در حال بارگذاری ...
کارگردان نمایش «خانواده دوست داشتنی من» منتخب تهران :

بازبینی زنده آثار به جذابیت اجرا کمک می‌کند

محمد رفیعی کارگردان نمایش«خانواده دوست داشتنی من» که اثرش به عنوان یکی از نمایش‌های منتخب تهران به دبیرخانه جشنواره فجر معرفی شده‌است، از این‌که هیات انتخاب به صورت زنده نمایش‌ها را بازبینی کردند، ابراز خرسندی کرد.

به گزارش ایران تئاتر از  تهران، محمد رفیعی نویسنده بازیگر و کارگردان نمایش «خانواده دوست داشتنی من»، بعد از حدود ۱۵ سال دوری اولین کارگردانی رسمی خود را انجام داد و به عنوان یکی از برگزیده‌های استان تهران به دبیرخانه جشنواره فجر معرفی شده بود و اثرش توسط هیات انتخاب دبیرخانه بازبینی شد، با همین بهانه با او گفت و گویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

 

از تجربه کارگردانی نمایش «خانواده دوست داشتنی من» بگویید؟

 تجربه فوق العاده ای بود ورود به دنیای پیچیده کمدی مثل همیشه برایم لذت بخش بود و تلاش کردم کاری را به اجرا بگذارم که از هر جهت با محتوایی باشد. چون معتقدم وقتی می‌شود هم یک تئاتر واقعی داشت و هم یک کمدی آبرومند اجرا کرد چرا باید به سمت ابتذال و شوخیهای سخیف و مستهجن رفت؟

 با اینکه این روزها رفتن به سمت کمدی در ایران برای اهالی واقعی تئاتر دل شیر میخواهد چرا که ممکن است به بی ارزشی بی محتوایی و چیزی شبیه تئاترهای آزاد متهم شوید. اما برای من از روز اول روشن بود که تشخیص یک کمدی شریف از سوی اهل فن دور از دسترس نخواهد بود. ما در روایت قصه و پرداخت آن و کاگردانی سعی کردیم همواره ریتم بسیار مناسبی را حفظ کنیم تا در تمام دقایق تماشاچی را درکنارمان داشته باشیم.  استفاده از بازیگران کم تجربه اما درخشان و میزانسن هایی غیر متعارف و بر مبنای آمادگی بدن چیزی که من همواره به آن اعتقاد و علاقه دارم برای ساخت تصاویر و تابلوهای زیبا در قاب نمایش ویژگی نمایش ما هستند.

با توجه به اینکه در این دوره بازبینی ها به صورت زنده انجام شد، به نظر شما  این نوع داوری چه ویژگی هایی دارد؟ آیا خوب است یا اینکه همان شیوه قبلی و ارسال فیلم اجرا بهتر بود؟

این شیوه بسیار بسیار از ارسال فیلم بهتر هست. اساسا بهترین فیلم برداری هم در نهایت پنجاه درصد از ویژگی های یک نمایش را نمیتواند منتقل کند. من همیشه سعی می‌کنم به طور مرتب نمایش‌های در حال اجرا را ببینم اما واقعا رغبتی برای دیدن فیلم تئاتر ندارم. فاقد جذابیت، فاقد روح زنده نمایش و سرد و کسالت آور است و قطعا این نمی‌تواند ملاک خوبی برای انتخاب باشد و اجرای زنده از هر جهت بسیار گزینه بهتری هست و برای این نحوه داوری واقعا باید  از نادر برهانی مرند تشکر کرد.

 

اگر پیشنهادی برای بهتر انجام شدن این  نحوه داوری دارید بفرمائید؟

تنها موردی که به نظرم مهم هست الان میشود اصلاحش کرد زمان بازبینی هاست. بین بازبینی های اول و آخر بیش از دو ماه فاصله وجود دارد. به نظرم اگر همه کارها در عرض چند روز در یک محل بازبینی بشوند بهتر خواهد بود.

 

نظرتان درباره عمکرد انجمن هنرهای نمایشی استان تهران توضیح دهید و آیا به نظر شما در این دوره دوساله موفق عمل کردند یا خیر؟

به نظرمن پیشرفتهای خوبی حاصل شده است. اامسال جشنواره خوب و منظمی برگزار کردند. آموزش در شهرستان ها دوباره آغاز شده و شاهد اجرای فصل تئاترهای متعدد در شهرستانهای استان تهران هستیم. تعداد اجراهای استان پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته و به جرات میتوانم بگویم تئاتر مرده استان تولد دوباره ای داشته است،  این موارد را نمی‌شود نادیده گرفت حتی در زمان بازبینی ما برای فجر، امیرحسین شفیعی (رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان تهران) از ارتباطاتش خارج از مسولیتش در انجمن استان استفاده کرد و در زمان تعمیرات تالار محراب ما توانستیم در یکی از سالن‌های حوزه هنری  بازبینی مان را انجام بدهیم.


سخن پایانی و اینکه چه پیشنهاد یا انتقادی به برگزار کنندگان جشنواره بین المللی تئاترفجر در ارتباط با آثار شهرستانی دارید؟

پیشرفتهای زیادی در برگزاری جشنواره حاصل شده امسال ما شاهد برگزاری همایش منتخبان استانی هستیم که چهار روز با حضور اساتید برجسته ورکشاپ برگزار خواهد شد. این یک قدم بسیار خوب هست. اما زمان برگزاری جشنواره، عزیزان انجمن نمایش استان‌ها و تهران از دیدن بسیاری از کارها محروم هستند و نمی‌توانند بلیت تهیه کنند. قاعدتا دیدن نمایشهای ایرانی و خارجی معتبر ترین جشنواره ایران می‌تواند یک کلاس درس عالی برای دوستان انجمن نمایش باشد.امیدوارم به این مساله توجه ویژه بشود.




مطالب مرتبط

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

نظرات کاربران