در حال بارگذاری ...
فرهاد ناظرزاده کرمانی در افتتاحیه نمایش «سنگر دوست‌داشتنی»:

تئاتر آکادمیک به تحرک بیشتری نیاز دارد

افتتاحیۀ نمایش «سنگر دوست‌داشتنی» نوشتۀ «جی. آر ویلار» نویسنده معاصر پرتغالی با کارگردانی و دراماتورژی مسلم آئینی شب گذشته ۱۲ آذرماه با حضور فرهاد ناظرزاده کرمانی و جمعی از خبرنگاران و عکاسان رسانه‌ها در تالار ناصرخسرو دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش ایران تئاتر فرهاد ناظر زاده کرمانی که همزمان با سالروز تولدش در اجرای افتتاحیه این نمایش شرکت کرده بود، طی سخنانی کوتاه در خصوص این نمایش گفت: مسلم آئینی با اجرای این نمایش پیش از هر چیز یک مجهول را از تئاتر ایران برداشته است. ما ایرانی‌ها با ادبیات نمایشی اسپانیا از جمله با آثار نمایشنامه نویسان شاخصی چون فدریکو گارسیا لورکا آشنایی داشته‌ایم، اما در مقابل ادبیات نمایشی کشور پرتغال برایمان چندان آشنا نیست؛ در حالی که هر دو این کشورها در شبه جزیره «ایبریا» قرار دارند و زمینه های فرهنگی مشترکی دارند. واقعیت این است که در کشور ما تا کنون کمتر به نویسندگان و آثار نمایشی پرتغالی‌ها پرداخته شده و مراوداتی را هم در حوزه هنرهای نمایشی میان ایران و پرتغال شاهد نبوده‌ایم؛ به طوری که حتی در رویدادی چون جشن هنر که در دهه‌های پیش برگزار می‌شد، حضور هنرمندان تئاتر این کشور را به خاطر نمی‌آوریم.
این مدرس پیشکسوت تئاتر کشور همچنین در خصوص مسائلی که در نمایش «سنگر دوست داشتنی» مطرح می‌شود، بیان کرد: درونمایۀ جنگ که در این نمایش محوریت دارد برای ما ایرانی‌ها مسئله ای آشنا است. سنگر به عنوان یک عنصر نمادین که خشونت و هولناکی جنگ را در خود جای می‌دهد، محملی است که بار دراماتیک قدرتمندی دارد و نویسنده و کارگردان این نمایش نیز توانسته‌اند در فضاسازی سنگری در میدان جنگ موفق عمل کنند.
ناظرزاده کرمانی در بخش پایانی سخنانش در افتتاحیه نمایش «سنگر دوست‌داشتنی» نیز تصریح کرد: معتقدم فعالان دانشگاهی ما باید حضور پررنگ تری در تئاتر کشور داشته باشند؛ چرا که در غیاب طربخانه‌ها بخشی از تئاتر ما به سمت طربخانه‌ای شدن در حرکت است. به این ترتیب در فضای این روزهای تئاتر کشور نیاز به گفتمانی جدی‌تر و عمیق‌تر نیاز داریم که از طریق آثار نمایشی اندیشه‌محور می‌تواند حاصل شود. نمایش «سنگر دوست‌داشتنی» یکی از این دست نمایش‌ها است و شخصاً همینجا مسلم آئینی کارگردان این نمایش را که هویت تئاتر آکادمیک و دانشگاهی دارد، به اجرای یک رپرتوار نمایشی بر پایۀ آثار نمایشی اندیشه‌محور تشویق می‌کنم.
در بخش پایانی مراسم افتتاحیه این نمایش نیز طی مراسمی صمیمانه هفتاد سالگی فرهاد ناظر زاده کرمانی گرامی داشته شد.
گفتنی است؛ متن نمایشنامه «سنگر دوست‌داشتنی» توسط فاطمه بردبارجاویدی و مسلم آئینی به فارسی برگردان شده است.
«سنگر دوست‌داشتنی» تا 27 آذر ماه ساعت 15: 18 هر روز در تالار ناصرخسرو دانشگاه تهران واقع در خیابان 16 آذر، جنب تالار مولوی روی صحنه خواهد بود.




نظرات کاربران