در حال بارگذاری ...
  • مدیرکل هنرهای نمایشی در آیین افتتاح کارگاه‌های آموزشی برگزیدگان تئاتر استانی

    بهره‌برداری از زیرساخت‌های موجود نیازمند برنامه‌ریزی است

    شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی در آیین افتتاح کارگاه‌های استانی گفت: آنچه اهمیت دارد این است که ما چطور برنامه‌ریزی داشته باشیم که بتوانیم از زیرساخت‌های موجود تئاتر در کشور بهره‌برداری کنیم.

    به گزارش ایران تئاتر، آیین افتتاح کارگاه‌های همایش برگزیدگان استانی سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر شامگاه 20 آذر ماه در سالن اجتماعات هتل باباطاهر تهران با حضور شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی، نادر برهانی مرند دبیر سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر، اتابک نادری مدیر امور استان‌های اداره کل هنرهای نمایشی، همچنین حجت الاسلام محمدمهدی بهداروند مشاور اداره کل هنرهای نمایشی، میلاد نیک‌آبادی مدیر کانون تئاتر دانشگاهی و محسن حسن زاده مدیر روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی برگزار شد.

    شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی در این مراسم که در جمع برگزیدگان تئاتر استانی برگزار شد طی سخنانی گفت: این اولین جلسه رسمی و در واقع آغاز جشنواره سی و هفتم فجر است و امیدوارم بتواین کار خوب و خجسته ای را به اتفاق هم در این دوره رقم بزنیم. روی این با هم بودن تاکید می‌کنم چرا که تئاتر یک هنر جمعی است و هنری است که به شکل فردی شاید نتوان هیچ موضوعی را به نتیجه رساند. از دوست هنرمندم آقای برهانی مرند تشکر بسیار دارم که با همه سختی‌هایی که برگزاری یک رویداد بزرگ ایجاد می‌کند شهامت به خرج داد و به عنوان یک آرتیست پذیرفت که عهده دار این وظیفه دشوار باشدو ما هم توفیق این را داشته باشیم که تا سالیان سال بتوانیم در خدمت این دوست خوشفکر باشیم؛ چرا که جشنواره تئاتر فجر رویدادی بسیار مهم و جشنواره ای معتبر در سطح آسیا و رویدادی شناخته شده در جهان است. ما حالا میراثی داریم که اگر به گذشته مان فکر بکنیم، اتفاق‌های خوبی پشت سرمان هست که جا دارد امیدوارانه، با نگاه روشن و در یک چشم انداز مشخص و واضح به آن نگاه کنیم.

    مدیرکل هنرهای نمایشی در ادامه سخنانش افزود: اگر بخواهم مسائلی را که دوستان فعال در تئاتر استان‌ها با ما در میان می‌گذراند جمع بندی کنم باید بگویم هر وقت همایشی با محوریت تئاتر استان‌ها در این سال‌ها برگزار شده یا مسئله امکانات در بین بوده یا اعتبارات و یا عدم حمایت و مسائلی از این دست که فکر می‌کنم تا سالیان سال بعد هم این با چنین مسائلی در تئاتر کشور دست به گریبان باشیم. این‌ها موضوعاتی است که فکر می‌کنم باید با بعدی دیگر به آن‌ها نگاه کنیم. اگر کسی خارج از جمع تئاتری‌ها این صحبت‌ها را بشنود شاید فکر کند که چه وضعیت نامناسبی در عرصه تئاتر کشور حکمفرما است. اما من اعتقاد دارم که تئاتر ما با چند اهرم بسیار خوب که می‌تواند اهرم‌هایی مؤثر باشد، در وضعیت بسیار خوب و رفیعی است. اصلی‌ترین این اهرم‌ها عشق به تئاتر است و علاقه فردی و تلاش شخصی تک تک هنرمندانی است که عاشق این هنر هستند. ما پانزده هزار هنرمند فعال تئاتر در سراسر کشور داریم و این ظرفیت بسیار خوبی است. مرکز آمار ایران در هفته گذشته آمار رسمی فرهنگی کشور را اعلام کرد که بر اساس آن پنج و یک دهم درصد مردم ایران علاقه مند به تئاتر هستند. این آمار نشان می‌دهد که ما چه جمعیت موثری در این عرصه داریم و با این پتانسیل که حاصل تلاش جمعی هنرمندان تئاتر است باید بگوییم که سرمایه بسیار خوبی در این ارتباط در کشور وجود دارد. آن چیزی که سرمایه است ما نمی‌توانیم با ناامیدی از آن یاد کنیم. خودمان را دست کم نگیریم؛ تئاتر همیشه با مشکلات و مسائل مختلف روبه رو بوده است و شاید در شرایط حاضر ما با دشوارترین شرایط اقتصادی مواجه باشیم.

    کرمی در همین ارتباط خاطرنشان کرد: اگر معتقد هستم که باید نگاه امیدوارانه به این مسائل داشت، برای این است که من حداقل با بعضی از ظرفیت‌ها آشنا هستم و می دانم که این ظرفیت‌ها وجود دارد. ما باید خودمان این شرایط را تغییر بدهیم. اگر از این هماهنگی و ارتباط بین گروهی استفاده نکنیم شاید مدیران بالادستی این تکلیف را برای خودشان احساس نکنند که این اتفاق را شکل بدهند و هیچ وقت این شرایط تغییر نخواهد کرد. ما در هر استان ظرفیت‌هایی داریم در حالی که امکانات در میان آن‌ها به درستی توزیع نشده است.حتی شاهد هستیم که در استانی حتی یک سالن نمایش وجود ندارد. مهم این است که ما چطور برنامه‌ریزی داشته باشیم که بتوانیم از زیرساخت‌های موجود استفاده کنیم. این واقعیت دارد که عدالت فرهنگی در استان‌ها رعایت نشده؛ در بعضی شهرها به این ظرفیت‌ها بی توجهی  شده یا مدیران بی کفایتی داشته‌اند یا  خواست هنرمندان با قدرت ابراز نشده؛ یا بر عکس بعضی از شهرهای ما تعامل بسیار خوبی میان هنرمندان و مدیران بالادستی وجود دارد. اگر این تعامل وجود نداشته باشد هیچ اتفاقی شکل نمی‌گیرد. هر مدیری یک تکلیف دارد و اگر خواست ما نباشد تکلیف خودشان را انجام نخواهند دارد. اگر شما از من خواسته ای نداشته باشید تکلیف خودم را انجام نخواهم داد. تک تک حرف‌هایی که امروز از شما شنیدم در من تکلیف ایجاد می‌کند و من باید به آن‌ها فکر و عمل کنم و پاسخگوی شما باشم. البته ممکن است شما نکته ای را مطرح کنید و من امکان آن را نداشته باشم که شرایطش را ایجاد کنم ولی باید بتوانم برای تحقق آن تلاش کنم.

    کرمی در ادامه سخنانش در این مراسم تصریح کرد: حالا که این قبای مدیریت را بر دوش انداخته‌ام ومسئولیت رسیدگی به این امور را پذیرفته‌ام، تازه متوجه شده‌ام چقدر باید تلاش کنم و چقدر باید مراوده کنم تا گروهی را که به تئاتر بدبین هستم به خوشبینی سوق بدهم و متقاعدشان کنم که بودجه لازم را به تئاتر اختصاص بدهند. تازه متوجه شده‌ام گروهی را که ارزشی برای تئاتر قائل نیستند قانع کنم که تئاتر ارزش دارد و این در واقع شرایطی است که مسئولیت من ایجاب می‌کند. هر کدام از ما هم به نوبه خود در برابر  این هنر مسئول هستیم. فعالیت تئاتری تنها در تولید تئاتر خلاصه نمی‌شود و ما در این ارتباط یک مسئولیت اجتماعی در خصوص نسل گذشته و آینده بر دوش داریم. اینکه ما فکر کنیم دولت باید همه شرایط را ایجاد کند، واقعیت این است که چنین شرایطی موجود نیست و امکانش نیز وجود ندارد. در سال جاری با تمام رشد تورمی و افزایش هزینه‌ها ما همان بودجه سال گذشته را به عنوان بودجه مصوب در اختیار داریم. آقای برهانی مرند باید با تنها ده درصد افزایش بودجه جشنواره امسال را برگزار کند در حالی که قیمت ارز حداقل دوبرابر شده است. به نظر من با توجه به این شرایط همه ما باید مصمم شویم تا بتوانیم یک رویداد را به نتیجه برسانیم. هر کدام از ما اگر برنامه داشته باشیم می‌شود خیلی از اتفاقات را شکل داد.

    او در بخش بعدی سخنانش با اشاره به اظهارات فعالان تئاتری حاضر در مراسم عنوان کرد: اینکه ما بعد از شکل گرفتن یک اتفاق بخواهیم انتقادی را به آن وارد کنیم، رویه نادرستی است. برای نمونه جشنواره تئاتر منطقه ای برگزار شد و در ابتدای پذیرش این مسئولیت جلساتی داشتیم تا این جشنواره‌ها را دوباره احیا کنیم. اما پس از بررسی‌ها متوجه شدیم که این جشنواره خود یک آفت در تئاتر کشور بوده و مشکلاتی با خود به همراه داشته و تنها به یک رویداد کلیشه ای تبدیل شده که اگر بخواهد ایجاد تحول کند رویکردش باید حتماً تغییر کند. طرح استقرار گروه‌های نمایشی هم مورد دیگری است که در شرایطی ایجاد شده که الان خود منتقد این طرح شده‌ایم. طرح استقرار طرح خوبی است اما حالا دچار مشکلاتی است و ما باید سعی کنیم این ایده را تکمیل کنیم و به نتیجه برسانیم و نه اینکه به گفتن اینکه طرح نامناسبی است اکتفا کنیم. در طول این چند ماه سعی کرده‌ایم ثروت و سرمایه ای را که داشته‌ایم و پتانسیل موجود را جهت بدهیم و حتی در خصوص جشنواره تئاتر فجر کارگروه آسیب شناسی تشکیل شد. این نگاه که هر ایده ای در هر شرایطی می‌تواند تمام نیازهای ما را برآورده کند، نگاهی ناقص است. هر ایده ای که ما اجرا کنیم می‌تواند بخشی از نیازهای ما و نه تمامی آن را برآورده کند.

    مدیرکل هنرهای نمایشی در بخش پایانی سخنانش در این مراسم تصریح کرد: ما در بعضی از حوزه‌ها باید تحول ایجاد کنیم. ما در شورای نظارت و ارزشیابی قانون بالادستی داریم یعنی شورای عالی انقلاب فرهنگی قانون مصوب دارد و در این قانون مشخص شده که اعضای شورای نظارت و ارزشیابی باید شامل چه کسانی باشد. وقتی تعاملی میان شما و مدیران کل استانی نباشد ، اعمال قانون در بعضی موارد ممکن است تبدیل به اعمال سلیقه شود. اگر این تعامل اتفاق بیفتد می‌توان به بهبود وضعیت در عرصه تئاتر شهرستان‌ها امیدوارتر بود.




    مطالب مرتبط

    در پیام مدیرکل هنرهای نمایشی به سی و هفتمین دوره جشنواره مطرح شد؛

جشنواره تئاتر فجر درخت پربار پیروزی انقلاب اسلامی است
    در پیام مدیرکل هنرهای نمایشی به سی و هفتمین دوره جشنواره مطرح شد؛

    جشنواره تئاتر فجر درخت پربار پیروزی انقلاب اسلامی است

    مدیرکل هنرهای نمایشی به مناسبت برگزاری سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر پیامی منتشر کرد. در این پیام «سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر» به درخت پرباری تعبیر شده است.

    |

    مدیرکل هنرهای نمایشی اعلام کرد:

نگران اعتبار بودجه برای برگزاری سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر نیستیم
    مدیرکل هنرهای نمایشی اعلام کرد:

    نگران اعتبار بودجه برای برگزاری سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر نیستیم

    مدیرکل هنرهای نمایشی اعلام کرد که اعتبار 5.3 میلیارد تومانی جشنواره سی و هفتم تئاتر فجر به‌اندازه اعتبار دوره سی و ششم است و در برگزاری این دوره از جشنواره با نهایت صرفه‌جویی عمل خواهیم کرد.

    |

    شهرام کرمی در سمینار پژوهشی «تئاتر پس از انقلاب اسلامی»:

افت و خیزهای تئاتر ناشی از افت و خیزهای جامعه است
    شهرام کرمی در سمینار پژوهشی «تئاتر پس از انقلاب اسلامی»:

    افت و خیزهای تئاتر ناشی از افت و خیزهای جامعه است

    نشست علمی پژوهشی «تئاتر پس از انقلاب اسلامی» روز شنبه ششم بهمن ماه در تالار کنفرانس تئاتر شهر با سخنرانی مهمانانی از جمله شهرام کرمی، مدیر کل هنرهای نمایشی کار خود را آغاز کرد.

    |

    محمودرضا رحیمی در گفت‌وگو با ایران تئاتر:

کارگاه های همایش برگزیدگان  تئاتر استان ها در خدمت تقویت جشنواره  تئاتر فجر است
    محمودرضا رحیمی در گفت‌وگو با ایران تئاتر:

    کارگاه های همایش برگزیدگان تئاتر استان ها در خدمت تقویت جشنواره  تئاتر فجر است

    محمودرضا رحیمی مدیر کارگاه‌های همایش برگزیدگان تئاتر استانی گفت: کارگاه های این همایش در خدمت تقویت ارتقای کیفی جشنواره تئاتر فجر برگزار می شود.

    |

    با حضور مدیران و مسئولان نهادهای هنری و فعال در حوزه تئاتر

نشست هم‌اندیشی بخش «چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی» جشنواره تئاتر فجر برگزار شد
    با حضور مدیران و مسئولان نهادهای هنری و فعال در حوزه تئاتر

    نشست هم‌اندیشی بخش «چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی» جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

    در راستای برنامه‌ریزی جهت برگزاری هرچه باشکوه‌تر بخش چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی، نخستین جلسه هم‌اندیشی و هماهنگی با حضور مدیران و مسئولان نهادهای هنری و فعال در حوزه تئاتر؛ در محل دبیرخانه جشنواره برگزار شد.

    |

    نظرات کاربران