در حال بارگذاری ...
دکتر سید مصطفی مختاباد عنوان کرد:

«سنگر دوست‌داشتنی» تراژدی جنگ را به نمایش درمی‌آورد

سید مصطفی مختاباد که به تماشای نمایش «سنگر دوست داشتنی» نشسته بود گفت: نمایش«سنگر دوست داشتنی» تراژدی جنگ را به نمایش در می‌آورد.

به گزارش ایران تئاتر دکتر سید مصطفی مختاباد مدرس تئاتر و عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس که شب گذشته 18 آذرماه به تماشای نمایش «سنگر دوست‌داشتنی» به کارگردانی و دراماتورژی مسلم آئینی نشسته بود در خصوص این نمایش اظهار کرد: «سنگر دوست‌داشتنی» خوانشی از متن یک نمایشنامه‌نویس پرتغالی است؛ درحالی‌که ما در ایران پیشینه‌ای از میراث ادبیات نمایشی این کشور سراغ نداریم. مسلم آئینی کارگردان نمایش از طریق این متن دریچه‌ای را گشوده تا به جهان دراماتیک پرتغال  نظری بیفکنیم. این‌یک تلاش فرخنده و ارزشمند از سوی این کارگردان برای جریان تئاتر ایران است و جدا از اینکه ذهن ما را با ادبیات نمایشی پرتغال پیوند می‌زند، یک نمایشنامه‌نویس را هم به ما ایرانی‌ها معرفی می‌کند.

این مدرس باسابقه تئاتر کشور در ادامه افزود: جی آر ویلار در این اثر بر یک مسئله انسانی انگشت گذاشته است. در این زمینه فرناندو آرابال نمایشنامه‌نویس اسپانیایی را با نمایشنامه « پیک‌نیک در میدان جنگ» می‌شناسیم و می‌توان پیوندهایی میان این دو متن را شناسایی کرد. جی آر ویلار در  « سنگر دوست‌داشتنی» برخلاف آرابال خشونت عریان جنگ را به ما نشان می‌دهد؛ خشونتی که نویسنده آن را در فضایی کودکانه بروز می‌دهد و نهایتاً عنوان میکند که کودکان در تقابل‌ها و خشونت‌های جنگ اولین قربانیان هستند. «سنگر دوست‌داشتنی» علاوه بر اینکه ماهیت ضد جنگ دارد، تراژدی جنگ را هم به ما نشان می‌دهد که این کار ساده‌ای هم نیست. دیالوگ و شخصیت‌پردازی در این اثر از سادگی خاصی برخوردار است و درمجموع می‌توان گفت این اثر از حیث زبان و ساختار نوو واقعگرایانه است. از تماشای این اثر و از اینکه گروه نمایش در یک صحنۀ بی‌پیرایه چنین خلاقیت زیبایی شناسانه و تئاتریکالی را شکل داده‌اند، لذت  بردم.

«سنگر دوست‌داشتنی» تا 27 آذرماه ساعت 15: 18 هرروز در تالار ناصرخسرو دانشگاه تهران واقع در خیابان 16 آذر، جنب تالار مولوی روی صحنه خواهد بود.




نظرات کاربران