در حال بارگذاری ...
یادداشتی به بهانه ی اجرای نمایش «همین حوالی»

فردی از جنس خودمان و دردهایی از جنس دردهایمان

ایران تئاتر- مسعود موسوی:«همین حوالی» نمایشی برگرفته از واقعیت‌های نهفته در زندگی اکثریتی خاموش، صمیمانه و بی شیله پیله  به اجرا درآمده است و ما از آن بی خبر مانده‌ایم.

همین حوالی اتفاقی  زیبا و دراماتیک افتاده است که  علیرغم نزدیکی از جنس هم‌نفسی، شاید از چشمان ما دور مانده باشد.

همین حوالی ندایی آشنا با فرهنگ و هنر بومی و سنتی ما  طنین‌انداز شده است که گوشی برای شنیدن می‌خواهد.

همین حوالی، بله در همین حوالی واقعیت‌هایی در حال بازگویی است  تا به دور از هر گونه توهمی ، انسانیت نهفته را در ما بیدار کند. 

همین حوالی هر روز درامی کاملاً واقعی در حال اجراست و عجیب  اینکه  ما به دنبال توهماتی هستیم که در قالب نمایش‌هایی آن‌چنانی ما را عوام‌فریبانه به خود می‌خوانند.

همین حوالی نمایشی برگرفته از واقعیت‌های نهفته در زندگی اکثریتی خاموش، صمیمانه و بی شیله پیله  به اجرا درآمده است و ما از آن بی خبر مانده‌ایم.

همین حوالی کارگردانی صادق و بی ریا، متنی ساده‌تر از خودش را دست مایه قرار داده و به اجرا رسانده است در حالی که ما در به در، در خیل عظیم اجراهای تاتری شهرمان به دنبال کمی اصالت و صمیمیت می‌گردیم.

همین حوالی بازیگرانی نام آشنا  اما نه  لاکچری و بی دغدغه از میزان مبلغ رهن و کرایه شدن هنرشان، دور هم جمع شده ا ند  تا شاید بتوانند گره‌ای از معضلات کور بی شمار اجتماع خودمان را باز کنند و ما با بی اعتنایی در گره کور اجراهایی با بوی   امضا گرفتن و عکس‌هایی سلفی گرفتار آمده ایم.

همین حوالی اجرایی به نمایش درآمده است که بوی زندگی را می‌توان حتی  از طراحی صحنه آن هم فهمید و حس کرد، طراحی صحنه‌ای صادق و باورپذیر و ما در ناکجا آبادها فریب طراحی صحنه‌های میلیاردی را می‌خوریم که کوچک‌ترین شباهتی با اسباب و اثاثیه زندگی واقعی هیچ کدام از مردمان صادق سرزمینمان را ندارد.

همین حوالی  فردی از جنس خودمان، دردهای نا داورهایی از جنس خودمان را به چالش کشیده است  و ما به  دنبال  آگاهی و حل دردهای ظاهراً  مسکینانی از کشورهای بیگانه با خودمان، هستیم.  

و بالاخره اینکه ... همین حوالی، نمایش «همین حوالی» اجرا می‌شود. اجرایی  نه برگرفته از جملات و دیالوگ‌هایی فاخر و پرطمطراق، بلکه برگرفته از دردهای اجتماعی و تاریخی خودمان.




مطالب مرتبط

در گفت‌وگو با کارگردان رادیوتئاتر «نا» مطرح شد

قصه‌های بزرگ علوی؛ فرصتی برای تجربه چالش‌های جدید
در گفت‌وگو با کارگردان رادیوتئاتر «نا» مطرح شد

قصه‌های بزرگ علوی؛ فرصتی برای تجربه چالش‌های جدید

فرناز عقیلی، نویسنده و کارگردان رادیوتئاتر «نا» بر این باور است که قصه‌های بزرگ علوی فارغ از دوره نگارش متن به نمایشنامه‌نویس فرصت ساخت شخصیت‌های جدید با چالش‌های جدید می‌دهد.   

|

نظرات کاربران