در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو باکارگردان نمایش «پدرآن»حاضر درجشنواره تئاتر کودک و نوجوان

در نمایش کودک و نوجوان، کارکردهای آموزشی و آگاهی‌بخشی اهمیت بسیاری دارد

نمایش«پدرآن» به کارگردانی مهدی فرشیدی سپهر روز پنجم(۳ آذر) بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان ساعت ۱۰:۳۰، ۱۵ و ۱۷:۳۰ در تالار اصلی مجتمع بوعلی به صحنه می رود٬ به همین بهانه گفت‌وگو با کارگردان نمایش را بازنشر می کنیم.

مهدی فرشیدی‌سپهر کارگردان نمایش «پدرآن» که شهریورماه تالار هنر به صحنه رفت، در گفتگو با ایران تئاتر در خصوص درونمایه این اثر گفت: در این نمایش ارتباط فرزندان و والدین‌شان بررسی می‌شود. نمایش «پدران» داستان هشت دختر نوجوان است که بر لبه باریک عادت‌ها و عرف اجتماعی با پدران‌شان روبه‌رو می‌شوند. پدرانی که در این نمایش هستند روزی پسر بوده‌اند و تماشای این اثر تنها مخصوص دختران نیست. نمایش "پدران" درباره ارتباط میان انسان‌هاست و در این اثر نمایشی گره‌های ارتباطی میان دختران و پدران و پسران و مادران به تصویر کشیده می شود. منبع اصلی این نمایش فضاهای اطراف ما و زندگی جاری مردم ایران است؛ از چهارراه ولیعصر، خیابان‌های اصفهان و شیراز تا مدرسه‌های رشت. این نمایش در صدد احیای نگاهی است که پیش از این در آثار مرتبط با کودکان و نوجوانان دنبال می‌شده و حالا شاهد هستیم که روند دیگری جایگزین آن شده است. مدت‌ها است که می‌بینیم آنچه در بخشی از تئاتر حوزه کودک و نوجوان رواج پیدا کرده بیشتر بر شادی‌آفرینی و سرگرم کردن مخاطب متمرکز است و در این میان جنبه‌های واقع گرایانه مسائل کودکان و نوجوانان تا اندازه زیادی مغفول می‌ماند.  

این کارگردان تئاتر در ادامه خاطرنشان کرد: در این نمایش قصد داریم تا مسیری متفاوت از این روند را در پیش بگیریم و لایه‌های دیگری از مناسبات و مسائل اجتماعی را برای کودکان و نوجوانان به نمایش بگذاریم. با این وجود نمی‌توان نمایش «پدرآن» را اثری ضد جریان دانست بلکه بیش از این قصدمان باززنده سازی جریانی است که روزگاری به شکلی پرقدرت در آثار مربوط به کودکان و نوجوانان مشاهده می‌شده است. اشاره مشخص در این ارتباط آثار هنرمندانی چون بهرنگی، بیضایی، کیارستمی و نادری است که موفق شدند آثار تاثیرگذار و مهمی را در ارتباط با مسائل کودکان و نوجوانان همچون «باشو، غریبه کوچک»، «ساز دهنی»، «سفر»  از خود بر جای بگذارند.

فرشیدی‌سپهر در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه نمایش «پدرآن» دغدغه حرکت در چنین مسیری را دارد، بیان کرد:  با وجود اینکه «پدرآن» نمایشی موزیکال است، اما موسیقی در این اثر مبتنی بر اندیشه‌ورزی است و جان مایه نمایش را به مخاطب انتقال می‌دهد.  این رویکرد اصلی نمایش هم هست که تئاتر اندیشه‌محور را دنبال می‌کند و دغدغه آن را دارد تا کودکان و نوجوانان را برای رو به رو شدن با مسائل واقعی زندگی شان مجهز کند تا بتوانند از چالش‌هایی که در زندگی روزمره‌شان با آن مواجه هستند به شکل معقول‌تری عبور کنند. بر خلاف آنچه این سال‌ها در فضای تئاتر کودک شایع شده کارکردهای نمایش کودک و نوجوان تنها به شادی آفرینی و سرگرمی محدود نمی‌شود و آنچه در این زمینه از اهمیت بسیاری برخوردار است کارکردهای آموزشی و آگاهی‌بخشی است که در این میان تا اندازه زیادی مغفول می‌ماند.

این هنرمند همچنین با بیان دیدگاه خود درباره علت گرایش بعضی از تولیدات تئاتری کودک به سرگرم کردن مخاطب گفت: مهم‌ترین عاملی که در این باره می‌توانم ذکر کنم نگاه اقتصادی است که موجب می‌شود تا با انگیزه صرفه‌جویی، بسیاری از عناصر مورد نیاز برای این تولیدات حذف شوند. برای نمونه در این دسته از نمایش‌ها سعی می شود تعداد بازیگران به حداقل برسد و یک نفر چند نقش را بازی کند،  یا از سایه و عروسک به جای بازیگران بیشتر استفاده شود.

کارگردان نمایش « عقل صورتی» در پایان سخنانش در ارتباط با اهمیت پرداختن به مسائلی که نوجوانان با آن ها روبه رو هستند گفت: نوجوانان با توجه به اقتضائات سنی درگیر مسائل مختلف فکری و عاطفی هستند و تئاتر می تواند بازگوکننده این دغدغه ها باشد. آرزوی من این است که روزی هنرمندان شاخص تئاتر ما به عرصه تئاتر کودک و نوجوان ورود کنند و موجب غنای محتوایی تولیدات تئاتری شوند. همچنین لازم می دانم در اینجا از ضرورت حمایت‌های بیشتر‌ اداره کل هنرهای نمایشی از تئاتر کودک و نوجوان بگویم چرا که اغلب سالن های نمایش از اجرای عمومی چنین نمایش هایی استقبال نمی کنند.

لازم به یادآوری است در نمایش پدران، بازیگران به ترتیب سن، مانلی نفر (4سال)، ونوس شمس (7)، هلیا و هستی هاشمی (13)، آریانا کیهانفر(13)، ماهک بدرخانی (13)، ارغوان دماوندی (14)، هانا صراف (15)، نفس صادقی (17)، سکینه و نرگس محمدی (17 و 18)، الاهه نوری (25)، حمیدرضا گودرزی (27)، مریم رادپور(28)، شیما لطیفی (29)، میلاد محمدی (31)، معصومه آرواز(31)، خالق استواری (33)، شراره طیار (35)، فهیمه باروتچی (35)، گیتا صالحی (35)، مریم آشوری (36)، هدیه حاج طاهری (37)، سعید ابک (38)، مهرداد باقری (40)، هادی ولی‌لو (41) و محسن صادقی(47) هستند و راوی این «پدران» نادیا قمری است.

دیگر عوامل نمایش عبارتند از: مدیر تولید: مریم منصوری، عکاس: حداد حیدری و امیر عسگری، موسیقی‌ها: انتخابی، دستیار و برنامه‌ریز: میلاد محمدی، ساخت فیلم: امیر عسگری، گریم و مشاور کارگردان: حمیدرضا مرادی، دستیاران مدیر فنی: علی حاجی بنده، دستیاران فنی:  امید عسگری، آبتین دابا و علیرضا حسین پور، دستیار و مدیر صحنه: پویا طهماسبی و دستیار و منشی صحنه: محمد حسین موسوی.

 

 




مطالب مرتبط

حمید گلی مطرح کرد

فاصله خودمان را با کودکان و نوجوانان کوتاه‌تر کنیم
حمید گلی مطرح کرد

فاصله خودمان را با کودکان و نوجوانان کوتاه‌تر کنیم

حمید گلی عضو شورای انتخاب بخش تئاتر نوجوان بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان می‌گوید یکی از فاکتورهای مهم در ارتباط با تولید اثر برای کودکان این است که فاصله خودمان را با کودکان و نوجوانان کوتاه‌تر کنیم و به آن‌ها نزدیک‌تر شویم تا اثری که تولید می‌شود ...

|

برای حضور در بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان

مهلت ارسال آثار به مسابقه نمایشنامه‌نویسی «قصه نمایش» تمدید شد
برای حضور در بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان

مهلت ارسال آثار به مسابقه نمایشنامه‌نویسی «قصه نمایش» تمدید شد

مهلت ارسال اثر برای حضور در بخش مسابقه نمایشنامه‌نویسی ویژه کودکان و نوجوانان زیر 18 سال (قصه نمایش)، در بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، تا ۲۷ بهمن تمدید شد.

|

در جلسه شورای سیاست‌گذاری بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان مطرح شد

محمود سالاری: هدف ما تربیت نسلی آگاه و آبرومند است
در جلسه شورای سیاست‌گذاری بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان مطرح شد

محمود سالاری: هدف ما تربیت نسلی آگاه و آبرومند است

نشست شورای سیاست‌گذاری بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان-اردکان و آیین رونمایی از پوستر این رویداد، صبح روز دوشنبه، نهم بهمن برگزار شد.

|

گفت‌وگو با حسن دولت‌آبادی، داور جشنواره اردکان

تصورات غلط سیستم آموزشی نباید دامن‌گیر تئاتر کودک و نوجوان شود
گفت‌وگو با حسن دولت‌آبادی، داور جشنواره اردکان

تصورات غلط سیستم آموزشی نباید دامن‌گیر تئاتر کودک و نوجوان شود

حسن دولت‌آبادی می‌گوید این تصور که دوره ابتدایی را کم‌اهمیت‌تر از دیگر دوره‌های آموزشی می‌شمارد، اشتباهی است که نباید دامن‌گیر تئاتر کودک و نوجوان شود.

|

در گفت‌وگو با بهارک بابک مطرح شد

تمرین ادبیات فولکلوریک و حماسی در کارگاه‌های «جادوی زندگی»
در گفت‌وگو با بهارک بابک مطرح شد

تمرین ادبیات فولکلوریک و حماسی در کارگاه‌های «جادوی زندگی»

مدرس کارگاه‌های «جادوی زندگی» گفت: «در این کارگاه‌ها تلاش بر این بود که ضمن آشنا کردن کودکان با ادبیات فولکلوریک و حماسی، یک یا چند ارزش و نماد زندگی پررنگ در بن مایه اثر به شکلی غیرمستقیم معرفی و همراه با کودکان تمرین شود.»

|

گفت‌وگو با مینینا آلنا در حاشیه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان

مشتاق افزایش همکاری هنرمندان ایرانی و روسی هستیم
گفت‌وگو با مینینا آلنا در حاشیه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان

مشتاق افزایش همکاری هنرمندان ایرانی و روسی هستیم

مینینا آلنا، هنرمند و پژوهشگر تئاتر از روسیه که در بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان حضور پیدا کرده است، خواستار تعامل بیشتر و افزایش همکاری‌ هنرمندان دو کشور شد.

|

جشنواره تئاتر کودک و نوجوان با یاد کودکان غزه آغاز می‌شود

جشنواره تئاتر کودک و نوجوان با یاد کودکان غزه آغاز می‌شود

مراسم افتتاحیه بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان با حضور شخصیت‌های آشنای کودک و نوجوان و به یاد کودکان مظلوم غزه امروز ۳۰ بهمن‌ در اردکان همراه با جشن شادپیمایی عروسک‌ها برگزار می‌شود.

|

نظرات کاربران