم می‌شمارد تا انتقام بگیرد اما زمانی که ماجرا را می‌بیند از موضعی که گرفته بوده است کناره‌گیری می‌کند و به سمت امام حسین متمایل می‌شود.
روح تافی ادامه داد: نمایش مونولوگ پیروزان است. ازآنجایی‌که من همیشه به شیوه نمایش ایرانی علاقه‌مند بودم تلاش کردم تا در این اثر واقعه عاشورا و برخورد ملت ایران و قوم ایرانی را بررسی کنم. من شاید بیشتر از آن‌که به تئاتر غربی علاقه‌مند باشم به سمت نمایش ایرانی میل دارم. هرچند که در ابتدا با این اسم‌گذاری‌ها مخالفم.
او درباره استقبال عموم از این نمایش گفت: کرمانشاه همیشه یک سری تماشاگر ثابت دارد و مردمی هم که به دنبال تماشا کار مذهبی هستند به تماشا این اجرا می‌نشینند. ولی به نظر من با توجه به سال گذشته تماشاگران کمتری به سالن آمده‌اند. دلیل این اتفاق می‌تواند تداخل جشنواره استانی با تئاتر صاحبدلان باشد. البته من سال گذشته نمایشی پر بازیگر داشتم و بازیگران خودشان کار را تبلیغ می‌کردند اما با توجه به تک بازیگر بودن این کار چنین امکانی فراهم نبوده است.
هومن روح تافی دربارهٔ تلاش برای حرکت به‌روز تئاتر با جامعه گفت: اگر حرف، حرف درستی باشد متعلق به امروز نیست. ویکتور هوگو در مقدمه بی‌نوایان می‌گوید تا زمانی که رنج مرد، سقوط زن و گریهٔ کودک وجود داشته باشد داستانی برای شنیدن هست. تلاش من نمایش تأثیر اسلام ایرانی بر تشیع بوده است و این حرفی نیست که به خاطر محتوای این روزها کنار گذاشته شود. تا زمانی که حقی ناحق می‌شود واقعه عاشورا مصداق عینی خواهد داشت.
این کارگردان درباره اهمیت وجود تئاتر صاحبدلان برای تئاتر ایران گفت: به نظر من حتی خیلی خوب بود اگر تمامی جشنواره‌ها حذف می‌شدند و به شبه جشنواره تبدیل می‌شدند. درواقع همان کاری که صاحبدلان در حال انجام دادن آن است. تئاتر صاحبدلان به خوبی از بخش رقابت خارج‌شده و بر اجرای عمومی تمرکز دارد. الآن این کار در کرمانشاه طرفداران بسیار زیادی داشته است. تئاتر صاحبدلان در این زمینه فوق‌العاده عمل کرده است. اینکه من برای یک جشنواره‌ای یک اجرا دو اجرا ببرم و درواقع برای خودم و داوران اجرا کنم و نه برای مردم و در انتها هم یک جایزه‌ای بگیرم چیزی نیست که به دنبالش باشم. تئاتر یعنی مخاطب و مخاطب یعنی اجرای عمومی. امیدوارم که دفاتر جشنواره‌های دیگر هم در جهت این قضیه اقداماتی انجام بدهند.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران