در حال بارگذاری ...
کارگردان بوشهری «عروسی خون» مطرح کرد:

بازبینی زنده آثار استانی بهترین نحوه انتخاب است

فضل‌الله عمرانی کارگردان بوشهری معتقد است: بعد از حذف جشنواره های تئاتر مناطق فجر در طول این سال ها، نحوه انتخاب این دوره بهترین روش ممکن برای دیدن تئاتر استان ها و شهرستان ها نسبت به دو دوره اخیر بود، که از سوی دبیر محترم جشنواره سی و هفتم انجام شد.

به گزارش ایران تئاتر از بوشهر، «عروسی خون» عنوان نمایش برگزیده سی‌امین جشنواره تئاتر استانی بوشهر است که توانست نظر هیئت داوران این دوره از جشنواره را به خود معطوف و به عنوان یکی از نمایش های برگزیده به سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر معرفی شود. این نمایش بر اساس «عروسی خون» نوشته فدریکو گارسیا لورکا بوده و طراح، دراماتورژ و کارگردان آن فضل‌الله عمرانی و مجری طرح عبدالحمید شعرانی است.

کارگردان «عروسی خون»  در گفتگو با تئاتر بوشهر گفت: «داستان نمایش درباره فرار یک عروس در روز عروسی‌اش با معشوقه اییست که سال‌ها در انتظارش بوده و پیامدهای فاجعه آمیزی در پی دارد.این نمایش با بهره‌گیری از نمایشنامه «عروسی خون» نوشته لورکاست که در ساختار اجرایی بر مبنای آداب و رسوم جنوب، طراحی و قابلیت اجرا پیدا کرده است و سعی شده تا با فرهنگ و آیین‌های جنوبی همراه باشد.»

بازبینی نمایش های این دوره از جشنواره برخلاف سال های گذشته، توسط تیمی از داوران انجام گرفت که نمایش های برگزیده جشنواره‌های استانی را به‌ جای دیدن فیلم آثار به صورت زنده در هر استان بازبینی کردند.

اینکه بازبینی نمایش‌های راه یافته به جشنواره بین المللی تئاتر فجر به صورت زنده تا چه اندازه موثر است سوال ما از کارگردان نمایش «عروسی خون» معرفی شده به سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر است. فضل الله عمرانی در پاسخ به این سوال می گوید: «قطعا با توجه به این که بعد از حذف جشنواره های تئاتر مناطق فجر در طول این سال ها بهترین روش ممکن برای دیدن تئاتر استان ها و شهرستان ها نبست به دو دوره اخیر، نحوه انتخاب این دوره بهترین روش برای انتخاب آثار بود که از سوی دبیر محترم جشنواره سی و هفتم انجام شد و امیدوارم اگر قرار بر برگزارنکردن جشنواره های مناطق باشد، بهتر است همین روش بازبینی زنده را در سال های آینده هم شاهد باشیم.»

در این دوره نیز ستاد برگزاری سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر اقدام به برگزاری همایش برگزیدگان تئاتر استانی کرده که در آن 120 هنرمند از سراسر کشور از 21 آذرماه به مدت چهار روز از ورکشاپ ها و برنامه های تدارک دیده شده در این همایش استفاده خواهند کرد.

عمرانی همچنین درباره برگزاری همایش برگزیدگان تئاتر استانی در تهران و ضرورت برگزاری آن می گوید: «بنده به شخصه همیشه در طول این سال هایی که به کار تئاتر مشغول هستم معتقد به بحث آموزش و به روز شدن هنرمندان بوده و هستم. همین که در این دوره، همایش برگزیدگان همراه شده با کارگاه های آموزشی، اتفاق بسیار خوبی خواهد بود.»

گفتنی است در نمایش  «عروسی خون» زیبادریاسفر، سام موسایی، ندابداغی، پژمان برزگر، محمدعمرانی، روح‌الله فرهنگ دوست، زهراعمرانی، فاطمه پولادخای، حسین عالیزاده، نسترن محسنی و سلمان حسین پور نقش‌آفرینی می‌کنند.

 




مطالب مرتبط

مروری بر شش‌ دهه فعالیت هنری مستمر زنده‌یاد حسین دهقانی

از نمایش‌های خانگی محله کوتیِ بوشهر تا تئاتر تهران
مروری بر شش‌ دهه فعالیت هنری مستمر زنده‌یاد حسین دهقانی

از نمایش‌های خانگی محله کوتیِ بوشهر تا تئاتر تهران

جهانشیر یاراحمدی: نمایش‌های خانگیِ دهه سی در محله کوتی و نیز اجراهای مجالس تعزیه در همان محل که زادگاه مرحوم حسین دهقانی است، او را شیفته هنر نمایش کرد.  خیلی زود پایش به مجالس تعزیه ...

|

نگاهی به نمایش «عروسی خون» نوشته فدریکو گارسیا لورکا و کار قطب‌الدین صادقی

تن در خون و تراژدی در آیین
نگاهی به نمایش «عروسی خون» نوشته فدریکو گارسیا لورکا و کار قطب‌الدین صادقی

تن در خون و تراژدی در آیین

علیرضا نراقی: تراژدی‌های فدریکو گارسیا لورکا ریشه در فرهنگ عامه و اسطوره دارد. همین تکیه بر داستان‌ها و باورهای عامیانه به کشمکش نمایشنامه‌های او وجهی آیینی بخشیده است. نمایش «عروسی خون» در ...

|

نظرات کاربران