در حال بارگذاری ...
محمد عبدی در گفت‌وگو با ایران تئاتر

تئاتر دانش‌آموزی مجالی برای دیده شدن ندارد

کارگردان و مدرس تئاتر کودک و نوجوان معتقد است؛ ظرفیت‌های آموزش و پرورش برای رشد و شکوفایی تئاتر دانش‌آموزی بسیار بالاتر از آنچه است که ما تصور می‌کنیم؛ و بسیار اهمیت دارد که به ایجاد فرصت‌های ویژه برای بروز و ظهور این استعدادها بهای بیشتری داده شود.

نمایش «سفر به آینده» به کارگردانی محمد عبدی از 13 آبان ماه  اجراهای خود را در تالار هنر آغاز کرده است.  این نمایش بر اساس انیمیشن ملاقات با خانواده رابینسون و طرحی از جان برنستین توسط سبا سلیمانی به نگارش درآمده است. این نمایش داستان لوییز پسر بچه  مخترعی را روایت می‌کند که در یتیم خانه زندگی می‌کند و تصمیم می گیرد برای پیدا کردن مادر واقعی خود در زمان سفر کند و نگذارد مادرش او را رها کند.

محمد عبدی کارگردان نمایش کودک و نوجوان « سفر به آینده» در گفت و گو با ایران تئاتر در خصوص ویژگی‌های نمایشنامه این اثر اظهار کرد: ازحدود 3 سال پیش که در تدارک نمایشی برای اجرا در تالار هنر بودم، در نظر داشتم تا داستان نمایش تم سفر داشته باشد. بر این اساس مطالعات زیادی در زمینه ادبیات کودک و نوجوان انجام دادم که از جمله این‌ها داستان‌های برادران گریم بود. در ادامه و در روند این مطالعات با انیمیشنی به نام « ملاقات با خانوادۀ رابینسون» برخورد کردم که درونمایۀ مورد نظرم را در خود داشت. در مرحله بعد نگارش نمایشنامه ای بر اساس این داستان را در همکاری با صبا سلیمانی آغاز کردیم که در مجموع بیش از بیست بار بازنویسی شد تا به شکل کنونی درآمد.

او همچنین در ارتباط با ویژگی‌های ساختاری این نمایش بیان کرد: از انجا که به عنوان مدرس تئاتر کودک و نوجوان در آموزش و پرورش فعالیت دارم، سعی کردم در این نمایش مطابق با سلیقۀ این گروه‌های سنی کار را پیش ببرم. واقعیت این است که کودکان امروز به دلیل اینکه در معرض پیشرفت‌های تکنولوژی هستند، دیگر تنها با یک داستان ساده جذب نمایش‌ها نمی‌شوند.امروزه با وجود عصر ارتباطات سلیقه کودکان پیشرفت و سطح سلیقه متفاوتی نسبت به کودکان نسل‌های قبل که امکانات و اطلاعات محدودتری داشته‌اند، پیدا کرده است از این رو باید در انتخاب کار‌ها دقت بیشتری  شود. بر این اساس سعی کردم در نمایش « سفر به آینده» جنس دیگری از برخورد با این گروه‌های سنی را تجربه کنم که داری پیچیدگی‌هایی در روایت و کارگردانی اثر بود. به این ترتیب این نمایش نه تنها برای کودکان و نوجوانان، بلکه حتی برای بزرگسالان هم می‌تواند جذابیت داشته باشد. از نظر من بسیار اهمیت داشت که این اثر پیامی برای مخاطب به همراه داشته باشد. همچنین تلاش کردم تا نمایش از لحاظ تصویری و طراحی صحنه و لباس برای مخاطب جذابیت داشته باشد.

این کارگردان تئاتر کودک و نوجوان در خصوص بازخوردها و نحوۀ استقبال از این نمایش نیز تصریح کرد: متاسفانه تبلیغات مناسبی برای این نمایش صورت نگرفته و بعضی از روزها با تعداد محدودی از تماشاگران روبه رو هستیم. در این زمینه از اداره کل هنرهای نمایشی انتظار داریم که حمایت‌های بیشتری از آثار کودک و نوجوان صورت بدهند. نمایش « سفر به آینده» در ششمین جشنوارۀ تئاتر شهر برنده بیشترین جوایز در بخش کودک و نوجوان از جمله کارگردانی، نمایشنامه و بازیگری شده و در بخش‌های دیگری چون آهنگسازی و طراحی لباس هم مورد تقدیر قرار گرفته و فکر می‌کنم شایسته این هست که حمایت‌های بیشتری در اجرای عمومی بگیرد.  اداره کل هنرهای نمایشی می‌تواند با رایزنی و همکاری با آموزش و پرورش در جذب و تأمین مخاطب برای نمایش‌های کودک و نوجوان اتفاقات خوبی را رقم بزند و زمینه را برای بهتر دیده شدن آثاری که با اختصاص دادن سالن در واقع مهر تأیید خود را بر آن‌ها زده بیش از پیش فراهم کند.  نمایش «سفر به آینده» اولین تجربه من برای اجرای عموم است و فکر می‌کنم که باید حمایت در زمینه کودک و نوجوان بیشتر شود و مرکز هنر‌های نمایشی و مسئولان توجه بیشتری به این موضوع داشته باشند. برای نمونه تالار هنر که تخصصی‌ترین مرکز و سالن کودک و نوجوان است، از امکانات کمی برخوردار است، زیرا مرکز هنر‌های نمایشی باید دارای حداقل ۵ الی ۶ سالن نمایش باشد.

عبدی در بخش پایانی سخنانش خصوص با اهمیت توجه به تئاتر در آموزش و پروش بیان کرد: پنج سال است که به عنوان مربی برتر تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره‌های آموزش و پرورش شناخته شده‌ام. همچنین در مجموع 92 اثری که در جشنواره تئاتر دانش آموزی سال گذشته ارائه در 28 اثر به عنوان مربی تئاتر نقش داشته‌ام که از این میان 5 اثر در استان تهران برگزیده شد و 2 اثر نیز به مرحله کشوری راه پیدا کرد. بنابراین به عنوان فردی که فعالیت جدی در عرصه تئاتر دانش آموزی دارم معتقدم این عرصه بسیار بیشتر از آنچه اکنون می‌بینیم باید جدی گرفته شود و روی آن سرمایه گذاری فرهنگی صورت بگیرد. خوشبختانه امسال برای اولین بار در جشنوارۀ تئاتر عروسکی بخشی با عنوان تئاتر دانش آموزی در نظر گرفته شد که اقدام مثبتی در توجه به تئاتر آموزش و پرورشی محسوب می‌شود. با این حال ما هنوز جشنواره‌ای نداریم که به صورت ویژه نوجوانان دانش آموز بتوانند استعدادها و توانایی‌های خود را در قالب آن ارائه دهند. این در حالی است که به عنوان یک مربی تئاتر دانش‌آموزی از نزدیک شاهد این استعدادهای درخشان بوده‌ام و اعتقاد دارم ظرفیت‌های آموزش و پرورش برای رشد و شکوفایی این استعدادها و ارائه توانمندی‌های دانش‌آموزان بسیار بالاتر از آنچه است که ما تصور می‌کنیم؛ و به این ترتیب بسیار اهمیت دارد که به ایجاد فرصت‌های ویژه  برای بروز و ظهور این استعدادها بهای بیشتری داده شود.




مطالب مرتبط

گفت‌وگویی کوتاه با رضا بابک

بنیاد تئاتر ملی، می‌تواند عرصه نمایش ایرانی را به روزهای اوجش برگرداند
گفت‌وگویی کوتاه با رضا بابک

بنیاد تئاتر ملی، می‌تواند عرصه نمایش ایرانی را به روزهای اوجش برگرداند

رضا بابک، هنرمند تئاتر، تلویزیون و سینمای ایران می‌گوید تشکیل بنیاد تئاتر ملی، می‌تواند گونه نمایش ایرانی را که مدتی است دچار کلیشه‌ها و تکرار شده است، دوباره شکوفا کند و به روزهای اوجش برساند.

|

«کی با من پیتزا می‌پزه؟!» در راه مرکز تئاتر کانون پرورش فکری

«کی با من پیتزا می‌پزه؟!» در راه مرکز تئاتر کانون پرورش فکری

دومین نمایش با موضوع سواد مالی برای کودکان و نوجوانان با عنوان «کی با من پیتزا می‌پزه؟!» به نویسندگی، طراحی و کارگردانی حامد زحمتکش از 22 آذر تا 30 دی روی صحنه مرکز تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می‌رود.

|

بیانیه فعالان عرصه تئاتر کودک و نوجوان کشور منتشر شد

حمایت از کودکان مظلوم غزه
بیانیه فعالان عرصه تئاتر کودک و نوجوان کشور منتشر شد

حمایت از کودکان مظلوم غزه

دبیرخانه بیست‌و‌هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان و انجمن تئاتر کودک و نوجوان خانه تئاتر با انتشار بیانیه‌ای مشترک در حمایت از کودکان غزه، خواستار پایان جنگ و کودک‌کشی شدند. 

|

نظرات کاربران