در حال بارگذاری ...
پوریا عبدی بازیگر « سنگر دوست داشتنی»:

چالش اصلی مواجهه با کنش ها یکی پس از دیگری بود

نمایش «سنگر دوست داشتنی» نوشتۀ جی.آر ویلار به کارگردانی مسلم آئینی از ۱۲ آذر ماه در تالار ناصرخسرو روی صحنه است. پوریا عبدی بازیگر این نمایش گفت: چالش اصلی مواجهه با کنش های پراکت در نمایش، یکی پس از دیگری بود.

به گزارش ایران تئاتر، پوریا عبدی دلیل انتخاب این نقش را چنین بیان کرد: من و مسلم آئینی سال ها در دانشگاه همکلاسی بودیم و پس از آن به عنوان همکار و دوست در کنار هم فعالیت کردیم. من بدون این که متن را خوانده باشم پیشنهاد مسلم را پذیرفتم چراکه میدانستم او با شناخت از من این نقش را پیشنهاد کرده. اما پس از مطالعه متن بسیار از این انتخاب خرسند شدم. زیرا نقشی بسیار پر چالش و فراز و نشیب است.
این مدرس هنرهای نمایشی در ادامه گفت: نقش من در سنگر دوست داشتنی هم سو با فعالیت های سابق من خواهد بود. همواره علاقه مند بودم تا در نقش هایی بازی کنم که بتوانم بیشترین ابعاد زندگی انسان را به نمایش بگذارم و این نقش نیز از بعدهای گوناگون به زندگی یک انسان می نگرد.
وی افزود: یکی از بزرگترین فواید همکاری من در سنگر دوست داشتنی برای من، بکر بودن این متن است. چراکه اولین کسی که این نقش را در ایران بازی کرده من هستم. به عبارتی متر و معیار کسانی که در آینده می‌خواهند این متن را کار کنند ما خواهیم بود. این مساله خود چالش بزرگی است.
پوریا عبدی گفت: چالش های بسیاری بر سر راه ایفای این نقش وجود دارد. از جمله همکاری با یک پارتنر با استعداد اما بی تجربه که گاهی همه چیز  را سخت می‌کند، یا فرایندهای فرسایشی معمول تئاتر کشور که انگیزه ی گروه را تحت الشعاع قرار می‌دهد. اما اصلی ترین چالش من در این نقش به طوری که حتی اگر هیچ مشکلی نبود نیز این مساله چالش اصلی به حساب می‌آمد؛ مواجهه با کنشهای پر اکت در نمایش، یکی پس از دیگری بود. در این نمایشنامه بازیگر و تماشاگر هردو بی وقفه با اتفاقات پیاپی مواجه میشوند که فکر میکنم از سوی تماشاگر بسیار جذاب خواهد بود و برای بازیگر از دو جهت چالش برانگیز است؛ یکی ذخیره ی انرژی به اندازۀ تمام نمایش و دیگری ایفای صحیح و انتقال مناسب عواطف یک کنش به عواطف کنش بعدی.
او پیرامون چگونگی ایفای نقش خود در سنگر دوست داشتنی بیان داشت: من در بازیگری شیوۀ خودم را دارم. شیوه ای که در آن برای فرار از تکرارهای مکانیک وار به بداهه پردازی‌های خلاقانه و لحظه‌ای اما در راستای کنش صحنه روی می‌آورم. چیزی که به جزئیات یک نقش اضافه می‌کند اما از ابعاد آن نمی‌کاهد. در این شیوه باید متن را به شدت شناخت و تحلیل کرد تا حتی ذره‌ای از درون‌مایۀ آن در بداهه حذف نشود.
بازیگر نقش اصلی مرد نمایش سنگر دوست داشتنی شیوه کارگردانی مسلم آئینی و ارتباطی که بین اون و کارگردان وجود داشت را این طور تعریف کرد: مسلم به شیوه ای هوشمندانه در جلسات متمادی تمرین بازیگرها را رها میگذارد تا بازیگران خود را در نقش پیدا کنند و ایده های اصلی کارگردانی اش را به زمانی موکول می کند که بازیگرها به تکاملی نسبی رسیده اند. به نظرم این مساله منجر به شناخت درست متن و ایجاد خلاقیت در بازیگر می شود.
نمایش سنگر دوست داشتنی نوشته جی.آر ویلار به کارگردانی مسلم آئینی از ۱۲ آذر ماه تا پایان آذر ۹۷ هرشب ساعت ۱۸ در تالار ناصرخسرو واقع در؛ تهران، خیابان انقلاب، خیابان ۱۶ آذر، جنب تالار مولوی، طبقه سوم، روی صحنه است.




نظرات کاربران