در حال بارگذاری ...
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان

گفت وگو محوری و تقویت بعد آموزشی الویت‌های جشنواره تئاتر سقز است

گفت وگو محوری و تقویت بعد آموزشی در اولویت جشنواره تئاتر سقز است

به گزارش ایران تئاتر ازکردستان به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، جلال قلعه شاخانی در جمع اصحاب رسانه استان در حاشیه پانزدهمین جشنواره تئاتر کُردی سقز اظهار کرد: یکی از مهمترین تفاوت ها و اولویت های این دوره از جشنواره، غیررقابتی برگزار شدن و توجه به بعد آموزش و پژوهش تئاتر کُردی سقز است.

وی ادامه داد: تحول و دگرگونی در ساختار اجرایی جشنواره و تلاش برای ایجاد فضایی فرهنگی و توجه ویژه به اندیشه‌های فاخر هنری، از جمله اهدافی بود که جشنواره را به صورت غیررقابتی برگزار شدن سوق داد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان، با تاکید بر اهمیت گفت وگو محوری در جشنواره های فرهنگی و هنری عنوان کرد: در حوزه تئاتر کُردی نیاز به آموزش های عملی بیشتر است و برگزاری این جشنواره این زمینه را فراهم کرده تا هنرمندان و بازیگران تئاتر بتوانند آموزش های تئوری که دریافت کردند به طور عملی به اجرا بگذارند.

قلعه شاخانی، انتخاب دکتر قطب الدین صادقی به عنوان دبیر جشنواره را از دیگر نقاط تمایز این دوره با دوره های پیشین جشنواره تئاتر کردی سقز خواند و یادآورشد: این انتخاب هم در راستای تحقق اهداف مدنظر برگزاری این رویداد فرهنگی وهنری بوده است.

وی از کلنگ زنی پلاتو سقز در ایام برگزاری پانزدهمین جشنواره تئاتر کردی سقز خبرداد و اظهارداشت: یکی از نیازهای اساسی حوزه فرهنگ وهنر این شهرستان وجود سالن نمایش است که نقشه طراحی و اعتبار آن آماده است.

مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی کردستان با اظهار امیدواری از بهره برداری از ساختمان پلاتو سقز در شانزدهمین دوره جشنواره تئاتر کُردی اذعان کرد: امسال برای نخستین بار بخشی از اعتبارات مورد نیاز این جشنواره از محل اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای شهرستان سقز و مابقی آن از اعتبارات استانی تامین شده است.

قلعه شاخانی، وی با بیان اینکه ۳ گروه خارجی و ۹ گروه داخلی در طول برگزاری جشنواره اجرا خواهند داشت، بیان کرد: بعد از هر اجرا، جلسات نقد و بررسی کارشناسانه با حضور اساتید کشوری و بزرگان هنر تئاتر کوردی برای شرکت کنندگان در جشنواره برگزار می‌شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان توجه به ادبیات و زبان کوردی به عنوان پشتوانه‌ای غنی برای تشویق و ترغیب نویسندگان به نگارش متون نمایشی بر اساس اصالت‌ها و ارزش‌های فرهنگی مناطق کوردنشین با تاکید بر میراث ملی، اسلامی و نگاهی نوبه فرهنگ عامه، رسوم و آیین‌های سنتی در این مناطق، ایجاد بستری مناسب و فضایی فرهنگی برای تبادل اندیشه‌های خلاق و نوگرایانه در بین هنرمندان عرصه‌ی نمایش و عامه‌ی مردم، بازآفرینی خلاقانه حماسه، آیین‌ها و رسوم ملی و مذهبی از طریق هنر فاخر نمایش، توجه ویژه و کشف استعداد‌های جوان در عرصه‌های گوناگون نمایش و حمایت مستمر از این استعدادها، تلاش و حمایت برای به اجرای عمومی در آوردن تولیدات نمایشی در مناطق کوردنشین ایران اسلامی به زبان کوردی را از جمله اهداف و اولویت‌های این دوره از جشنواره تئاتر کوردی سقز برشمرد.

گفتنی است؛ پانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کوردی سقز به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان و با همکاری و همراهی استانداری استان، اداره کل هنر‌های نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت استانداری و فرمانداری ویژه‌ی شهرستان سقز، شهرداری و شورای اسلامی شهر سقز و انجمن هنر‌های نمایشی کردستان از هفتم تا ۱۱ آذر ماه سال جاری در شهر سقز در حال برگزاری است.




مطالب مرتبط

همراه با بازسازی ساختمان سابق اداره تئاتر

ضرورت بازسازی اصولی و تاکید بر مدیریت بهینه آن
همراه با بازسازی ساختمان سابق اداره تئاتر

ضرورت بازسازی اصولی و تاکید بر مدیریت بهینه آن

ایرج راد، قطب‌الدین صادقی و حسن دولت‌آبادی هنرمندان و پیشکسوتان تئاتر ایران از بازسازی ساختمانی که صفحات تاریخ تئاتر ایران در آن ورق خورده، گفتند و یکی از کاربری‌های این ساختمان را تبدیل آن به محل پلاتو برای نسل جوان تئاتر ایران به‌منظور تمرین و اجرا و حتی ایجاد موزه تئاتر ...

|

گفت‌وگو با نویسنده و کارگردان «دور»

وحید نفر: تئاتر باید آینه‌ای برای تماشاگر باشد
گفت‌وگو با نویسنده و کارگردان «دور»

وحید نفر: تئاتر باید آینه‌ای برای تماشاگر باشد

وحید نفر، نویسنده و کارگردان نمایش «دور» با بیان اینکه تئاتر باید آینه‌ای برای تماشاگر باشد، گفت اینکه تماشاگر با رضایت و با یک فضای ذهنی متفاوت از زمانی که وارد سالن شده است، از سالن اجرا خارج شود، از فاکتورهای موفقیت یک نمایش به شمار می‌رود.

|

در دیدار با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد

تاکید بر نگارش سند ملی حکمرانی هنرهای نمایشی توسط هنرمندان تئاتر
در دیدار با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد

تاکید بر نگارش سند ملی حکمرانی هنرهای نمایشی توسط هنرمندان تئاتر

در دیدار مدیرکل هنرهای نمایشی و جمعی از هنرمندان تئاتر با حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بر لزوم تأسیس و راه‌اندازی سازمان هنرهای نمایشی و نگارش سند ملی حکمرانی هنرهای نمایشی برای بیان دغدغه هنرمندان تئاتر در زمینه‌های مختلف تأکید شد.

|

برگزاری اختتامیه بزرگ‌ترین رویداد نمایش محیطی خاورمیانه

شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان برگزیدگانش را شناخت
برگزاری اختتامیه بزرگ‌ترین رویداد نمایش محیطی خاورمیانه

شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان برگزیدگانش را شناخت

مراسم اختتامیه شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان صبح امروز (شنبه بیست‌ونهم مهر) با حضور مدیرکل هنرهای نمایشی، استاندار کردستان، دبیر جشنواره، مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی، داوران، هنرمندان و مخاطبان و علاقه‌مندان هنر نمایش در سالن اجتماعات نشاط مریوان ...

|

یادداشت قطب‌الدین صادقی بر نمایش «انسان، اسب/پنجاه، پنجاه»

نمایشی پُر از حرکت و تصویر
یادداشت قطب‌الدین صادقی بر نمایش «انسان، اسب/پنجاه، پنجاه»

نمایشی پُر از حرکت و تصویر

دکتر قطب‌الدین صادقی: «نمایش «انسان، اسب/پنجاه، پنجاه» به کارگردانی آقای مرتضی اسماعیل‌کاشی را دیدم. نمایشی پُرخون، پُر از حرکت، پُر از تصویر با تکیه‌ بر موسیقی‌ای که دارای ...

|

نظرات کاربران