در حال بارگذاری ...
رئیس جشنواره تئاتر کودک و نوجوان خبرداد:

دبیرخانه دائمی جشنواره در همدان مستقر می شود

نشست خبری بیست و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان پیش از ظهر امروز با حضور علیرضا درویش نژاد رییس جشنواره، مریم کاظمی دبیر جشنواره، اردشیر صالح پور مشاور و قائم مقام دبیر و هادی فیض‌منش مدیر اجرایی جشنواره در سالن کنفرانس مجتمع فرهنگی سینمایی شهید آوینی برگزار شد.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، علیرضا درویش نژاد مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان و رییس جشنواره در این نشست گفت: در جشنواره امسال سعی شد یک غنای متمایز نسبت به جشنواره های گذشته داشته باشیم و معتقدیم که باید رنگین کمان شادی در آسمان زندگی مردم همدان پر رنگ‌تر شود.
علیرضا درویش نژاد افزود: نوع نگاه به جشنواره امسال نگاه تحول آفرین و نشاط آفرین با شعار حقوق اجتماعی و شهروندی کودک بوده که موجب شد نهاد ریاست جمهوری در این حوزه وارد شده و بپذیرند کودک و نوجوان تاثیرگذارترین اثر را به لحاظ جامعه شناسی و روانشناختی در جامعه دارد.
وی اضافه کرد: همدان در اجرای برنامه‌های بهار مهربانی در کشور (که مهمترین دغدغه رهبر معظم انقلاب است)، پیشتاز است و به منویات مقام معظم رهبری درافزایش و ایجاد امید و نشاط در جامعه، جامه عمل پوشانده و امروز شاهد ایجاد نشاط اجتماعی در شهر همدان هستیم.
درویش نژاد تصریح کرد: امسال بدنبال جهشی در اجرای جشنواره بودیم که این جشنواره را نسبت به جشنواره های گذشته متمایز کرد و موجب شد اتفاقات خوبی در جشنواره امسال رخ دهد چرا که معتقدیم جشنواره امسال شاهد تحول از نظر محتوایی و فرم اجرا بوده است.
وی اضافه کرد: در جشنواره امسال سعی شد به صورت علمی و موشکافانه و کارشناسی شده در جهت رشد و ارتقای آن تلاش شود و ما امروز بدنبال رشد جشنوار هستیم که این یک امتیاز بین المللی برای کشور، نظام و مردم است که باید نهادینه شود و باید در پویا کردن و زیبا کردن جشنواره تلاش کنیم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان تصریح کرد: جشنواره ای که 25 سال از عمر آن می‌گذرد به طور قطع از تجربه‌های بسیاری برخوردار است و لازم است ویژگی‌های جدیدی برای ارتقای بیشتر به آن اضافه شود. امسال برنامه های متعدی از جمله برنامه شا پیمایی و جشن صد سالگی تئاترکودک و نوجوان ویژه یادمان جبار باغچه بان بر مزار این هنرمند به جشنواره افزوده شد.
 درویش نژاد برگزاری یادمان بنیانگذار تئاتر کودک و نوجوانان را نگاهی نو به جشنواره امسال دانست و گفت: این نگاهی بود که باغچه بان به صورت علمی و بنیادی به تئاتر کودک و نوجوان داشت.
وی از استقرار دبیر خانه دائمی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان درهمدان خبر داد و افزود: دبیر خانه دائمی جشنواره یک روز پس از اختتامیه جشنواره کار خود را آغاز خواهد کرد و برنامه ریزی‌های دقیقی برای جشنواره سال آینده خواهد داشت.
درویش نژاد گفت: این دبیر خانه محلی برای همایش‌های تئاتر کودک و نوجوان و محلی برای اجرا و آموزش در حوزه کودکان خواهد شد و ما بدنبال این هستیم فعالیت دبیر خانه ادامه یابد تا برای سال آینده بتوانیم نمایش‌های فاخری در جشنواره داشته باشم.
وی با بیان اینکه یکصد کشور متقاضی شرکت کننده در این جشنواره بودند، اظهارکرد: 13 کشور در جشنواره امسال پذیرفته شد.
 وی با بیان اینکه کودک و حقوق شهروندی شعار امسال جشنواره است، گفت: ما معتقدیم که نباید هیچگونه تبعیضی در بین کودکان شهرمان باشد و برای برداشتن این تبعیض بخشی از برنامه های جشنواره را در مناطق حاشیه شهر اجرا کردیم و رونمایی از پوستر جشنواره در مدرسه ای در حاشیه شهر همدان برگزار شد.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان گفت: همچنین در کمیته جشنواره در راستای گسترش عدالت اجتماعی در بین کودکان و نوجوانان شهر همدان مقرر شد تعدادی از نمایش‌ها در مناطق حاشیه شهر و مدارس این مناطق اجرا شود. ما با تبعیض ها و خط کشی های نامرئی مخالفیم و میخواهیم که کودکان و نوجوانان در محله های حاشیه هیچ تفاوتی با دیگر کودکان نداشته باشند ضمن اینکه کرامت انسانی آنها باید مورد توجه قرار گیرد.
وی برگزاری برنامه شادی پیمایی را مهمترین برنامه امسال معرفی کرد و افزود: پخش موسیقی با اشعار کودکانه، رژه کودکان مهدهای کودک با لباس محلی، اجرای گروه عروسکی، اجرای گروه دلقک ها، اجرای نمایش خیابانی، رونمایی از تریلی سیار نمایش و حضور عروسکهای غول پیکر از برنامه های شادپیمایی است.

حضور و تلاش همه ارگان ها برای برگزاری با شکوه جشنواره
مریم کاظمی دبیر جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان نیز گفت: امسال شاهد تلاش تمام ارگان ها برای برگزاری مطلوب این جشنواره هستیم که شایان تقدیر است.
مریم کاظمی با اشاره به افزایش تعداد آثار راه یافته به جشنواره تئاتر کودک و نوجوان، افزود: این افزایش آثار مستلزم افزایش سالن هاست که با همکاری خوب مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان این مهم رخ داده است.
وی با بیان اینکه دائمی شدن دبیرخانه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در همدان نوید یک حرکت درست را می دهد، ادامه داد: این انتقال و دائمی شدن دبیر خانه در همدان موجب رشد و پیشرفت خواهد بود.
کاظمی با اشاره به اینکه تمام این کارها برای ساخت فرهنگ است، اضافه کرد: ما هدف والایی داریم و باید تلاش کنیم تا فرهنگ در بین خانواده های ما حضور داشته باشد.
وی با بیان اینکه از داوران سال گذشته جشنواره، فقط یک نفر در داوری امسال هم وجود دارد، اضافه کرد: تلاش شده تا تئاتر های خارجی با زبان انگلیسی و کلام تاثیر اساسی در فهم نداشته باشند.
هدف از برگزاری جشنواره ایجاد نشاط، شادی و امید بخشی است
اردشیر صالح پور مشاور و قائم مقام دبیرجشنواره هم در این نشست گفت: پس از گذشت یک ربع قرن از جشنواره تئاتر کودک و نوجوان، اکنون این جشنواره به عنوان رویدادی به شمارمی رود که باید با شایستگی و بایستگی فراوان، جدی تلقی شده و هویت و شاخصه فرهنگی برای کودکان که سرمایه های حقیقی جامعه هستند، باشد.
وی افزود: با توجه به این که جشنواره متعلق به کودکان است، لازم است که توجه جدی به آن ها شود تا از این طریق باورها و ارزش های جامعه راحفظ کنیم.
 صالح پور با تاکید بر این که در جشنواره امسال حضور کودکان جدی تر از قبل تلقی می شود افزود: هدف از برگزاری جشنواره تئاتر کودک ونوجوان ایجاد نشاط، شادی و امید بخشی است که با ذات و دنیای کودکان همخوانی دارد و این امرمهم در دستورکار جشنواره امسال قرار گرفته است.

جشنواره تئاتر کودک و نوجوان برندی در جهان
هادی فیض منش مدیر اجرایی جشنواره هم در این نشست با بیان اینکه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان تبدیل به برندی در جهان شده است، افزود: جشنواره تئاتر کودک و نوجوان جزء کارهای بزرگ هنری در حوزه کودک و نوجوان است.
هادی فیض منش درباره برنامه های روز افتتاحیه گفت: برنامه های افتتاحیه در روز 28 آبان با اجرای 3 برنامه بزرگ شروع خواهد شد.
فیض منش ادامه داد: ساعت 14 اِلمان جشنواره در محوطه تالار فجر رونمایی می شود و از ساعت 14:30 شادپیمایی از ابتدای پیاده راه بوعلی آغاز می شود.
وی با بیان اینکه شاد پیمایی یک کار ابتکاری بوده است، ادامه داد: این شادپیمایی به نوعی افتتاحیه مردمی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان خواهد بود.
 فیض منش با اشاره به اینکه در شادپیمایی چترهای رنگی همراه بچه های خواهد بود، اضافه کرد: در طول مسیر شادپیمایی اجرای تئاتر و نمایش برای کودکان خواهیم داشت.
وی با بیان اینکه در این شادپیمایی به کودکان اهداء هدیه خواهیم داشت، افزود: در انتهای مسیر شادپیمایی یک سن سیار برای اجرای تئاتر در نظرگرفته شده است.
وی با بیان اینکه تلاش داریم تا در جهت رشد فرهنگ عامه قدم برداریم، افزود: همزمان با برگزاری افتتاحیه برنامه هایی نیز در محله های فقیر نشین شهر همدان انجام می شود.
وی با بیان اینکه برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان باعث شده تا بزهکاری در بین کودکان کمتر بشود، اضافه کرد: برگزاری این جشنواره پس از 25 سال باعث شادتر شدن کودکان همدان شده است.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با حسن دولت‌آبادی، داور جشنواره اردکان

تصورات غلط سیستم آموزشی نباید دامن‌گیر تئاتر کودک و نوجوان شود
گفت‌وگو با حسن دولت‌آبادی، داور جشنواره اردکان

تصورات غلط سیستم آموزشی نباید دامن‌گیر تئاتر کودک و نوجوان شود

حسن دولت‌آبادی می‌گوید این تصور که دوره ابتدایی را کم‌اهمیت‌تر از دیگر دوره‌های آموزشی می‌شمارد، اشتباهی است که نباید دامن‌گیر تئاتر کودک و نوجوان شود.

|

در گفت‌وگو با بهارک بابک مطرح شد

تمرین ادبیات فولکلوریک و حماسی در کارگاه‌های «جادوی زندگی»
در گفت‌وگو با بهارک بابک مطرح شد

تمرین ادبیات فولکلوریک و حماسی در کارگاه‌های «جادوی زندگی»

مدرس کارگاه‌های «جادوی زندگی» گفت: «در این کارگاه‌ها تلاش بر این بود که ضمن آشنا کردن کودکان با ادبیات فولکلوریک و حماسی، یک یا چند ارزش و نماد زندگی پررنگ در بن مایه اثر به شکلی غیرمستقیم معرفی و همراه با کودکان تمرین شود.»

|

گفت‌وگو با مینینا آلنا در حاشیه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان

مشتاق افزایش همکاری هنرمندان ایرانی و روسی هستیم
گفت‌وگو با مینینا آلنا در حاشیه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان

مشتاق افزایش همکاری هنرمندان ایرانی و روسی هستیم

مینینا آلنا، هنرمند و پژوهشگر تئاتر از روسیه که در بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان حضور پیدا کرده است، خواستار تعامل بیشتر و افزایش همکاری‌ هنرمندان دو کشور شد.

|

جشنواره تئاتر کودک و نوجوان با یاد کودکان غزه آغاز می‌شود

جشنواره تئاتر کودک و نوجوان با یاد کودکان غزه آغاز می‌شود

مراسم افتتاحیه بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان با حضور شخصیت‌های آشنای کودک و نوجوان و به یاد کودکان مظلوم غزه امروز ۳۰ بهمن‌ در اردکان همراه با جشن شادپیمایی عروسک‌ها برگزار می‌شود.

|

وزیر فرهنگ به بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان پیام داد

ضرورت معرفی مفاهیم بنیادین دینی و مؤلفه‌های فرهنگ ایرانی از طریق هنر نمایش به آینده‌سازان کشور
وزیر فرهنگ به بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان پیام داد

ضرورت معرفی مفاهیم بنیادین دینی و مؤلفه‌های فرهنگ ایرانی از طریق هنر نمایش به آینده‌سازان کشور

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان نوشت بسیار ضرورت دارد مفاهیم بنیادین تربیت دینی و مؤلفه‌های فکری و هویتی فرهنگ ایرانی، به یاری ابزار توانمند، جذاب و تأثیرگذار هنر نمایش به چشم و دل مشتاق و پذیرنده آینده­‌سازان این ...

|

با حضور هنرمندان بین‌المللی و استادان داخلی در شهر اردکان برگزار می‌شود

9 کارگاه آموزشی در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان
با حضور هنرمندان بین‌المللی و استادان داخلی در شهر اردکان برگزار می‌شود

9 کارگاه آموزشی در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

همزمان با برگزاری بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، 9 کارگاه آموزشی با حضور هنرمندان بین‌المللی و استادان داخلی در شهر اردکان برگزار می‌شود.

|

پیام معاون امور هنری به بیست‌و‌هشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

جشنواره‌های نمایشی کودک و نوجوان؛ فرصتی ارزشمند برای خلق آثار تربیتی
پیام معاون امور هنری به بیست‌و‌هشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

جشنواره‌های نمایشی کودک و نوجوان؛ فرصتی ارزشمند برای خلق آثار تربیتی

محمود سالاری، معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آستانه برگزاری بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در پیامی نوشت می‌توان امیدوار بود جشنواره‌های نمایشی ویژه‌ کودک و نوجوان کشور، به‌عنوان فرصتی گرانقدر و بی‌بدیل برای ارائه‌ آثاری خلاقانه و ...

|

نظرات کاربران