در حال بارگذاری ...
گفت وگو ایران تئاتر با محمد لارتی کارگردان حاضر در جشنواره مقاومت

ایجاد بازار تئاتر برای همنشینی بین المللی واجب است

تاریخ انقلاب بعد از گذشت چهل سال از پیروزیش همچنان روایات ناگفته زیادی در حوره ایثار ، شهادت و مقاومت دارد و محمد لارتی در نمایش هفت روز از تیر شصت به سراغ واکاوی دقیق و مستند گونه ای از هفته اول تیر ماه شصت که رخدادهای زیادی در آن رخ داد می رود. این نمایش سال قبل همزمان با ۷ تیر ماه در تالار سایه روی صحنه رفت.

محمد لارتی در گفت‌وگو با ایران تئاتر درباره مضمون نمایش و ارتباطش با مقوله مقاومت تصریح کرد: نمایش "هفت روز از تیر شصت" روایتی مستند از تاریخ معاصر انقلاب است و برمی‌گردد به شرایط ایران در سال‌های آغازین دهه شصت و مقاومتی که مردم و مسئولین درباره هجمه‌های دشمن و گروهک تروریستی منافقین انجام دادند و در آن دوران ایران شرایط خاصی را تجربه می‌کرد. تلاش کردیم روایتمان کاملاً صادقانه و بازگوکننده حقایق باشد.  در "هفت روز از تیر شصت"، هفته پر التهابی را در تاریخ ایران رقم خورد. هفته‌ای که به نوعی سرنوشت انقلاب را رقم زد. در این مدت دکتر چمران به شهادت رسید، به جان رهبر معظم انقلاب سو قصد وارد شد، فرار و عزل بنی صدر و انفجار مقر حزب جمهوری در این مدت اتفاق افتاد. این نمایش کاملاً منطبق بر موضوع جشنواره مقاومت است  و امیدوارم توانسته باشیم حقایق آن روزگار را به مخاطبانی که از آن بی اطلاع بودند نشان بدهیم و در این نمایش که سال قبل اجرایش کردیم رامین سیار دشتی، فرزین محدث، مژگان خالقی، فرهاد تفرشی، احمد جعفری، هدیه رضایی  و مرضیه بدرقه بازی داشتند.

این کارگردان در باره کارکردهای داخلی و خارجی نمایش به عنوان ابزار انتقال فرهنگ مقاومت گفت: جشنواره مقاومت در مدت برگزاری‌اش توانسته در تمام بخش‌های داخلی و خارجی فرهنگ مقاومت را نهادینه کند. حاصل این نوع کارهای فرهنگی را در کشورهایی مثل یمن و سوریه می‌بینیم که مردم جانانه در برابر تهاجم دشمن مقاومت می‌کنند. 

 این نویسنده درباره میزان موفقیت جشنواره تئاتر مقاومت در خصوص ایجاد فرصت تبادل فرهنگی  وهم نشینی بین‌المللی تأکید کرد: این بستر کما و بیش فراهم شده است. علاقه دارم بازار تئاتری که سال‌ها است در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر وجود دارد در جشنواره مقاومت هم برای  بهتر شدن این هم نشینی بین‌المللی ایجاد شود.

لارتی درباره قابلیت‌های اجرای نمایش هفت روز از تیر شصت در کشورهای همسایه گفت: بدون شک این نمایش می‌تواند اجراهای موفقی در کشورهای همسایه داشته باشد زیرا سوای مضمونش موضوع نمایش هم بسیار دراماتیک و گیرا است.

این کارگردان درباره نمایش‌های موفقی که در دوره‌های مختلف برگزاری جشنواره مقاومت دیده افزود: کارهای خوب زیادی در جشنواره دیده‌ام که اغلبشان ارزشمند و خوب بوده‌اند  و بی انصافی است از نمایش خاصی نام ببرم.




مطالب مرتبط

محمد لارتی، کارگردان حاضر در بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر:

«چند روایت نامرتب»، نمایشی از دردهای ناشی از تنهایی است
محمد لارتی، کارگردان حاضر در بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر:

«چند روایت نامرتب»، نمایشی از دردهای ناشی از تنهایی است

محمد لارتی، کارگردان نمایش «چند روایت نامرتب» معتقد است هدف نمایش او، نمایان­‌ساختن زخم­‌ها و دردهای ناشی از تنهایی است. زخم­‌ها و دردهایی که نه‌تنها جامعه ما، بلکه همه جوامع جهان با آن‌ها روبه‌رو هستند و درمان این دردها، نیازمند اراده جمعی و بشری است تا این چالش‌ها و ...

|

کامران شهلایی، یکی از کارگردانان نمایش «چند روایت نامرتب» مطرح کرد

نمایشی با سه اپیزود، حول محور تنهایی
کامران شهلایی، یکی از کارگردانان نمایش «چند روایت نامرتب» مطرح کرد

نمایشی با سه اپیزود، حول محور تنهایی

کامران شهلایی، یکی از کارگردانان نمایش «چند روایت نامرتب»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شد، می‌گوید این نمایش سه اپیزود با حضور یک بازیگر مرد و سه بازیگر زن، حول محور تنهایی است.

|

نظرات کاربران