در حال بارگذاری ...
گفت وگو با سعید کاظمیان مدیرمسئول و سردبیر سایت خبری تئاتر معلولین ایران:

انتظار داریم تئاتر معلولین را حرفه‌ای و جدی ببینیم

ایران تئاتر: سایت خبری تئاتر معلولین ایران، از جمله سایت های تخصصی حوزه تئاتر است که به صورت ویژه اخبار و رویدادهای مرتبط با گروه‌های تئاتر معلولین را منتشر می کند.

بهره گیری از توان رسانه های جمعی از اصلی ترین و در عین حال تاثیرگذارترین راهکارهای آگاه‌سازی، برجسته سازی و حتی شناخت دهی تلقی می شوند، این مهم سازمان ها و نهادها را ترغیب می کند تا به انحای مختلف از این ابزار قدرت در مسیر جهت دهی به افکار عمومی بهره بگیرند.

دست اندرکاران حوزه تئاتر معلولین کشور با علم به این مسئله از سال 1394 اقدام به تاسیس سایت خبری تئاتر معلولین ایران کرده اند. سایتی که چند سالی است به طور خاص به پوشش فعالیت های گروه های تئاتری معلولین می پردازد. همزمان با روز جهانی معلولین، به سراغ سعید کاظمیان مدیرمسئول و سردبیر این سایت رفتیم و در خصوص فعالیت های آن جویا شدیم:

 

ابتدا خودتان را برای مخاطبان ایران تئاتر معرفی کنید و بفرمایید ارتباط شما با حوزه تئاتر معلولین چگونه شکل گرفت؟

من سعید کاظمیان نویسنده، کارگردان، مدرس تئاتر دانشگاه گرگان و مدیر آموزشگاه هنرهای نمایشی نهان هستم. در سال 1391 در جشنواره تئاتر معلولین منطقه ای کاسپین به عنوان داور حضور داشتم و از نزدیک با فعالیت های تئاتری معلولین آشنا شدم. در آنجا سرکار خانم دکتر افسانه فخری که بانی جشنواره های تئاتر معلولین محسوب می شوند به بنده پیشنهاد دادند که به منظور اطلاع رسانی اخبار تئاتر معلولین و آگاهسازی مردم از فعالیت های آنها یک سایت خبری راه اندازی کنیم و از همان زمان فعالیت این سایت خصوصی آغاز شد.

 

چه عاملی باعث شد که بهره گیری از توان رسانه برای شما مهم تلقی شود؟

قبل از هر چیز باید بگویم که تئاتر معلولین از حوزه های بسیار موفق تئاتری کشور است که هم پای با سایر کشورهای جهان مسیر پیشرفت را طی می کند. تئاتر معلولین در جهان قدمتی حدود 20 سال دارد و در ایران 10-15 سال است که تئاتر معلولین فعال است. جشنواره های متعددی در این حوزه به کوشش سرکار خانم فخری، جناب دکتر قطب الدین صادقی و ... برگزار شده و هنرمندان ما در جشنواره های بین المللی حضور فعال دارند. با این وجود برای دیده شدن متاسفانه رسانه ها آنگونه که باید همراهی نمی کردند لذا تصمیم برآن شد تا یک سایت خبری تخصصی برای تئاتر معلولین راه اندازی شود و هر جشنواره ای که اجرا می شود هر یا نمایشی که به روی صحنه می رود به صورت ویژه مورد حمایت قرار گیرند. به هرحال معلولین هم عضوی از این کشورند، حقوق شهروندی دارند و باید به آنها توجه کرد.

 

سایت شما برخلاف خیلی از سایت هایی که گستره ملی دارند و دفتر مرکزی خود را در تهران قرار می دهند، در استان گلستان فعالیت دارد. ارتباط با هنرمندان سایر استانها کشور برای شما سخت نیست؟

این یک سایت خبری است و اصولا مکان در آن تاثیری ندارد. من به همراه یک خبرنگار به صورت هفتگی سعی می کنیم با کلیه گروههای تئاتری معلولین در سراسر کشور ارتباط برقرار کنیم و از اخبار آنها مطلع شویم و در صورت اجرای نمایش یا برگزاری جشنواره سعی می کنیم با هماهنگی همکارانمان از طریق مصاحبه، تهیه گزارش، تصویر و ... پوشش رسانه ای داشته باشیم.

 

به عقیده شما آیا بهره گیری از یک سایت اختصاصی برای تئاتر معلولین تاثیری در روند فعالیت های هنرمندان و دست اندرکاران آن دارد؟

صد در صد. راه اندازی این سایت باعث شد تا احترام به حوزه تئاتر معلولین افزایش یابد. ما همان کاری را که سایت ایران تئاتر انجام می دهد برای معلولین می کنیم. بی شک انتشار رسمی اخبار و مطالب در ارتقای روحیه آنها بسیار تاثیرگذار است.

 

از اینکه زمانی را به ایران اختصاص دادید سپاسگزارم. در پایان اگر صحبت خاصی دارید بفرمایید؟

قبل از هر چیز جا دارد از تلاش سازمان بهزیستی که حمایت بسیار خوبی از ما دارد و نیز سرکار خانم دکتر فخری، جناب دکتر قطب‌الدین صادقی و ... تقدیر ویژه داشته باشم و در ادامه انتظار داریم تئاتر معلولین را حرفه‌ای و جدی ببینیم. همانند مسابقات ورزشی که در دو بخش المپیک و پارالمپیک برگزار می‌شود به‌عنوان یک‌گونه تئاتر بپذیریم. هنرمندان تئاتر معلولین در جشنواره مختلف جهانی حضور پررنگ دارند و بارها تقدیر شده‌اند به آن‌ها توجه کنیم.

 

 




مطالب مرتبط

گفت‌و‌گو با کارگردان کرمانی که با هنرمندان توان‌یاب نمایش کار می‌کند

محسن میرزایی: تئاتر معلولین برای جامعه آگاهی‌بخش است
گفت‌و‌گو با کارگردان کرمانی که با هنرمندان توان‌یاب نمایش کار می‌کند

محسن میرزایی: تئاتر معلولین برای جامعه آگاهی‌بخش است

محسن میرزایی هنرمندی که تجربه کار با معلولین را دارد بر این باور است که تئاتر معلولین برای جامعه آگاهی‌بخش است و در این مسیر، هم مخاطبان در جریان زندگی این افراد قرار می‌گیرند و هم هنرمندان معلول با حضور در اجتماع، مطالبه‌گری را می‌آموزند.

|

نظرات کاربران