در حال بارگذاری ...
آذر متفکر کارگردان «حکایت لوطیان مرد رند»:

از مخاطب 7 تا 90 ساله، همه می‌توانند با نمایش ارتباط برقرار کنند

سالن استاد مشایخی، این شب‌ها ساعت ۱۹، میزبان نمایش «حکایت لوطیان مرد رِند» به کارگردانی آذر متفکر است. ازآنجاکه یکی از رویکردهای سالن مشایخی حمایت از تئاتر کودک و نوجوان است بازیگران این نمایش در رده سنی کودک و نوجوان هستند.

به گزارش ایران تئاتر آذر متفکر کارگردان نمایش درباره متن این اثر گفت: متن نمایش نوشته دکتر یدالله آقاعباسی است و در دهه 30 ایران،‌ زمانی که لوطی منشی باب بوده است اتفاق می‌افتد و حکایتی که در عنوان نمایشنامه از آن نام‌برده می‌شود،‌ درواقع برگرفته از یک‌ ضرب‌المثل قدیمی است.»
متفکر در ادامه به داستان نمایش پرداخت و گفت: فُغان و پسرش تصمیم می‌گیرند که گاو خود را که تنها سرمایه زندگی‌شان است بفروشند. پسر به بازار می‌رود و سه لوطی، گاو او را به قیمت بز می‌خرند و درواقع بُزخری می‌کنند. پدر که متوجه می‌شود تصمیم می‌گیرد تلافی کند و با سه عمل خود درسی به آن سه لوطی می‌دهد تا متوجه عمل زشت خود شوند.
کارگردان حکایت لوطیان مرد رند که مدرک کارشناسی ارشد کارگردانی خود را از دانشگاه هنر اخذ کرده و‌ مدرس بازیگری و مخصوصاً نقالی است، ادامه می‌دهد: شیوه اجرایی نمایش بر اساس نمایش‌های ایرانی است؛ درصحنه یک نیم‌دایره داریم که بازیگران پشت آن نشسته‌اند و نمایش را می‌بینند و فقط برای ایفای نقش خود وارد نیم‌دایره می‌شوند. همچنین بازیگران گاهی ارتباط مستقیم با تماشاچی دارند.
وی زبان نمایش را محاوره و امروزی می‌داند تا کودکان و نوجوانان بتوانند با آن ارتباط راحت‌تری برقرار کنند و می‌افزاید: هرچند با توجه به‌ضرورت نمایش و شخصیت‌پردازی‌های صورت گرفته، با ‌برخی اصطلاحات خاص و لهجه نیز مواجه می‌شویم.
به‌جز یکی از بازیگران، بقیه اولین تجربه صحنه خود را از سر می‌گذرانند و این امر برای یک اثر موزیکال و طنز به‌مانند این نمایش،‌ سخت به نظر می‌رسد. متفکر دراین‌باره می‌گوید: بر روی بیان و گفتار بچه‌ها بسیار کارکردم و به‌خصوص سعی کردم که تیپ سه لوطی به‌درستی دربیاید.
هرچند بازیگران نمایش همه کودک و نوجوان هستند اما مخاطبان فقط بچه‌ها نیستند و به گفته متفکر، مخاطب 7 تا 90 ساله، همه می‌توانند با کار ارتباط برقرار کنند و لذت ببرند؛‌ چراکه ژانر نمایش کمدی است و هم‌زمان مبحث آموزشی دارد که البته نمایشنامه آن‌قدر قوی است که این آموزش غیرمستقیم و بر بستر دراماتیک ارائه می‌شود.
این فعال تئاتر کودک و نوجوان می‌افزاید: همه جای دنیا به این حیطه بهای بسیاری می‌دهند و کارهای کودک و نوجوان در بهترین سالن‌ها اجرا می‌شود؛ چه با بازیگر کودک و نوجوان چه با بازیگر بزرگسال برای مخاطب کودک و نوجوان؛ اما متاسفانه تئاتر کودک و نوجوان در کشور ما هنوز جایگاه شایسته خود را نیافته است.
وی در انتها از اهالی هنر و از مردم درخواست که به دیدن نمایش حکایت لوطیان مرد رند بیایند تا بازیگران تشویق شوند و بتوانند برای ادامه این مسیر انگیزه بیشتری پیدا کنند.
‌شایان ذکر است این نمایش در پانزدهمین جشنواره تئاتر آموزشگاه بازیگری کودک و نوجوان پانیذ، درزمینه مختلف تقدیر شد و توانست نظر مخاطبان را جلب نماید.




نظرات کاربران