در حال بارگذاری ...
نگاهی به حضور آثار حوزه هنری در یک جشنواره

درخشش واحد‎های نمایشی و هنرمندان استان‌ها در جشنواره تئاتر مقاومت

آثار تولیدی واحد‎های نمایشی و هنرمندان مراکز استانی حوزه هنری انقلاب اسلامی در شانزدهمین جشنواره ملی تئاتر مقاومت بار دیگر نشان دادند که حوزه هنری همواره در حوزه فرهنگ و هنر حضوری جدی، فعال و مؤثر دارد.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، حوزه هنری انقلاب اسلامی سازمانی فرهنگی و هنری با شمار بسیاری مراکز استانی است. این نهاد فرهنگی و هنری در طول سال تولیدات بسیاری در زمینه‌های گوناگون هنری ازجمله تئاتر دارد. به این ترتیب حوزه هنری علاوه بر تولیدات خود در مرکز هنرهای نمایشی تهران در تمامی استان‌های کشور نیز هر ساله تلاش می‌کند تا نمایش‌هایی با کیفیت را روی صحنه ببرد.
آثار تولیدی واحدهای نمایش حوزه هنری در مراکز استانی با تولیدات خود در جشنواره‌های گوناگون کشور حضور جدی داشته و همواره جوایز و رتبه‌‌هایی با اهمیت را به خود اختصاص می‌دهند. شانزدهمین جشنواره ملی تئاتر مقاومت یکی از جشنواره‌هایی است که شاهد حضور موفق و مؤثر تولیدات حوزه هنری بود؛ چرا که در این جشنواره هم هنرمندانِ پرورش یافته در حوزه هنری به صورت غیر مستقیم خودی نشان دادند و توجهات را به خود جلب کردند و هم نمایش‌های تولیدی مراکز استانی حوزه هنری به صورت مستقیم نظر مثبت داوران و صاحب‌نظران را از آن خود کردند.

 

حوزه هنری مازندران
شانزدهمین جشنواره ملی تئاتر مقاومت در حالی نفرات برتر خود را معرفی کرد که هنرمندان و تولیدات حوزه هنری آن را احاطه کرده بودند؛ چرا که نمایش‌های حوزه هنری از استان‌های شمالی تا جنوبی و غربی در این جشنواره شرکت کردند و با آثارشان به جشنواره رنگ و بویی دیگر بخشیدند. به این ترتیب از شمال کشور نمایش «زنان بیشه گل» کاری از گروه مهیار هزارجریبی به عنوان یکی از هنرمندان مؤثر در تئاتر استان مازندارن حضوری موفق داشت. هزارجریبی سال‌های طولانی است در حوزه هنری استان مازندارن فعالیت و ارتباط مستمری با این نهاد فرهنگی و هنری انقلاب اسلامی دارد.
نمایش «زنان بیشه گل» به نویسندگی و کارگردانی این هنرمند بهشهری توانست سربلند جشنواره را به پایان برساند و جوایزی را به خود اختصاص دهد. این نمایش در جشنواره شانزدهم تئاتر مقاومت رتبه دوم کارگردانی را به دست آورد. همچنین در بخش نمایشنامه‌نویسی نیز به عنوان دومین رتبه از سوی هیئت داوران معرفی شد. نمایش «زنان بیشه گل» نه تنها در کارگردانی و نمایشنامه‌نویسی جوایز برتر را دریافت کرد، بلکه رتبه دوم بازیگری زن را با بازی سارا یزدانی به خود اختصاص داد. سارا یزدانی نیز همانند مهیار هزارجریبی سال‌های طولانی است تئاتر حوزه هنری استان مازندارن را با هنرنمایی‌های خود موفق‌تر کرده است.
نمایش «زنان بیشه گل» در بخش آهنگ‌سازی و طراحی صحنه نیز با هنرنمایی علی رستمی و سیدحسین فدایی‌حسین تقدیر شدند.
نمایش «زنان بیشه گل» روایتی از نقش زنان روستا در مدیریت جوامع محلی و روستایی طی سال‌های جنگ و اثرگذاری این قشر در حفظ اقتصاد جامعه درگیر با جنگ است.

 

حوزه هنری بوشهر
اما از جنوب کشور نمایش «حماسه دلاوران» به نویسندگی ایرج صغیری و کارگردانی علی قربانی تولید واحد نمایش حوزه هنری استان بوشهر در بخش مهمان شانزدهمین جشنواره ملی تئاتر مقاومت روی صحنه رفت.
نمایش «حماسه دلاوران» نمادی از رشادت‌ها و حماسه آفرینی‌های خطه جنوب کشور است و تاریخ چندین و چند ساله مقاومت مردم بوشهر در برابر استعمار و استکبار را به نمایش می‌گذارد.
«حماسه دلاوران» در این جشنواره، با یاد و نامی از احمدخان تنگستانی، رئیس‌علی دلواری و شهید نادر مهدوی طی چهار نوبت در طول برگزاری جشنواره به میزبانی تالار مولوی تهران روی صحنه رفت.

با اینکه تالار مولوی جنب دانشگاه تهران در مکانی مناسب قرار دارد اما به دلیل عدم تبلیغات لازم از سوی ستاد برگزاری جشنواره شانزدهم تئاتر مقاومت این نمایش با استقبال خوبی مواجه نشد. تبلیغات محیطی این دوره از جشنواره آنچنان ضعیف بود که هیچ نشانه‌ای از میزبانی تالار مولوی از نمایش‌های جشنواره تئاتر مقاومت وجود نداشت.

 

حوزه هنری خوزستان
شانزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت میزبان نمایش‌هایی از حوزه هنری استان خوزستان نیز بود. نمایش‌های خیابانی «ارتباط 61-97» به‌ نویسندگی و کارگردانی بهنام کاوه، خیابانی «آکا» به‌ نویسندگی فرامرز غلامیان و کارگردانی هیام احمدی و نمایش صحنه‌‌ای «تو می‌مانی و چشم‌‌ها» به کارگردانی رضا حیاتی و نویسندگی رسول حق‌جو تولید حوزه هنری استان خوزستان روی صحنه رفتند.
 از میان این نمایش‌ها که همه در فضای رقابتی جشنواره حضور داشتند تنها نمایش صحنه‌‌ای «تو می‌مانی و چشم‌‌ها» توانست در بخش بازیگری مرد یک تقدیر را به خود اختصاص دهد. به این ترتیب حشمت‌الله قاسمی بازیگر نمایش «تو می‌مانی و چشم‌‌ها» به کارگردانی رضا حیاتی و نویسندگی رسول حق‌جو شایسته تقدیر از نظر داوران جشنواره شد.

 

حوزه هنری اصفهان
تعداد آثار راه یافته واحدهای نمایشی حوزه هنری مراکز استانی به این دوره از جشنواره تئاتر مقاومت حائز اهمیت است؛ چرا که نشان می‌دهد حوزه هنری بار سنگین تولیدات قابل قبول تئاتر کشور را به دوش دارد. حوزه هنری اصفهان نیز در شانزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت با دو نمایش حضور داشت. نمایش «مثل سوسوی فانوس آویخته» به نویسندگی محمدرضا کوهستانی و کارگردانی پویان عطایی توانست تقدیر بازیگری مرد را با بازی حسن جویره به خود اختصاص دهد.
نمایش «مثل سوسوی فانوس آویخته» داستان جلال است که یکی از جانبازان دفاع مقدس است و نمی‌خواهد از امتیازات بنیاد شهید استفاده کند و تحت فشارهای دیگران قرار می‌گیرد و...
اما این نمایش پایان کار حوزه هنری اصفهان در شانزدهمین جشنواره ملی تئاتر مقاومت نیست؛ چرا که نمایش «۵۵ دقیقه» به کارگردانی مجتبی خلیلی از حوزه هنری اصفهان در بخش خیابانی این جشنواره خوش درخشید و با بازی «محمدهادی عطایی» رتبه سوم بازیگری مرد را به دست آورد.

 

حوزه هنری البرز
«عروس» شانزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت نیز از حوزه هنری استان البرز خودی نشان داد و رتبه دوم بازیگری مرد در نمایش‌های صحنه‌ای را با بازی محمد رشنو دریافت کرد.
نمایش «عروس» به کارگردانی محمد اسماعیل‌زاده‌ها از تولیدات واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری استان البرز در جشنواره ملی تئاتر مقاومت در سالن چارسوی تئاتر شهر دو نوبت روی صحنه رفت و با استقبال خوبی از سوی مخاطبان روبه‌رو شد.

این نمایش با بازی علی برنگی، محمد رشنو و مرتضی مرادی به موضوع جنگ و مقاومت مردم خوزستان خاصه مردم آبادان در جریان حصر آبادان می‌پردازد. قصه این نمایش به دغدغه‌ها و علایق دو نوجوان آبادانی در بحبوحه هجوم بعثی‌ها به مرزهای جنوبی ایران اختصاص یافته است.

گفتنی است، شانزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت به دبیری امیر نصیربیگی و با همت بنیاد فرهنگی روایت فتح ۶ تا ۱۰ آذرماه در تهران برگزار شد.




مطالب مرتبط

در گفت‌وگو با کارگردان رادیوتئاتر «نا» مطرح شد

قصه‌های بزرگ علوی؛ فرصتی برای تجربه چالش‌های جدید
در گفت‌وگو با کارگردان رادیوتئاتر «نا» مطرح شد

قصه‌های بزرگ علوی؛ فرصتی برای تجربه چالش‌های جدید

فرناز عقیلی، نویسنده و کارگردان رادیوتئاتر «نا» بر این باور است که قصه‌های بزرگ علوی فارغ از دوره نگارش متن به نمایشنامه‌نویس فرصت ساخت شخصیت‌های جدید با چالش‌های جدید می‌دهد.   

|

نظرات کاربران