در حال بارگذاری ...
کارگردان برگزیده استان همدان در گفت و گو با ایران تئاتر :

بازبینی حضوری به انتخاب صحیح آثار کمک می‌کند

تغییر رویکرد دبیرخانه جشنواره بین المللی تئاتر فجر در نحوه انتخاب آثار منتخب جشنواره استانی سطح کشور اقدام بسیار مطلوب است که نشان می دهد این بخش قوام و بافت خوبی در جشنواره پیدا کرده است و نگرانی گروه ها از نامطلوب بودن کیفیت ضبط آثار را برطرف نموده است.

به گزارش ایران تئاتر از همدان، سی امین جشنواره تئاتر استان همدان شهریور ماه در شهر بهار برگزار شد که ماحصلش انتخاب دو نمایش« بیداری خانه نسوان» از شهر بهار و نمایش«پلی از جنس شیشه» از شهر کبودرآهنگ برای معرفی به دبیرخانه جشنواره بین المللی تئاتر فجر بود.

تغییر رویکرد دبیرخانه جشنواره بین المللی تئاتر فجر در نحوه انتخاب آثار منتخب جشنواره استانی سطح کشور و همایش بزرگ هنرمندان تئاتر استان ها که در آستانه سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجراز از 21 الی 24 آذر ماه 97 در تهران برگزار می‌شود  بهانه ای بود تا با محمود غفاری یکی از کارگردان مشترک نمایش «بیداری خانه نسوان» از شهر بهار به گفتگو بنشینیم که در ادامه می خوانید:

 

رویکرد جدید مرکز هنرهای نمایشی در شیوه انتخاب آثار منتخب جشنواره های استانی را چه طور ارزیابی می‌کنید?

  رویکرد خوبی است به خاطر این که اکثرا کارها به طور زنده بازبینی می شود و در انتخاب درست آثار کمک شایانی می‌کند. چرا که عموما گروه های شهرستانی به امکانات فنی ضبط تصویری مطلوب دسترسی ندارد و بعضا نوع نورپردازی نیز بر کیفت آثار تاثیر می‌گذارد.

 

برگزاری ورک شاپ های تخصصی را برای ارتقاء و باز آموزی هنرمندان برگزیده استان را چه طور می بینید?

اقدام خوبی از سوی مرکز هنرهای نمایشی صورت گرفته که هم تمام هنرمندانی که آثار آنها به جشنواره فجر معرفی شده می‌توانند با هم تعامل داشته و از جدیدترین دانشها و آموزش‌هایی که در تئاتر جهان وجود دارد با حضور اساتید ممتاز استفاده نمایند.

بازآموزی و آموختن تأثیرات بی چون چرایی بر تئاتر هر شهر خواهد گذاشت.آسیب شناسی این سال های تئاتر شهرستان ضروری است که برای برپایی ورک شاپ ها مشخص شود هنرمندان دقیقا به چه چیزی نیاز دارند.

 

مسیر رسیدن یک نمایش از شهرستان به بزرگترین رویداد تئاتری کشور را چه طور می بینید?

اگر در بعضی از بخشها مثل مرور تئاتر ایران در یک سال به گروه‌های شهرستانی بهای بیشتری بدهند و از نمایش‌های هنرمندان شهرستانی در بخش‌های مختلف جشنواره استفاده بیشتری شود مسیرهای مختلفی برای حضور گروه‌های شهرستانی ایجاد خواهد شد و فقط حضور آنها محدود به انتخاب از طریق جشنواره تئاتر استانی نخواهد بود.

 

از نمایش خودتان بگویید دشواری پیش روی گروه تان تا این مرحله را در چه چیزهای می بینید؟

 تیم ما یک گروه یازده نفره هست که طی تمرینات ۳ ماهه فشرده، نمایش را تولید کردیم. مشکلات ما نبود سالن تخصصی در شهرستان ها است که عموما چند منظوره هستند و این محدودیت هایی را برای تمرین و اجرا پیش پای گروه می‌گذارد. کمبود بازیگر در رده های سنی مختلف در سطح شهرستان بهار ضرورت برگزاری دوره های آموزشی را برای آشنایی نوجوان ها با تئاتر بیش از پیش مهم می نمایاند. و نکته مهم‌تر ، عدم حمایت مسوولین شهر از تئاتر است.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با یکی از مدرسان کارگاه‌های آموزشی جشنواره فجر42

سعید ذهنی: کارکرد موسیقی در تئاتر، فقط تشدید عواطف نیست
گفت‌وگو با یکی از مدرسان کارگاه‌های آموزشی جشنواره فجر42

سعید ذهنی: کارکرد موسیقی در تئاتر، فقط تشدید عواطف نیست

سعید ذهنی، آهنگساز و مدرس موسیقی که در چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، کارگاهی آموزشی با عنوان «کارکردهای موسیقی در تئاتر» برگزار کرد، استفاده از موسیقی برای تشدید عواطف را دم‌دستی‌ترین کارکرد آن در هنرهای نمایشی دانست. او در همین راستا، بر ضرورت شناخت آهنگساز ...

|

با انتشار یک فراخوان و اهدای جایزه‌ای ویژه اعلام شد

جشنواره‌های وزارت ارشاد را نقد کنید
با انتشار یک فراخوان و اهدای جایزه‌ای ویژه اعلام شد

جشنواره‌های وزارت ارشاد را نقد کنید

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار فراخوانی از قدردانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ارایه بهترین نقدها با موضوع جشنواره‌های برگزارشده و عملکرد این وزارت خانه در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

|

مروری بر آنچه در بخش های مختلف بزرگ ترین جشن اهالی تئاتر گذشت

آثار و رخدادهای چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از نگاه داوران
مروری بر آنچه در بخش های مختلف بزرگ ترین جشن اهالی تئاتر گذشت

آثار و رخدادهای چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از نگاه داوران

برای آگاهی از چند و چون جشنواره چهل و دوم فجر، نقاط قوت و نیز نقاط ضعف های احتمالی که باید برای تقویت شان در دوره های بعدی، برنامه ریزی و تلاش شود، پای حرف های داوران بخش های مختلف نشستیم و در این باره نظرات شان را جویا شدیم. استقبال گرم مخاطبان از آثار و نیز اضافه شدن بخش های غزه ...

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

نظرات کاربران