در حال بارگذاری ...
با حضور چهار استاد ایرانی و خارجی

در همایش تئاتر استان‌ها کلاس آموزشی برگزار می‌شود

کلاس‌های آموزشی همایش برگزیدگان جشنواره تئاتر استانی با حضور چهار استاد برجسته تئاتر برگزار خواهد شد.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از روابط عمومی سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر؛ این کلاس‌های آموزشی با حضور آرنو لابل روژو (فرانسه)، جانی آلن (استرالیا)، ژان فرانسوا دوسین (فرانسه) و صدرالدین زاهد (ایران) برگزار می‌شود.
آرنو لابل روژو (Arnaud Labelle-Rojoux) هنرمند، مقاله نویس و تاریخ نویس پرفرمنس آموزش دیده در مدرسه هنرهای زیبای پاریس است که با کمی شوخ طبعی درآثارش به هنر و وسعت آن به شکل آزادانه، ابزورد، شاعرانه و کودکانه میپردازد؛ آثار او تحت تاثیر آلن کاپرو، مارسل دوشان، رابرت روشنبرگ و همینطور جنبش هنری فلوکسوس بوده و همچنین هنرمندیست که از ابزاری مانند مجسمه، شعر، پرفرمنس، موسیقی و ... برای ارائه کارش استفاده می کند، وی در اواخر دهه 70 میلادی در حوزه پرفرمنس شناخته شده و در سال 1989 با ارائه کتاب مرجعی به نام "کنش برای هنر " به عنوان تاریخ شناس پرفرمنس مطرح شد.
قابل ذکر است که آرنو روژو در پاریس زندگی میکند و تا سال 2016 از اساتید مدرسه ملی هنر ویــا آرسن شهر نیـس بوده و شرح درس او در این همایش کارگاه خلاقه ای است که در چهار جلسه سه ساعته با ظرفیت 20 نفر برگزار خواهد شد و طی این جلسات تلاش می‌شود تا به روش های مختلف، خلاقیت شرکت کنندگان در کارگاه تحریک شده و نشان داده شود که چگونه خلاقیت در هر نقطه ای قابل آشکار شدن است. در این کلاس از هریک از شرکت کنندگان دعوت می‌شود تا با مواد اولیه ای برای کار به کارگاه بیایند که منظور از مواد اولیه، نطفه یک اجرا ست، ایده ای در حال پردازش تا در طول کارگاه بر روی این ایده ها کار شود که به اجرا نزدیک شوند.
جانی آلن (johhny Alexander Harison Allen) هنرمند، نویسنده، معمار و مخترع استرالیایی، قریب به چهل سال است که در شهر تجربی اورویل در جنوب هند تلاش کرده تا با استفاده از مواد اولیه بومی و قابل دسترس دست به اختراعات مفید و قابل استفاده بزند تا این شهر کم درآمد را با روشهای عملی به نوعی زندگی بدوی اما مدرن تبدیل کند؛ از اختراعات او می توان به ماشین بخار هیزمی، خانه های سبک ساخته شده از بامبو که در برابر قوی ترین طوفان ها مقاومت می کنند، خلق صحنه های عظیم تئاتری با استفاده از مواد بازیافتی و ساخت قایق بادبانی با استفاده از پلاستیک های بازیافتی اشاره داشت؛ در این کارگاه جانی آلن و همکارش امید هاشمی دکترای پرفورمنس آرت از سوربن، با استفاده از ترکیب مواد بازیافتی و مواد طبیعی بومی به تولید یک چیدمان با محوریت هندسه ایرانی و اسلیمی خواهند پرداخت و از چهار محور اصلی کار با ابزار، تحریک خلاقیت برای استفاده از مواد بازیافتی و بومی، تولید ابزار صحنه، شناخت و ایجاد فضا تبعیت خواهند کرد، ضروری است شرکت کنندگان این کارگاه دستکش، لباس کار، جعبه ابزاری کوچک حاوی چکش، اره، انبر دست و سیم قطع کن همراه داشته باشند.
ژان-فرانسوا دوسین (Jean François Dusigne) استاد دیگر این کارگاه هاست که سابقه تدریس در دانشگاه پاریس هشت، عضویت خانه علوم انسانی پاریس، مدیریت موسسه تحقیقاتی سنت های بازیگری با شراکت آرین منوشکین و بازیگری گروه "تئاتر خورشید " به سرپرستی آرین منوشکین را در کارنامه خود دارد.
لازم به ذکر است در این کارگاه ژان دوسین با استفاده از تکنیک های بازیگردانی به هنرجویان کمک می کند تا یک روایت شخصی از خود را به روی صحنه ببرند و از هنرجویان خواسته شده است تا با خود یک چمدان کوچک حاوی یک شی و یک عکس شخصی که برای هنرجو از اهمیت خاصی برخوردار است، یک دست لباس شیک و اعیانی، یک دست لباس فقیرانه، یک دست لباس تمرین و یک قصه به همراه داشته باشند.
صدرالدین زاهد هنرمند ایرانی، یادگاری از کارگاه نمایش است، در سوابق او می توان نقاط درخشانی یافت؛ از همکاری با آربی آوانسیان، عباس نعلبندیان، سوسن تسلیمی، بیژن مفید، پیتر بروک تا اخذ مدرک کارشناسی ارشد و دکترای تئاتر سوربن، افتتاح انجمن فرانسوی-ایرانی تئاتر «دِنوئه» در پاریس، بازی در کمدی فرانسز، ویودوکولومبیه و بازی برای ژرژ لاولی کارگردان مشهور آرژانتینی مقیم فرانسه، کار در کمدی فرانسز و بازی در تئاتر شهر پاریس «استاد و مارگریت» به کارگردانی آندره سربان از دیگر فعالیتهای اوست و یکی از رویکردهای کارگاه او شناخت روشمند تمرینات بازیگری است که یکی از مهم ترین دستمایه های نمایشنامه نویسان جهت پیاده کردن متن اولیه و کارگردانان جهت ثبت اجراست.
همچنین در این کارگاه دهها روش تمرین صحیح و متدولوژیک از شناخت بدن و عضلات، یوگا، حرکات تعادلی، حرکات آرامشی، تمرینات مربوط به تقویت پنج حس، تخیل، بداهه پردازی، روش درست تجسم نقش، حرکت، انواع ریتم، تمرینات تکنفره و جمعی و میدانی، بصورت سرفصل ارائه خواهد شد و وسایل مورد نیاز این کارگاه تشک رول انفرادی، لباس تمرین، سه توپ تنیس برای هر نفر، ساز دهنی (هر نفر یک ساز همچون سوت یا دف یا تنبک یا مثلث و ...) و یا هر ساز ضربه ای کوچک همچون دو قطعه چوب که به صدا در آید اعلام شده است.
توضیح اینکه این کلاس‌های آموزشی طی چهار روز از تاریخ 21 لغایت 24 آذرماه 1397 در پلاتوهای یک و دو تئاتر شهر، تالار چارسو و همچنین کارگاه دکور تالار وحدت برپا خواهند شد.
لازم به ذکر است حدود 130 هنرمند منتخب از تمامی استانهای ایران در این کلاس ها حضور خواهند داشت.
گفتنی است سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از 22 بهمن تا 4 اسفند 1397 با دبیری نادر برهانی مرند برگزار خواهد شد.




مطالب مرتبط

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

نظرات کاربران