در حال بارگذاری ...
نگاهی به کارگاه‌های آموزشی جشنواره بیست‌وپنجم تئاتر کودک و نوجوان

تکنولوژی‌های آموزشی در خدمت ارتقای تئاتر کودک و نوجوان

تکنیک‌های بیانی بازیگری، داستان گویی و روایت، تئاتر مستند با نوجوانان و ریتم در نمایش کودک موضوعات کارگاه های آموزشی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان را تشکیل می‌دهد که توسط هنرمندانی از چهار کشور در این دوره از جشنواره اجرا می‌شوند.

به گزارش ایران تئاتر بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان 4 کارگاه آموزشی را در این دوره تدارک دیده که با حضور هنرمندانی از کشورهای هلند ، روسیه ، آلمان و استرالیا برگزار می‌شود. این کارگاه ها در دو گروه اصلی برای تولیدکنندگان و مربیان تئاتر کودک و نوجوان، همچنین کارگاه های ویژه کودکان و نوجوانان پیش بینی شده است. در گزارش پیش رو به سرفصل ها و محتوای این کارگاه ها، همچنین معرفی پیشینه و فعالیت های مدرسان حاضر در این کارگاه ها را مرور می‌کنیم.

 

تمرکز بر تکنیک‌های بیانی بازیگری

« بازیگری و اجرا» عنوان یکی از این کارگاه های آموزشی است که با مدیریت «جان ساماها» از استرالیا به تدریس فن بیان در بازیگری اختصاص دارد و آموزش این تکنیک ها به نوجوانانی است که مهارت‌های میانجی دارند تا بتوانند آن‌ها را به مهارت‌های اجتماعی تبدیل کنند. این کارگاه در جهت ارتقای بیان و چگونگی بیان دیالوگ ها و تاکید و تمرکز بر روی تکنیک‌های بیانی بازیگری پیش بینی شده است. هدف این کارگاه آموزش بازیگری به بازیگران و واقعی کردن اجرای آن ها است. صدا و لحن بیان شرکت کنندگان در این کارگاه توسط دوربین ضبط می شود. ساماها در این کارگاه به نحوۀ صحیح ادا کردن احساساتی جون خشم و شادی تمرکز دارد. ساماها در این کارگاه شرکت‌کنندگان را در گروه‌های دو نفره  در معرض تجربه انتقال احساساتشان قرار می دهد.

جان ساماها در طول 40 سال به عنوان بازیگر، کارگردان، تولید کننده و مدرس کارگاه های آموزشی بازیگری مشغول به فعالیت بوده است. جان ساماها دارای مدرک تهیه کنندگی در زمینه ویدیو دیجیتال از مرکز رسانه ای سیدنی پادینگتون، مدرک دیپلم در آموزش و تدریس در موسسه تکنولوژی سیدنی، مدرک تدریس کارگاه های آموزشی و ارزیابی و سنجش گرافیک ها و انیمیشن های کامپوتری از دانشگاه سیدنی است. او با سابقه ای بیش از 20 سال در زمینه ها بازیگری، تهیه کنندگی تئاتر، و تدریس در کارگاه های تخصصی و آموزشی بازیگری و فن بیان مشغول به فعالیت بوده است، کارگاه های که بسیاری از آن‌ها در کلاس های 25 نفره و با محوریت بازیگری بوده است.

 

داستان‌گویی و چگونگی بیان داستان در تئاتر

کارگاه "دنیای جادویی که تئاتر خوانده می‌شود " با حضور محمد بابازاده هنرمند ایرانی الاصل از کشور هلند کارگاه دیگری است که در این دوره از جشنواره برگزار خواهد شد. مخاطب این کارگاه آموزشی بازیگران و کارگردانان فعال در حوزه تئاتر کودک و نوجوان، همچنین مدرسانی هستند که در زمینه تئاتر کودک تدریس می‌کنند.

هدف این کارگاه آموزشی نحوه آموزش داستان گویی و چگونگی بیان داستان در تئاتر است. با استفاده از کلمات که جادویی شگفت انگیز دارند می توان زندگی را رنگ آمیزی کرد. شرکت‌کنندگان در این کارگاه آموزشی داستان گویی را با نوشتن یک نمایشنامه از خودشان فرا می گیرند و آن را اجرا و کارگردانی می‌کنند.

محمد بابازاده بازیگر، کارگردان تئاتر و مدرس کارگاه های آموزشی و تخصصی تئاتر است. از سال 1999 به عنوان کارمند در موزه تروپن در آمستردام هلند مشغول به فعالیت شده است. او توانسته است که از هنر تئاتر در خلق نمایشگاه های مختلف و متععد به کار ببرد. او بعد از مطالعه تئاتر در تهران به دانشگاه رقص و تئاتر در آمستردام هلند رفت. او دارای فعالیت های زیادی بوده است، که می توان به کارگردانی و اجرای نمایش های زیادی در کمپانی های تئاتر در هلند و کشورهای دیگر اشاره کرد. در طول مطالعه  در مدرسه تخصصی بازیگری و رقص، روش های زیادی را برای یادگیری و آموزش تخصصی بازیگری در هنر تئاتر فرا گرفت.

 

نحوه ساخت تئاتر مستند با نوجوانان

به گزارش ایران تئاتر کارگاه کشور روسیه در بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان نیز با عنوان " مستندی با نوجوانان (نوجوان) " برگزار می‌شود که اساتید تئاتر و تولیدکنندگان تئاتر می‌توانند در آن شرکت کنند.

مدرس این کارگاه آموزشی آدا مخینا از کشور روسیه است که طی این نشست نحوه ساخت تئاتر مستند با نوجوانان را دنبال خواهد کرد. این کارگاه با هدف چگونگی اموزش ساخت تئاتر مستند به هنرآموزان تشکیل می شود. در این کارگاه هدف ارتقای تفکر انتقادی، مهارت های ارتباطی، مشارکت، پذیرش تعهد و مسئولیت اجتماعی است. این کارگاه براساس روش شناسی آدا مخینا در مدرسه مستند سازی است.

آدا مخینا هنرمند، کارگردان تئاتر، خبرنگار هنری و مدرس کارگاه های آموزشی و مستند سازی در سال 1988 در سن پترزبورگ روسیه به دنیا آمد. او از بنیان گذاران تئاتر پروژه وِمِستی در روسیه که به عنوان یکی از گرو های تئاتر است که بیشتر تمرکز این گروه تئاتر بر روی تعهد و مسولیت پذیری اجتماعی، اجرای مستند های آموزشی تئاتر همراه با هنرآموزان خارجی در مدت زمان 6 سال بوده است. او از موسسه هنرهای نمایشی در روسیه فارغ التحصیل شد، جایی که به او پیشنهاد داده شد که به عنوان سخنران هنری در زمینه تئاتر مشغول به کار شود. او موفق به جایزه مدیر بخش پروژه تحقیقات در زمینه تغییرات اجتماعی تئاتر در آلمان شد.

 

ریتم در نمایش کودک و خوانش گروهی یک نمایشنامه

مسلم قاسمی هنرمند ایرانی مقیم کشور آلمان نیز در ایام برگزاری جشنواره بیست و پنجم کارگاه آموزشی با عنوان "ریتم در نمایش کودک و خوانش گروه‌های یک نمایشنامه خواهد داشت گه ویژه مربیان و معلمان مقطع ابتدایی برگزار می‌شود.
این کارگاه با هدف کار گروهی و وحدت گروهی برای ارتقای توانایی های جمعی و گروهی در راستای رسیدن به اهدافی از جمله بالا بردن روند و ریتم و وزن در نمایش و تئاترهای کودکان و هم چنین نحوه ی خوانده یک نمایشنامه به شکل گروهی  و دسته جمعی است.

مسلم قاسمی بازیگر، نویسنده، کارگردان، پژوهشگر ادبیات و ادبیات نمایشی کودکان و نوجوانان در سال 1333 در تهران به دنیا آمد. او دارای کارشناسی مدیریت و کارگردانی و بازیگریست. وی بیش از چهار دهه مدرس نمایشنامه نویسی و مربی تئاتر خلاق در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، آموزش و پرورش و دانشکده های مختلف بوده است. او فعالیت های زیادی را در حیطه نوشتن انجام داده است که می توان به 150 نمایشنامه کوتاه و بلند براساس موضوعات درسی کودکان و نوجوانان و نیازهای آموزشی و تربیتی آنها اشاره کرد. او هم چنین در این سالها بیش از 200 جلد کتاب داستانی و تکنولوژی آموزشی برای دوره های پیش دبستانی و دبستانی تالیف و ترجمه کرده است.

 




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با حسن دولت‌آبادی، داور جشنواره اردکان

تصورات غلط سیستم آموزشی نباید دامن‌گیر تئاتر کودک و نوجوان شود
گفت‌وگو با حسن دولت‌آبادی، داور جشنواره اردکان

تصورات غلط سیستم آموزشی نباید دامن‌گیر تئاتر کودک و نوجوان شود

حسن دولت‌آبادی می‌گوید این تصور که دوره ابتدایی را کم‌اهمیت‌تر از دیگر دوره‌های آموزشی می‌شمارد، اشتباهی است که نباید دامن‌گیر تئاتر کودک و نوجوان شود.

|

در گفت‌وگو با بهارک بابک مطرح شد

تمرین ادبیات فولکلوریک و حماسی در کارگاه‌های «جادوی زندگی»
در گفت‌وگو با بهارک بابک مطرح شد

تمرین ادبیات فولکلوریک و حماسی در کارگاه‌های «جادوی زندگی»

مدرس کارگاه‌های «جادوی زندگی» گفت: «در این کارگاه‌ها تلاش بر این بود که ضمن آشنا کردن کودکان با ادبیات فولکلوریک و حماسی، یک یا چند ارزش و نماد زندگی پررنگ در بن مایه اثر به شکلی غیرمستقیم معرفی و همراه با کودکان تمرین شود.»

|

گفت‌وگو با مینینا آلنا در حاشیه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان

مشتاق افزایش همکاری هنرمندان ایرانی و روسی هستیم
گفت‌وگو با مینینا آلنا در حاشیه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان

مشتاق افزایش همکاری هنرمندان ایرانی و روسی هستیم

مینینا آلنا، هنرمند و پژوهشگر تئاتر از روسیه که در بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان حضور پیدا کرده است، خواستار تعامل بیشتر و افزایش همکاری‌ هنرمندان دو کشور شد.

|

جشنواره تئاتر کودک و نوجوان با یاد کودکان غزه آغاز می‌شود

جشنواره تئاتر کودک و نوجوان با یاد کودکان غزه آغاز می‌شود

مراسم افتتاحیه بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان با حضور شخصیت‌های آشنای کودک و نوجوان و به یاد کودکان مظلوم غزه امروز ۳۰ بهمن‌ در اردکان همراه با جشن شادپیمایی عروسک‌ها برگزار می‌شود.

|

وزیر فرهنگ به بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان پیام داد

ضرورت معرفی مفاهیم بنیادین دینی و مؤلفه‌های فرهنگ ایرانی از طریق هنر نمایش به آینده‌سازان کشور
وزیر فرهنگ به بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان پیام داد

ضرورت معرفی مفاهیم بنیادین دینی و مؤلفه‌های فرهنگ ایرانی از طریق هنر نمایش به آینده‌سازان کشور

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان نوشت بسیار ضرورت دارد مفاهیم بنیادین تربیت دینی و مؤلفه‌های فکری و هویتی فرهنگ ایرانی، به یاری ابزار توانمند، جذاب و تأثیرگذار هنر نمایش به چشم و دل مشتاق و پذیرنده آینده­‌سازان این ...

|

با حضور هنرمندان بین‌المللی و استادان داخلی در شهر اردکان برگزار می‌شود

9 کارگاه آموزشی در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان
با حضور هنرمندان بین‌المللی و استادان داخلی در شهر اردکان برگزار می‌شود

9 کارگاه آموزشی در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

همزمان با برگزاری بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، 9 کارگاه آموزشی با حضور هنرمندان بین‌المللی و استادان داخلی در شهر اردکان برگزار می‌شود.

|

پیام معاون امور هنری به بیست‌و‌هشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

جشنواره‌های نمایشی کودک و نوجوان؛ فرصتی ارزشمند برای خلق آثار تربیتی
پیام معاون امور هنری به بیست‌و‌هشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

جشنواره‌های نمایشی کودک و نوجوان؛ فرصتی ارزشمند برای خلق آثار تربیتی

محمود سالاری، معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آستانه برگزاری بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در پیامی نوشت می‌توان امیدوار بود جشنواره‌های نمایشی ویژه‌ کودک و نوجوان کشور، به‌عنوان فرصتی گرانقدر و بی‌بدیل برای ارائه‌ آثاری خلاقانه و ...

|

نظرات کاربران