در حال بارگذاری ...
گارگردان هلندی در نشست جشنواره تئاتر کودک و نوجوان مطرح کرد:

در جشنواره شما فستیوال در سطح شهر جریان دارد

یکم آذرماه ساعت ٢٢ و در سومین شب برگزاری جشنواره، دو پنل گفت‌وگو درباره شرایط تئاتر کودک‌ونوجوان هلند و قطر برگزار شد.

به گزارش ایران تئاتر در اولین پنل گفت‌وگو، کیس بلیدرفن؛ کارگردان تئاتر هلندی و مدیر تئاتر کرایکلینگ در آمستردام هلند که تنها کمپانی‌ای است که در آمستردام درزمینه تئاترکودک و نوجوان فعالیت می‌کند، درباره این کمپانی اطلاعاتی را ارائه داد و گفت: ما برای کودکان ۱ تا ۱۷ سال  تئاتر آماده می‌کنیم و به همین منظور در طول سال ۳۲۰ اجرای تئاتر داریم و ۴۷ هزار تماشاگر این نمایش‌ها را می‌بینند.
این هنرمند تئاتر هلند ضمن اعلام این نکته که برای این کمپانی آموزش از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: تعدادی نمایش را برای اجرای مدارس انتخاب می‌کنند اما این نمایش‌ها در سالن اجرا می‌شوند. به این منظور تئاتری‌ها ابتدا برخی آموزش‌های مقدماتی را به دانش‌آموزان می‌دهند. درواقع چهاربخش از آموزش توسط هنرمند در مدرسه صورت می‌گیرد و سپس دانش‌آموزان به سالن می‌آیند و تئاتر می‌بینند و سپس بخش پایانی آموزش بعد از دیدن تئاتر باز هم در مدرسه اتفاق می‌افتد.
وی در ادامه افزود: فلسفه کاری ما این است که چشم بچه‌ها را از طریق تئاتر به زندگی باز کنیم و نگاه کودکان به زندگی را با استفاده از تئاتر تغییر دهیم. امسال چهلمین سال تاسیس کمپانی را با برگزاری یک فستیوال جشن گرفتیم که بین‌المللی برگزار شد اما اصلا مثل جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک‌ونوجوان همدان نبود. من از این‌که در جشنواره شما فستیوال در سطح شهر جریان دارد متعجب شدم چون در آمستردام جشنواره تنها در سالن‌ها دیده می‌شود.
رییس کمپانی کارکلینگ در ادامه به دو نکته‌ای که این روزها در اروپا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند اشاره کرد و گفت: در اروپا به فراهم کردن شرایط برای این‌که تمام کودکان تئاتر ببینند و دیدن تئاتر از اختصاص به یک گروه خاص خارج شود بسیار تلاش می‌کنند چون باید کاری کرد که کودکان خانواده مهاجر که نمی‌توانند برای دیدن تئاترپول بلیت بدهند هم جذب شوند و این امکان را از دست ندهند. این کار از طریق تئاتر مدارس و همچنین فستیوال‌ها میسر می‌شود.
وی در ادامه افزود: نکته مهم دیگر، اهمیت به محیط‌ زیست است. سوال این است که چگونه کودکان را درگیر کنیم. طی برنامه‌ای از شش کودک خواستیم درباره محیط ‌زیست از والدین خودسوال‌هایی همچون چرا به‌جای استفاده از دوچرخه از ماشین استفاده می‌کنند و یا چرا از پلاستیک کم‌تر استفاده نمی‌کنند و ... پرسیدند که در این پروسه اهمیت مساله محیط‌ زیست برای کودکان و خانواده‌های آن‌ها بیش‌تر مشخص شد.
این هنرمند تئاتر ضمن اعلام این نکته که کارکمپانی آن‌ها تولید تئاتر نیست، گفت: ما برای گروه‌ها امکان اجرای تئاتر ایجاد می‌کنیم اما قصد داریم برای اولین بار پروژه مارتین لوتر کینگ را آماده اجرا کنیم  چون سیاه‌پوستان هلند مهاجر هستند و به توجه نیاز دارند. در هلند اعتقاد عام بر این است که تئاتر و هنر به سفیدپوست‌ها تعلق دارد و کمتر به سیاه‌پوستان توجه می‌شود. درنتیجه فضایی به‌وجود آوردیم تاسیاه‌پوستان کار کنند و اولین نمایشنامه این پروژه هم توسط یک هنرمند هلندی سیاه‌پوست نوشته شده است.
این هنرمند عرصه تئاتر ضمن اعلام این نکته که تبادل فرهنگی در تئاتر بسیار حائز اهمیت است، گفت: برای این منظور باید ازفرهنگ‌های تئاتر دیگر دعوت کنیم اما چون کودکان هلندی زبان هلندی را می‌شناسند و در دبیرستان زبان انگلیسی می‌آموزند، تلاش می‌کنیم آثار بی‌کلام و یا آثاری که زبان در آن‌ها تاثیر اندکی دارند رادعوت کنیم. اما در این راه مشکلاتی وجود دارد. فضایی در تئاتر هلند وجود دارد که تئاتر کشورمان را به کشورهای دیگر معرفی کنیم و وزارت امور خارجه هزینه اجرای تئاتر هلندی در سایر کشورها را تقبل می‌کند. اما به ما پول نمی‌دهند تئاترهای کشورهای دیگر را به هلند بیاوریم. درنتیجه وقتی می‌خواهیم کاری به هلند ببریم در حد کمپانی خودم دعوت می‌کنیم اما امکان تامین هزینه را ندارم.
وی در ادامه افزود: به این فکر کردیم که به چه شکل می‌توان با ایران تبادل فرهنگی داشت. راه‌ حلی که به ذهن ما رسید این بود که از یک هنرمند مطرح هلندی دعوت کنیم به ایران بیاید تا با  هنرمندان ایرانی در کنار هم کار کنند و به یک اجرا برسند. امیدواریم مریم کاظمی سال بعد هم دبیر جشنواره باشد چون بسیار فعال است و جشنواره را به‌خوبی سامان داده است. امیدوارم که کاظمی به هلند بیاید و آثار را ببیند تا بتوانیم این مشارکت را داشته باشیم و قدمی برای سال‌های بعد برداریم.
در ادامه این هنرمند به اعلام تفاوت‌های تئاتر در ایران و هلند پرداخت و گفت: هر کشور فرهنگ تئاتری خاص خود را دارد. در هلند هدف هنر برای هنر است اما در ایران مسائل اجتماعی در نمایش‌ها مطرح می‌شوند. در هلند بیشتر به فرم اجرا توجه می‌شود تا انتقال پیام.
در ادامه این برنامه مریم کاظمی؛ دبیر بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌النمللی تئاتر کودک‌ونوجوان پرسید که آیا امکان آموزش تئاتر «move theater یا همان تئاتر حرکت با شیوه هلندی» به هنرمندان ایرانی در قالب ورک‌شاپ وجود دارد که بلیدرفن گفت: کاملا می‌شود این ورک شاپ را برگزار کرد.
سپس حاضران در این برنامه سوال‌های خود را مطرح کردند.

 

قطری‌ها ایران را ایران شریف می‌نامند
دومین برنامه این شب، صحبت درباره تئاتر قطر بود که برای این منظور، شرشنی؛ مهمان قطری جشنواره دربار تئاتر در قطر توضیحاتی را ارائه داد: در دهه ۶۰ تئاتر قطر رشد زیادی داشت وسرچشمه تئاتر در این کشور ازقصه‌های شب آغاز شد و شرایط به گونه‌ای پیش رفت که متن‌هایی از قطر وارد کشورهای دیگر شد و حتی یکی از کارگردان‌های ایرانی از دیدن متن قطری متعجب شده بود.
وی درباره شرایط تئاتر کودک در قطر گفت: سالانه نزدیک به ۴۵۰ کودک قطری در جشنواره شرکت می‌کنند و وزارت ارشاد قطر متون نوشته کودکان قطری را در جشنواره ارائه می‌دهد و بین این متون مسابقه برگزار می‌شود. امیدوارم بین ایران و قطر مشارکت وجود داشته باشد. می‌توان برنامه‌هایی را در ایران یا قطر برگزار کرد و یا اثر مشترک تولید کنیم.
شرشنی ضمن اعلام این نکته که اهالی کشور قطر ایرانی‌ها را بسیار دوست دارند، گفت: در قطر به ایران، نمی‌گوییم ایران بلکه این کشور را ایران شریف می‌نامیم.
این هنرمند قطری در پایان اعلام کرد از اغلب نمایش‌‌های ایرانی  اجرا شده در جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک‌ونوجوان خوشش آمده است و گفت: ما مشترکات زیادی با هم داریم. در بازگشت به قطر با سفیر فرهنگی قطر صحبت می‌کنم که از نمایش‌های ایرانی دعوت کنیم در کشور ما روی صحنه بروند.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با حسن دولت‌آبادی، داور جشنواره اردکان

تصورات غلط سیستم آموزشی نباید دامن‌گیر تئاتر کودک و نوجوان شود
گفت‌وگو با حسن دولت‌آبادی، داور جشنواره اردکان

تصورات غلط سیستم آموزشی نباید دامن‌گیر تئاتر کودک و نوجوان شود

حسن دولت‌آبادی می‌گوید این تصور که دوره ابتدایی را کم‌اهمیت‌تر از دیگر دوره‌های آموزشی می‌شمارد، اشتباهی است که نباید دامن‌گیر تئاتر کودک و نوجوان شود.

|

در گفت‌وگو با بهارک بابک مطرح شد

تمرین ادبیات فولکلوریک و حماسی در کارگاه‌های «جادوی زندگی»
در گفت‌وگو با بهارک بابک مطرح شد

تمرین ادبیات فولکلوریک و حماسی در کارگاه‌های «جادوی زندگی»

مدرس کارگاه‌های «جادوی زندگی» گفت: «در این کارگاه‌ها تلاش بر این بود که ضمن آشنا کردن کودکان با ادبیات فولکلوریک و حماسی، یک یا چند ارزش و نماد زندگی پررنگ در بن مایه اثر به شکلی غیرمستقیم معرفی و همراه با کودکان تمرین شود.»

|

گفت‌وگو با مینینا آلنا در حاشیه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان

مشتاق افزایش همکاری هنرمندان ایرانی و روسی هستیم
گفت‌وگو با مینینا آلنا در حاشیه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان

مشتاق افزایش همکاری هنرمندان ایرانی و روسی هستیم

مینینا آلنا، هنرمند و پژوهشگر تئاتر از روسیه که در بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان حضور پیدا کرده است، خواستار تعامل بیشتر و افزایش همکاری‌ هنرمندان دو کشور شد.

|

جشنواره تئاتر کودک و نوجوان با یاد کودکان غزه آغاز می‌شود

جشنواره تئاتر کودک و نوجوان با یاد کودکان غزه آغاز می‌شود

مراسم افتتاحیه بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان با حضور شخصیت‌های آشنای کودک و نوجوان و به یاد کودکان مظلوم غزه امروز ۳۰ بهمن‌ در اردکان همراه با جشن شادپیمایی عروسک‌ها برگزار می‌شود.

|

وزیر فرهنگ به بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان پیام داد

ضرورت معرفی مفاهیم بنیادین دینی و مؤلفه‌های فرهنگ ایرانی از طریق هنر نمایش به آینده‌سازان کشور
وزیر فرهنگ به بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان پیام داد

ضرورت معرفی مفاهیم بنیادین دینی و مؤلفه‌های فرهنگ ایرانی از طریق هنر نمایش به آینده‌سازان کشور

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان نوشت بسیار ضرورت دارد مفاهیم بنیادین تربیت دینی و مؤلفه‌های فکری و هویتی فرهنگ ایرانی، به یاری ابزار توانمند، جذاب و تأثیرگذار هنر نمایش به چشم و دل مشتاق و پذیرنده آینده­‌سازان این ...

|

با حضور هنرمندان بین‌المللی و استادان داخلی در شهر اردکان برگزار می‌شود

9 کارگاه آموزشی در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان
با حضور هنرمندان بین‌المللی و استادان داخلی در شهر اردکان برگزار می‌شود

9 کارگاه آموزشی در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

همزمان با برگزاری بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، 9 کارگاه آموزشی با حضور هنرمندان بین‌المللی و استادان داخلی در شهر اردکان برگزار می‌شود.

|

پیام معاون امور هنری به بیست‌و‌هشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

جشنواره‌های نمایشی کودک و نوجوان؛ فرصتی ارزشمند برای خلق آثار تربیتی
پیام معاون امور هنری به بیست‌و‌هشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

جشنواره‌های نمایشی کودک و نوجوان؛ فرصتی ارزشمند برای خلق آثار تربیتی

محمود سالاری، معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آستانه برگزاری بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در پیامی نوشت می‌توان امیدوار بود جشنواره‌های نمایشی ویژه‌ کودک و نوجوان کشور، به‌عنوان فرصتی گرانقدر و بی‌بدیل برای ارائه‌ آثاری خلاقانه و ...

|

در آستانه برگزاری رویداد در شهر اردکان

پیام دبیر بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان منتشر شد
در آستانه برگزاری رویداد در شهر اردکان

پیام دبیر بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان منتشر شد

امیر مشهدی‌عباس، دبیر بیست‌و‌هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، با انتشار پیامی، تاکید کرد هنرمندان در این رویداد گردهم می‌آیند تا با رنگ و نور، کلام، حرکت و تصویر و تصور، جلوه‌ای از فردا را با امید و به زیبایی بسازند.

|

نظرات کاربران