در حال بارگذاری ...
نگاهی به دومین روز از برگزاری جشنواره تئاتر مقاومت

برملا شدن اسرار سر به مهر با تئاتر

دومین روز از جشنواره تئاتر مقاومت در حالی با استقبال گسترده مردم در کنار داوران جشنواره برگزار شد که داستان هایی واقعی دست مایه برخی آثار نمایشی در این روز بود.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از ستاد خبری شانزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت دومین روز از جشنواره 7 آذرماه 1397 با استقبال گسترده مردم در تالارهای سایه، قشقایی، چهارسو، حافظ، مولوی، هنر، بوستان، گلستان، محوطه تئاترشهر، دانشگاه تهران، میدان ولیعصر، میدان امام حسین و خانه هنرمندان به پایان رسید.
نمایش «دلارام نا آرام» به کارگردانی و نویسندگی نرگس صابری ساعت ۱۵ و ۳۰ در سالن سایه تئاتر شهر با حضور پرشور و گرم مخاطبان در صحنه رفت.
این نمایش حضور دلاورانه زنان را از دوران پیش از انقلاب تا دوران پس از انقلاب و دفاع مقدس به طور مستقیم روایت میکرد.
کارگردان این اثر درباره استقبال و بازخورد از اجرا گفت: برای من واقعا دیدن این استقبال غیر قابل باور است چرا که هیچ تبلیغی برای این کار او نشده بود و من وقتی حضور این همه مخاطب را برصحنه دیدم واقعاً انرژی گرفته و سعی کردم کار را بی نقص در صحنه اجرا کنم و امیدوارم که جشنواره تئاتر مقاومت از اجرا های مذهبی و ارزشی در حوزه دفاع مقدس حمایت کنند تا هنرمندان بتوانند در این عرصه به خوبی ایفای نقش کنند.
نمایش دیگر «مثل سوسوی فانوس آویخته» به کارگردانی پویان عطایی بود که او نیز با استقبال عجیب و بسیار مخاطبان روبه‌رو شد تا حدی که بسیاری از مخاطبان در گوشه سالن ایستاده نمایش را تماشا کردند. این اثر درباره جانبازانی بود که فقط به خاطر عقیده و تفکرشان در جنگ جان خود را در کف دستانشان گذاشتند و حتی پس از جنگ نیز هیچ‌گونه حمایتی را از جمله ی وام و امکانات برای خانواده های جانبازان و شهدا را قبول نکردند و متاسفانه این موضوع در زندگی‌شان برای برخی از مردم شک و شبهه ایجاد کرده بود.
کارگردان اثر در خصوص اجرای این نمایش در سالن قشقایی تئاتر شهر گفت: خدا را شکر که در یکی از بهترین سالن های تهران اجرا می روم و امیدوارم که بتوانم دل مخاطبانی را که در این سالن حضور داشتند و با استقبال گرم شان ما را سوپرایز کردن را شاد کنم و امیدوارم که تمام هنرمندان شهرستانی و تهرانی بتوانند در این حوزه بدون مشکل و دغدغه به راحتی کار کنند و حمایت شوند.
نمایش «زنان بیشه گل» به کارگردانی مهیار جریبی در سالن چهارسو تئاتر شهر با حضور علاقه‌مندان فراوان خود بر صحنه اجرا شد این اثر به زندگی و زنانی می‌پرداخت که در دوران جنگ پابه‌پای مردان برای حفظ میهن خود دفاع کردند و از هیچ چیز دریغ نکردند چرا که نمی خواستند ذره ای از خاک شان را که برایش زحمت ها کشیده بودند را به راحتی نصیب بیگانگان کنند.
نمایش صحنه ای «رمان سمپاشی» به کارگردانی لقمان بحرانی و نویسندگی رضا گشتاسب ساعت 18 در تالار حافظ به صحنه رفت.
این نمایش که با استقبال گستره مردم رو به رو شد، از یک روایت واقعی برگرفته و درباره دختری دانشجوست که کتابی تحت عنوان رمان سمپاشی را پیدا و آن را مطالعه می کند و پس از خواندن ابهامات زیادی دارد، پس به دنبال افرادی که در کتاب از آنها یاد شده می رود و با آن ها صحبت می کند. طبق صحبت های یکی افراد، به خیانت در کربلای 4 پی می برد اما در انتهای نمایش مشخص می شود فرد راوی موجی بوده، تمام روایت را برعکس تعریف کرده و هیچ خیانتی انجام نشده است.
مریم رسولی بازیگر نمایش «رمان سمپاشی» با اشاره به اولین تجربه حضورش در جشنواره تئاتر مقاومت گفت: جشنواره تئاتر مقاومت بستر مناسبی برای ارائه کارهای هنرمندان شهرستانی است امیدوارم نتیجه خوبی از این جشنواره با کیفیت برای گروه زحمت کشمان حاصل و جایزه دریافت کنیم.
رسولی درباره چگونگی پذیرش نقش و بازی در این نمایش گفت: پس از خواندن نمایشنامه و آشنا شدن با کربلای 4 جذب آن شدم از طرفی واقعی بودن داستان بر پذیرفتن بازی در نمایش تاثیر فراوانی داشت.
کارگردان اثر در خصوص اجرای نمایش گفت: من بسیار خوشحالم که در این جشنواره شرکت کرده‌ام و از اجرای نمایش بسیار راضی بودم و امیدوارم که مخاطبان نیز از اجرای نمایش راضی باشند. خدا را شاکرم که جشنواره تئاتر مقاومت بسیار جشنواره مفید و موثری است و به شناساندن شدن هنرمندان تئاتر شهرستان بسیار کمک می‌کند همچنین امیدوارم از گروه‌های نمایشی حمایت شود و گروه ها به راحتی رها نشوند.
از دیگر نمایش ها نمایش محیطی «ارتباط 97_61» به نویسندگی و کارگردانی بهنام کاوه گویی ساعت 15:30 در محوطه تئاتر شهر به نمایش عموم در آمد.
این نمایش که با استقبال گسترده مردم رو به رو شد درباره جانبازان اعصاب و روانی است که در آسایشگاه هستند وکسی سراغی از آنها نمی گیرد.
بهنام کاوه کارگردان نمایش «ارتباط 97_61» آبادان درباره نمایش گفت: در این نمایش هدف تطبیق دادن حال حاضر با گذشته و نشان دادن اینکه شادی امروز را مدیون کسانی هستیم که در گذشته جانشان را اهدا کرده اند.
وی افزود: این نمایش تک بازیگری است و کار مشارکتی است که از تماشاچی استفاده می کند، «ارتباط 97_61» یک هیچ کس است، کسی که گمنام است و در جامعه نیست.
نمایش محیطی «قهرمان کیست؟» از بوشهر به نویسندگی رضا بهرامی و کارگردانی مارال ایزدبخش ساعت 16:15 در محوطه تئاتر شهر به روی صحنه رفت.
داستان این نمایش درباره داستان های کتاب فارسی دبستان می باشد که به نحوی  نوستالژی دهه ۶۰ محسوب می شود، آن زمان که کشور ما با همدلی و وحدت مردم، با تمام قوا و با مقاومت کامل برای حفظ کشور در برابر هجوم نیروی بعثی صدام و متحدینش به سر می برد.
مارال ایزدبخش کارگردان نمایش «قهرمان کیست» درباره جشنواره تئاتر مقاومت گفت: کارگردان نمایش «قهرمان کیست» با اشاره به جشنواره تئاتر مقاومت گفت: اولین سالی است که در جشنواره شرکت می کنم، امسال نمایش های باکیفیت و قوی و دارای استانداردهای لازم شرکت کرده اند و به نظرم تجربه بسیار خوبی برای من خواهد شد.
تئاتر محیطی «آکا» از آبادان ساعت 17:30 به کارگردانی فرامرز غلامیان و کارگردانی هیام احمدی در محوطه تئاتر شهر به اجرای عموم در آمد.
هیام احمدی کارگردان و بازیگر تئاتر «آکا» درباره نمایش گفت: یک خانواده 3 نفره هستیم که سال ها است در قالب یک تیم تئاتر را دنبال می کنیم. معنی کلمه آکا در بوشهر برادر بزرگتر یا کسی که در فامیل دارای احترام خاصی است آکا نامیده می شود. این نمایش درباره یک مادر و پسر نوجوانش است که در 12 سالگی دچار یک بیماری لاعلاج می شود و مادر نذر می کند تا 3 سال موهایش را کوتاه نکند و بعد از گذشت این زمان به حرم امام رضا برود و آن جا کوتاهشان کند در همین اوضاع جنگ شروع شده و آکا به جنگ می خواهد برود.
تئاتر خیابانی «bell_214» به کارگردانی و نویسندگی مصطفی کولیوندی ساعت 18:15 در محوطه تئاتر شهر با استقبال مردم روبه رو شد و اجرا رفت.
کارگردان تئاتر «bell_214» درباره موضوع نمایش گفت: خلبان Bell-214 شهید غلامرضا چاغروند تازه دامادی است که پس از شروع جنگ از پایگاه شکاری هوا نیروز کرمانشاه به لشکر 84 خرم آباد برای امدادرسانی می رود و از عقب نشینی نیروهای خودی به دستور بنی صدر در همان روز خبر ندارد، پس از رسیدن به منطقه مورد نظر برای امداد رسانی با نیروهای عراقی مواجه و دستگیر می شود، پس از شکنجه های فراوان سر از تنش جدا می کنند.
وی ادامه داد: همزمان با این اتفاق نقاط مختلف خرم آباد بمب باران می شود و هیچ خبری ازهلیکوپتر bell-214 نیست و با توجه به نقاط تخریب شده همه به این باور رسیده بودند شهید چاغروند دستگیر و تحت شکنجه اطلاعات را لو داده وبه خانواده این شهید به عنوان خانواده ای منافق نگاه می شد، تا زمانی که پیکر پسرشان پس از سه سال توسط پسر یکی از چوپانان عراقی فوت شده آن منطقه در حالی که سر نداشت پیدا و حقیقت ماجرا فاش می شود.نمایش «bell-214» از کودکی با آرزوی پرواز و امدادرسانی شروع می شود که آرزوی خود را هدف قرار داده و در نهایت خلبان شده و درگیر این حوادث می شود.
شانزدهمین دوره جشنواره تئاتر مقاومت به دبیری امیر نصیر بیگی و حمایت بنیاد فرهنگی تئاتر روایت از6 تا 10 آذر برگزار می گردد.

 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران