در حال بارگذاری ...
معرفی 9 اثر حاضر در بخش مسابقه تئاتر بین‌الملل جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

رویارویی خارجی‌ها در پایتخت باستانی ایران

ایران‌تئاتر: ۹ اثر از بین آثاری که در بخش‌های تئاتر کودک، نوجوان و ملل حضور دارند، نمایش‌های بخش مسابقه تئاتر بین‌الملل را شامل می‌شوند که در این گزارش به معرفی این آثار می‌پردازیم.

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با همکاری اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وانجمن هنرهای نمایشی ایران بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان را با دبیری مریم کاظمی و شعار «کودک و حقوق اجتماعی» برگزار می کند؛ شعار جشنواره امسال با هدف تقویت و رشد آگاهی و اعتماد به نفس فرزندان ایران زمین انتخاب شده است. بیست و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان در ۸ بخش تخصصی تئاتر کودک، مسابقه تئاتر خردسالان، مسابقه تئاتر خیابانی، تئاتر ملل، مسابقه نمایشنامه نویسی، تئاتر دانش آموزی و کارگاه های آموزشی و نشست های تخصصی برگزار می‌شود. بیست‌وپنجمین جشنواره در بخش صحنه‌ای دو مسابقه خواهد داشت؛ مسابقه تئاتر بین‌الملل و مسابقه تئاتر ایران. در این گزارش به بخش مسابقه تئاتر بین‌الملل و آثار آن می‌پردازیم. آثار مسابقه تئاتر بین‌الملل از بخش تئاتر کودک که شامل نمایش‌های ایرانی ویژه گروه سنی ب و ج(کودکان 6 تا 12 سال)، بخش تئاتر نوجوان که شامل نمایش‌های ایرانی ویژه گروه سنی د(کودکان 12 تا 16 سال) و تعدادی از نمایش‌های صحنه‌ای تئاتر ملل است، انتخاب شده است؛ 3 اثر از بخش تئاتر کودک، 2 اثر از بخش تئاتر نوجوان و 4 اثر از بخش تئاتر ملل. در ادامه هرکدام از این آثار را معرفی خواهیم کرد.

 

پاهای خانم هزارپا

«پاهای خانم هزارپا» نمایشی از شهر قم است که با نویسندگی ندا حاجی‌بابایی و کارگردانی مهدی خجستگی در مرکز تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فروردین و اردیبهشت 97 اجرا شد. «پاهای خانم هزارپا» که در جشنواره منطقه‌ای آفتاب شهرکرد نیز برگزیده شده است، این نمایش 45 دقیقه‌ای روایت خانم هزارپایی است که از پاهای خود خسته شده و از شهر بیرون می‌آید و با کرمی روبرو می‌شود. این نمایش‌ها با هدف آماده‌سازی کودکان و نوجوانان دارای نیازهای ویژه برای ورود به جامعه، تولید می‌شود. بازیگران نمایش علی اصغر تقی پور، علیرضا نامدار، سیدهاشم موسوی، فاطمه فرکی، سمانه دلیر، مهدی سوری، الهه اکبری، سمیه شیری و مرضیه کریمی ایفای نقش می‌کنند. عوامل نمایش فاطمه سیدطالبی(دستیار کارگردان)، حامد جهان‌بخش(آهنگساز)، مهدی خجستگی(طراح لباس)، حسن نوری(طراحی صحنه و حرکت‌ها)، محمدرضا شاملوفرد(طراح نور)، فائزه امیرحسینی(دوزنده لباس و سازنده دکور)، فاطمه زارعی(عکاس)، حسن نوری(مدیر تولید و برنامه‌ریز)، حسین خلج(مدیریت صحنه)، مرتضی عقیقی(طراحی پوستر و بروشور) و خدیجه زارعی(طراحی و گریم) هستند. «پاهای خانم هزارپا» در بخش تئاتر کودک و مسابقه تئاتر بین‌الملل سه‌شنبه 29 آبان ساعت 10:30، 15 و 17:30 در سینما فلسطین همدان به صحنه می‌رود.

 

داستان یک مرد و سایه او

«داستان یک مرد و سایه او» به نویسندگی و کارگردانی جوزپه سمرارو از ایتالیا  و به مدت 55 دقیقه در بخش تئاتر ملل و مسابقه تئاتر بین‌الملل چهارشنبه 30 آبان ساعت 10:30، 15 و 17:30 در تالار اصلی مجتمع شهید آوینی به صحنه می‌رود.

 

اوپس

نمایش «اوپس» به نویسندگی و کارگردانی یوردی وایدال از کشور بلژیک است.در نمایش «اُوپس» می‌بینیم که دو تاجر از یک اختلاس بزرگ در حال فرار هستند. نمایشی که موضوع پول را با روندی طنزگونه بیان می‌کند.آنتونی تیری لفبری، جاسپرد هربلوت ماهت بازیگران نمایش هستند.بدلکار و بازیگر حرکات آنتونی تیری لفبری است و به مدت 30 دقیقه در بخش تئاتر ملل و مسابقه تئاتر بین‌الملل چهارشنبه 30 آبان ساعت 10:30، 15 و 17:30 در سینما فلسطین همدان به صحنه می‌رود.

 

بینوایان

«بینوایان» برگرفته از اثر ویکتورهوگو به نویسندگی و کارگردانیکریستف تی بالت از فرانسه به مدت 60 دقیقه در بخش تئاتر ملل و مسابقه تئاتر بین‌الملل پنج‌شنبه 1 آذر ساعت 10:30، 15 و 17:30 در تالار اصلی مجتمع شهید آوینی به صحنه می‌رود.

 

جنگ بازی

نمایش «جنگ بازی» نوشته حسن حاجت‌پور با کارگردانی مشترک علی سنامیری و عبدالحسین بناری از بوشهر(خارک) به تاثیر جنگ بر بازی‌های محلی دهه ۶۰ اشاره دارد. این نمایش 45 دقیقه‌ای اثری ضدجنگ است که با گویش جنوبی، فضای کمیک و موسیقی بومی واتفاقات دوره جنگ را برای کودکان و نوجوانان بازسازی می‌کند. در این نمایش نشان داده می‌شود که جنگ فقط در جبهه اتفاق نیفتاد بلکه در کوچه، خانه و حتی بازی‌های بچه‌ها هم تاثیرگذار بوده است و بیشتر بر خراب شدن بازی بچه‌ها به واسطه جنگ تاکید دارد و درباره پنج رفیق است که اتفاقاتی که در دوره جنگ برایشان رخ داده را تعریف می‌کنند و به تصویر می‌کشند. در این نمایش جواد وزیری، علی سنامیری، فرید عرب‌زاده، زینب فخار و زینب انتشاری بازی می‌کنند. «جنگ بازی» در بخش تئاتر نوجوان و مسابقه تئاتر بین‌الملل پنج‌شنبه 1 آذر ساعت 10:30، 15 و 17:30 در سینما فلسطین همدان به صحنه می‌رود.

 

قیزیل باشماق

نمایش موزیکال «قیزیل باشماق» به نویسندگی ابراهیم عادل‌نیا و کارگردانی حسن شیخ‌زاده اردیبهشت 97 در اردبیل به صحنه رفت. سایه عباسپور، شاهین رمضان پور، یوسف جاوید، نینا شاه محمدی، مونا محمدنژاد، ندا محاسن، سحر رنجبر، حسین ایمانی، عباس گلمغانی و حسین درخشان از جمله ایفاگران نقش های مختلف این نمایش 70 دقیقه‌ای هستند. البرز صادقی، مسئولیت آهنگسازی نمایش موزیکال«قیزیل باشماق» را بر عهده داشته و وحید بابایی تهیه کننده آن است. «قیزیل باشماق» در بخش تئاتر نوجوان و مسابقه تئاتر بین‌الملل جمعه 2 آذر ساعت 10:30، 15 و 17:30 در تالار اصلی مجتمع بوعلی به صحنه می‌رود.

 

سازهایی که صلح می‌نوازند

نمایش «سازهایی که صلح می‌نوازند» نوشته و کاری از نوشین بیگلریان با موضوع صلح و دوستی شهریورماه 97 در همدان به صحنه رفت. «سازهایی که صلح می‌نوازند» سفر انسان برای رسیدن به دنیایی بهتر را آسان‌تر می‌کند. سفری در قالب تئاتر خلاق و پیوند همه انسان‌ها با یکدیگر که به شیوه تئاتر مشارکتی با کودکان به اجرا در می‌آید. ندا هادیان و شیما شادمانی بازیگران این اثر 45 دقیقه‌ای هستند. همچنین صابر دارپوی(آهنگساز، طراح عروسک و دستیار کارگردان)، احمد بیگلریان(مشاور کارگردان و سرپرست گروه)، فاطمه شرفی(منشی صحنه،) مینا نصرتی‌هوشمند(مدیر صحنه)، معصومه اعتصامی‌فر(گریم)، نوشین بیگلریان(طراح صحنه و لباس)، صابر دارپوی و نرگس ترکمان(ساخت عروسک)، حسین زارعی(طراح پوستر و بروشور)، محمد نظری(ساخت تیزر و انیمیشن)، عاطفه جاویدنیا(عکاس)، عطیه جاویدنیا(مترجم) و سامان باب‌الحوائجی(طراح نور) هستند. «سازهایی که صلح می‌نوازند» در بخش تئاتر کودک و مسابقه تئاتر بین‌الملل جمعه 2 آذر ساعت 10:30، 15 و 17:30 در پلاتو مجتمع شهید آوینی به صحنه می‌رود.

 

ماهی سیاه کوچولو

نمایش «ماهی سیاه کوچولو» نوشته‌ مهرنوش علیا (براساس داستان صمد بهرنگی) به کارگردانی محمد عاقبتی در تماشاخانه شهرزاد، نیویورک امریکا و تماشاخانه پالیز به صحنه رفته است. در خلاصه‌داستان این نمایش آمده: ماهی سیاه کوچولو با مادرش در برکه‌ای کوچک زندگی می‌کند و رویای دریا در سر دارد. در این نمایش شهرزاد بهشتیان، مازیار سیدی، ناز شادمان، آوا درویشی، محمدهادی عطایی، مانیا علیجانی، پارمیس عقدایی و مانلی قراخان ایفای نقش می‌کنند. از دیگر عوامل نمایش می‌توان به حضور رها جهانشاهی (مدیر تولید و مجری طرح)، سردار سرمست و شهرزاد بهشتیان (آهنگساز)، رضا بهجت و علی کوزه‌گر (طراح نور)، اولیویا بونزی و جلیله هیبتان (طراح لباس و آکسسوار)، محمد عاقبتی و رضا بهجت (طراح صحنه)، آدرین جیویشکی و رودریک بیراستیکر (طراح تصاویر)، نگار بهبهانی (طراح صدا)، آرمینه مقدسی (تصویرساز)، مجتبی ادیبی (طراح گرافیک)، نادر مقدم (دستیار کارگردان)، مسیح کاظم‌پور (مدیر صحنه) و مهگامه پروانه و ساینا قادری (عکاس) اشاره کرد. «ماهی سیاه کوچولو» در بخش تئاتر کودک و مسابقه تئاتر بین‌الملل شنبه 3 آذر ساعت 10:30، 15 و 17:30 در تالار اصلی مجتمع شهید آوینی به صحنه می‌رود.

 

خیلی دور

نمایش «خیلی دور» را به نویسندگی وودمن سرانو و کارگردانی کریستین گرانادوز محصول مشترک نروژ و اسپانیا به مدت 30 دقیقه در بخش تئاتر ملل و مسابقه تئاتر بین‌الملل شنبه 3 آذر ساعت 15 و 17:30 در پلاتو مجتمع شهید آوینی به صحنه می‌رود.




مطالب مرتبط

حمید گلی مطرح کرد

فاصله خودمان را با کودکان و نوجوانان کوتاه‌تر کنیم
حمید گلی مطرح کرد

فاصله خودمان را با کودکان و نوجوانان کوتاه‌تر کنیم

حمید گلی عضو شورای انتخاب بخش تئاتر نوجوان بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان می‌گوید یکی از فاکتورهای مهم در ارتباط با تولید اثر برای کودکان این است که فاصله خودمان را با کودکان و نوجوانان کوتاه‌تر کنیم و به آن‌ها نزدیک‌تر شویم تا اثری که تولید می‌شود ...

|

برای حضور در بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان

مهلت ارسال آثار به مسابقه نمایشنامه‌نویسی «قصه نمایش» تمدید شد
برای حضور در بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان

مهلت ارسال آثار به مسابقه نمایشنامه‌نویسی «قصه نمایش» تمدید شد

مهلت ارسال اثر برای حضور در بخش مسابقه نمایشنامه‌نویسی ویژه کودکان و نوجوانان زیر 18 سال (قصه نمایش)، در بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، تا ۲۷ بهمن تمدید شد.

|

در جلسه شورای سیاست‌گذاری بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان مطرح شد

محمود سالاری: هدف ما تربیت نسلی آگاه و آبرومند است
در جلسه شورای سیاست‌گذاری بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان مطرح شد

محمود سالاری: هدف ما تربیت نسلی آگاه و آبرومند است

نشست شورای سیاست‌گذاری بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان-اردکان و آیین رونمایی از پوستر این رویداد، صبح روز دوشنبه، نهم بهمن برگزار شد.

|

گفت‌وگو با حسن دولت‌آبادی، داور جشنواره اردکان

تصورات غلط سیستم آموزشی نباید دامن‌گیر تئاتر کودک و نوجوان شود
گفت‌وگو با حسن دولت‌آبادی، داور جشنواره اردکان

تصورات غلط سیستم آموزشی نباید دامن‌گیر تئاتر کودک و نوجوان شود

حسن دولت‌آبادی می‌گوید این تصور که دوره ابتدایی را کم‌اهمیت‌تر از دیگر دوره‌های آموزشی می‌شمارد، اشتباهی است که نباید دامن‌گیر تئاتر کودک و نوجوان شود.

|

در گفت‌وگو با بهارک بابک مطرح شد

تمرین ادبیات فولکلوریک و حماسی در کارگاه‌های «جادوی زندگی»
در گفت‌وگو با بهارک بابک مطرح شد

تمرین ادبیات فولکلوریک و حماسی در کارگاه‌های «جادوی زندگی»

مدرس کارگاه‌های «جادوی زندگی» گفت: «در این کارگاه‌ها تلاش بر این بود که ضمن آشنا کردن کودکان با ادبیات فولکلوریک و حماسی، یک یا چند ارزش و نماد زندگی پررنگ در بن مایه اثر به شکلی غیرمستقیم معرفی و همراه با کودکان تمرین شود.»

|

گفت‌وگو با مینینا آلنا در حاشیه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان

مشتاق افزایش همکاری هنرمندان ایرانی و روسی هستیم
گفت‌وگو با مینینا آلنا در حاشیه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان

مشتاق افزایش همکاری هنرمندان ایرانی و روسی هستیم

مینینا آلنا، هنرمند و پژوهشگر تئاتر از روسیه که در بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان حضور پیدا کرده است، خواستار تعامل بیشتر و افزایش همکاری‌ هنرمندان دو کشور شد.

|

جشنواره تئاتر کودک و نوجوان با یاد کودکان غزه آغاز می‌شود

جشنواره تئاتر کودک و نوجوان با یاد کودکان غزه آغاز می‌شود

مراسم افتتاحیه بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان با حضور شخصیت‌های آشنای کودک و نوجوان و به یاد کودکان مظلوم غزه امروز ۳۰ بهمن‌ در اردکان همراه با جشن شادپیمایی عروسک‌ها برگزار می‌شود.

|

نظرات کاربران