در حال بارگذاری ...
با موضوع حضرت زهرا(س) وعاشورا

مجموعه نمایشنامه « بانوی نامیرا » منتشر شد

مجموعه نمایشنامه « بانوی نامیرا » با موضوع تولد و رحلت حضرت زهرا(س) و عاشورا نوشته علیرضا غنجی و بهناز امینی توسط انتشارت ساحل زندگی منتشر شد.

به گزارش ایران تئاتر نویسنده درباره سه نمایشنامه نخست این مجموعه گفت : نخستین بار است که در یک مجموعه و توامان درباره تولد و شهادت حضرت زهرا (س)،  آن هم برای همه گونه های نمایشی، اعم از صحنه ( قاب صحنه ای و میدانی)، تلویزیونی و رادیویی، آثاری منتشر و در اختیار عموم علاقه مندان قرار می گیرد.  
نویسنده در پیشگفتار دو نمایشنامه نخست این دفتر نوشته است : این آثار اگر چه با رویکرد به آخرین روزهای زندگی حضرت زهرا (س) نوشته شده است، اما بر اساس دو محور شکل گرفته است، نخست، تلاشی است برای نگارش اثری که ضمن وفاداری به تاریخ اسلام ( و به ویژه اوضاع خاص سیاسی و اجتماعی و عقیدتی روزگار منتهی به شهادت فاطمه کبری(س، برآمده از کشف بخش اندکی از ناگفته های مورخان باشد. دوم این که امتزاج اوضاع یاد شده با تخیل نویسنده که منتج به پیدایش برخی اشخاص شده، که اگر چه ما به ازای واقعی نداشته اند، اما برای بیان فضای مورد نظر از آنها یاری گرفته شده است.
در مقدمه نمایشنامه « بانوی نامیرا » آمده است: این نمایشنامه  در رثای یگانه زن عالم است که در شرایطی بسیار خطیر رخت از این عالم فانی بست. آن حضرت در زمانی از دنیا رفت که هنوز بسیاری از مسلمانان در غم از دست دادن پیامبر اسلام (ص)  دل شکسته و غمگین بودند و در مقابل، برخی دیگر از این شرایط به دنبال کسب مطامع شخصی و فانی بودند.
در این پیشگفتار آمده است : در حقیقت، حضرت فاطمه ( س) در دورانی رخت اقامت از عالم خاک برچید که دنیای اسلام هنوز دورن پس از حضرت محمد را تجربه نکرده بود و دچار تلاطمی خاص شده بود. این تلاطم و گذار، کار مولفان و پدیداورندگان آثار هنری را بسیار خاص و پرداختن به آن را ویژه کرده است. اما آن چه، تحت هر شرایطی پابرجا و متقن است تاثیر بسیار شگرف آن بانوی دو عالم، در جامعه مسلمانان بوده، هست و خواهد بود؛ حضرت فاطمه ( س) با خصائل و سبره بسیار والایی که داشتند بی شک نمونه ای منحصر به فرد از تجلی فضائل الهی در انسان هستند. یاری رساندن به درماندگان و مستمندان، در عین نیازمندی، و در حقیقت ایثار از جمله این خصائل است.
بر این اساس، از منابع مختلف و با شیوه های مختلف روایت شده که مرد مستمندی در مسجد از پیامبر درخواست کمک می کند و حضرت رسول، چون در انجا و آن موقع، چیزی به همراه نداشته اند، آن سائل را به سوی خانه علی ( ع) و فاطمه (س) گسیل می فرمایند و پس از این که دختر گرامی پیامبر با درخواست کمک پیرمرد مواجه می شود، گردنبند متبرک شان که تنها زیورالات شان بوده، به پیرمرد اهداء می فرمایند.  
نمایشنامه حاضر برمبنای تخیل و با تصورِ تاثیری که مرحمت حضرت زهرا( س) در زندگی پیرمرد سائل بر جای گذاشته، طراحی و نگاشته شده است. این نمایشنامه در مسابقه نمایشنامه نویسی با موضوع « حضرت زهرا( س)» که توسط مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در سال های نخست دهه 80 برگزار شد، به عنوان متن برگزیده شناخته شد، ضمن این که  با کارگردانی امیر اتشانی و  بازیگری جمشید جهانزاده، شهین علیزاده، هادی قمیشی، مجید علم بیگی و ... و طراحی صحنه و لباس هادی قمیشی در تالار اندیشه به روی صحنه رفته است.
ضمن این که این نمایش به نحوی تنظیم شده که توامان قابلیت اجرا به روی صحنه و نیز تبدیل شدن به تئاتر تلویزیونی و نمایش رادیویی را دارد.
همچنین نویسنده نمایشنامه « خورشید جاودان» درباره این اثر نوشته است : در این نمایشنامه روایت بر عهده پرده خوانان گذاشته شده ، در واقع با استفاده از شیوه روایت در نمایش های ایرانی نقالی و پرده خوانی، ضمن این که زمان وقوع ماجرا، از گذشته به اکنون تغییر داده شده، امکان اجرای روایت تاریخی نمایشنامه « بانوی نامیرا»، با همان اشخاص متعدد و فضاهای مختلف، اما با حداقل بازیگر و در هر جا و مکانی فراهم شده است.
در واقع نویسنده، برای این که گلیه گروه های نمایشی در هر مکان و با هر اندازه از امکانات، بتوانند این اثر را به علاقه مندان عرضه کنند، نمایشنامه «بانوی نامیرا» را بازنویسی و با تنظیم و تغییرات متعدد، در قالب اثری دیگر، در اختیار عموم علاقه مندان به تئاتر قرار داده است.   
در این مجموعه نمایشنامه ای با عنوان « ستاره ای در آسمان» نیز منتشر شده، که درباره تولد دختر گرامی پیامبر اسلام (س) است. در مقدمه این اثر آمده است : « ستاره ای در آسمان» پس از آن نگاشته شد که نگارنده در روز ولادت حضرت زهرا (س) در پی مطالعه اثری نمایشی در مورد ولادت آن حضرت بود، اما در کمال تعجب چنین اثری یافت نشد.
این در حالیست که نگاهی به وقایع همزمان با میلاد  آن حضرت (س) سرشار از زیباترین نکات و بارزترین ویژگی های برای یک اقثر نمایشی، در والاترین شکل ممکن است.
این اثر به این امید نوشته شد تا بلکه شروعی برای نوشتن آثار نمایشی در این زمینه و زمینه ساز آگاهی بیشتر عموم از شخصیت دردانه عالم بشریت، حضرت زهرا(س) باشد.
در واقع این نمایشنامه برای اجرای رادیویی و نیز نمایشنامه خوانی نوشته و منتشر شده است.
در مقدمه نمایشنامه  « .... تا صبح »، نیز نویسنده آورده است : زندگی مدرن امروز و پیچیدگی های خاص آن و گرفتری هایی که برای انسان امروزی به وجود آورده و نیز عدم تناسب این شیوه با باورهای قلبی باعث شده که از داشته های معنوی و مفاهیم ارزشمند زندگی غافل شویم . بر این اساس، باید پیوسته به خویشتن یادآور شد که ارزش های والای زندگی مبنای زیستن و حضور در جهان است ولاغیر. برای پاداشت این ارزش ها رویکرد به آیین ها و در این بین آیین های عاشورایی از جایگاه ویژه ای برخوردار است. اثر حاضر با این رویکرد نگاشته و تقدیم علاقه مندان می شود. باشد که موثر واقع شود و برای لحظه ای هم شده، اهل حقیقت را به  آن، متوجه کند.
مجموعه نمایشنامه  « بانوی نامیرا » در شمارگان 1500 نسخه و با قیمت 25 هزار تومان توسط انتشارات ساحل زندگی عرضه شده است.




نظرات کاربران