در حال بارگذاری ...
سید عباس صالحی در بازدید از کارگاه‌های برگزیدگان استانی فجر

جریان رو به رشدی در تئاتر داریم و خواهیم داشت

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جریان بازدید از کارگاه های تخصصی همایش برگزیدگان جشنواره های تئاتر استانی گفت: برداشت من این است که جریان رو به رشدی در تئاتر داشته، داریم و حتما خواهیم داشت.

به گزارش ایران تئاتر، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی ، حمید نیلی مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران و نادر برهانی مرند دبیر جشنواره تئاتر فجر صبح امروز چهارشنبه 21 آذر ماه از نخستین روز برگزاری کارگاه های ویژه برگزیدگان جشنواره های استانی تئاتر فجر در تئاتر شهر بازدید کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دیدار ابتدا از کارگاه ایده تا اجرا که با هدایت « آرنو لبل روژو» هنرمند ، مقاله نویس و تاریخ نویس پرفورمنس در پلاتو شماره یک تئاتر شهر برگزار شد، بازدید کرد.

آرنو لبل روژو در پاسخ به پرسش سید عباس صالحی در بازدید از این کارگاه که از محتوای ارائه شده در این کارگاه جویا شد گفت:  در این کارگاه تلاش می کنم تا به روش های مختلف خلاقیت شرکت کنندگان در کارگاه را تحریک کنم و نشان دهم چگونه خلاقیت در هر نقطه ای خفته است وکافیست آن را کشف و شکوفا کنیم. در این کارگاه از هریک از شرکت کنندگان دعوت می شود تا با مواد اولیه ای برای کار به کارگاه بیایند و منظور از مواد اولیه، نطفه یک اجرا ست؛ ایده ای در حال پردازش. به طور کلی در طول کارگاه بر روی این ایده ها کار می شود تا  شرکت کنندگان آن ها را به اجرا نزدیک کنند.

با ارائه این توضیحات از سوی مدرس کارگاه ایده تا اجرا، سید عباس صالحی برای دقایقی به تماشای آنچه در کارگاه می گذشت نشست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این بازدید در کارگاه «ژان فرانسوا دوسین» استاد دانشگاه پاریس هشت، عضو خانه علوم انسانی پاریس با عنوان « کارگاه مهارت های شخصی بازیگری»  حضور یافت.

دوسین در توضیح محتوای این کارگاه خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در این کارگاه با استفاده از تکنیک‌های بازیگردانی به هنرجویان کمک می کنیم تا یک روایت شخصی از خود به روی صحنه ببرند. برای حضور در این کارگاه از هنرجویان خواسته ایم تا با خود یک چمدان کوچک بیاورند که محتوای آن ها عبارتست از یک شی و یک عکس شخصی که برای هنرجو از اهمیت خاصی برخوردار است، یک دست لباس شیک و اعیانی از خودشان، یک دست لباس فقیرانه و یا کهنه از خودشان و یک دست لباس تمرین که اهمیت دارد با همه این ها خاطره ای داشته باشند. از همه این خاطرات برای شکل دادن یک ایده استفاده خواهد شد و در ادامه روایتی شخصی از آن حاصل شود.

سید عباس صالحی همچنین برای دقایقی به تماشای آنچه در این کارگاه می گذرد نشست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه بازدید از کارگاه های تخصصی همایش برگزیدگان جشنواره های تئاتر استانی در پاسخ به خبرنگاران حاضر در این رویداد توضیحاتی را ارائه داد.

سید عباس صالحی در خصوص برخی حاشیه‌ها که برای تئاترهای روی صحنه پیش آمده و اظهارنظرهای خارج از حوزه تئاتر به این عرصه و اینکه تا چه زمانی قرار است این وضعیت ادامه داشته باشد؟ بیان کرد: برداشت من این است که جریان رو به رشدی در تئاتر داشته، داریم و حتما خواهیم داشت. طبیعی است در جامعه متکثر، سلیقه‌های مختلفی وجود دارد که در آن‌ها مرجعیت با قوانین لازم الاجرای کشور و گفتگو کردن برای کاهش دغدغه‌های مجموعه‌ها است. جامعه تئاتری ایران جامعه‌ای است که به هنجارها، قانون و عرف توجه دارد و با این معیار حرکت کرده و می‌کند و طبیعتاً برخی حوزه‌ها که ممکن است حساسیت‌هایی داشته باشند در گفتگو با آن‌ها و نسبت پیدا کردن بیشتر با جامعه تئاتری  حساسیت‌هایشان را می‌توان کاهش داد چون برای تئاتر، اخلاق و عرف اهمیت دارد ‌و بیش از این توجه داشته و دارد.

او در ادامه سخنانش افزود: بولتن سازی همیشه بوده و خواهد بود ولی مهم این است که باب گفتگو را با هم وسیع‌تر کنیم که این هرچه بیشتر شود سوءتفاهم‌ها کمتر می‌شود.

صالحی درباره بازسازی تئاتر شهر و اینکه جدیدترین خبری که در این‌ باره دارد چیست؟ گفت: منابع مالی که برای پاره‌ای از بازسازی‌ها در نظر گرفته شده بود مصوبی دارد، البته شرایطی که در بودجه عمومی کشور هست، دچار اختلال‌هایی شده که بر کسی پنهان نیست. با این حال ما امیدواریم حداقل مصوبی را که امسال داشتیم هم از طریق سازمان بودجه و هم خزانه دریافت کنیم و برنامه امسال را محقق کنیم. در این باره پیگیری‌های جدی داشتیم البته مضایق عمومی کشور را درک می‌کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بازدیدی که از همایش برگزیدگان جشنواره های تئاتر استانی در مجموعه تئاتر شهر داشت ، درباره وضعیت غیرفرهنگی موجود در اطراف مجموعه تئاتر شهر و ایجاد شرایط نامناسب برای حضور مخاطبان و علاقه مندان به تئاتر و فعالیت های فرهنگی و هنری گفت : تئاتر شهر به عنوان یک نماد فرهنگی و هنری کشور به حساب می آید و طبیعتا محیط و حریم این مرکز هم باید هویتی فرهنگی و هنری داشته باشد. همه کسانی که می توانند تلاشی در این زمینه که این حریم به شکل مناسبی باشد ، انجام دهند و تاثیرگذار باشند ، موظف هستندو باید دراین زمینه اقدام کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اعلام اینکه شرایط خوبی پیرامون مجموعه تئاتر شهر دیده نمی شود ، گفت: با توافق های خوبی که دوستان ما با مدیریت شهری و شهرداری تهران داشتند ، امیدواریم طی ماه و یا حداکثر ماه های آینده شرایط مناسب تری را برای این فضای فرهنگی و هنری داشته باشیم. با قول و برنامه هایی که دوستان با مدیریت شهری داشتند این امیدواری قطعا محقق می شود.

صالحی در پایان سخنان خود درباره رسیدگی به وضعیت دستفروش های حاضر در محیط مجموعه تئاتر شهر نیز اظهار کرد : بحث دستفروش ها و بسامان کردن این محیط نیز در همین برنامه وجود دارد.

گفتنی است اتابک نادری مدیر هماهنگی امور استان ها ، محسن حسن زاده مدیر روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی و محمودرضا رحیمی مدیر این کارگاه ها از دیگر حاضرین در این رویداد بودند.




مطالب مرتبط

ارزیابی مدیرکل هنرهای نمایشی از شرایط تئاتر در سال 1402 

هرچه در توان داشتیم، انجام دادیم ولی با شرایط مطلوب فاصله داریم
ارزیابی مدیرکل هنرهای نمایشی از شرایط تئاتر در سال 1402 

هرچه در توان داشتیم، انجام دادیم ولی با شرایط مطلوب فاصله داریم

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی با بیان این نکته که هرچه در توان داشتیم برای تئاتر در سال 1402 انجام دادیم ولی با شرایط ایده‌آل فاصله داریم، گفت برای پیشبرد اهداف عرصه هنر و فرهنگ، نهادهای دیگر هم باید به کمک وزارت ارشاد بیایند.

|

معرفی برگزیدگان نخستین جشنواره شبستان

وزیر فرهنگ: مساجد می‌توانند کانون اصلی تربیت هنرمندان تئاتر باشند
معرفی برگزیدگان نخستین جشنواره شبستان

وزیر فرهنگ: مساجد می‌توانند کانون اصلی تربیت هنرمندان تئاتر باشند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید براینکه مساجد باید کانون‌های اصلی تربیت نیرو در حوزه‌های مختلف باشند، یکی از نمودهای این رویکرد را برگزاری جشنواره تئاتر شبستان دانست.

|

واکنش مدیرکل هنرهای نمایشی به شورآفرینی هنرمندان در انتخابات 1402

نمایندگان مجلس دوازدهم، این روز را فراموش نکنند
واکنش مدیرکل هنرهای نمایشی به شورآفرینی هنرمندان در انتخابات 1402

نمایندگان مجلس دوازدهم، این روز را فراموش نکنند

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی که از صبح زود جمعه 11 اسفند در حوزه ویژه انتخاباتی در تالار وحدت حضور داشت، با سپاسگزاری از حضور هنرمندان در این حماسه ملی، از نمایندگانی که به مجلس دوازدهم شورای اسلامی راه می‌یابند، درخواست کرد این روز را فراموش نکنند و با اختصاص بودجه مناسب ...

|

تاکید وزیر فرهنگ‌ بر مقاوم‌سازی و بهره‌برداری از ساختمان اداره برنامه‌های تئاتر

تاکید وزیر فرهنگ‌ بر مقاوم‌سازی و بهره‌برداری از ساختمان اداره برنامه‌های تئاتر

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، به منظور بهره‌برداری و تجهیز زیرساخت‌های تئاتری کشور از ساختمان سابق اداره برنامه‌های تئاتر واقع در خیابان پارس بازدید کرد.

|

تقدیر دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از وزیر فرهنگ برای برگزاری پرشور جشنواره‌های فجر

تقدیر دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از وزیر فرهنگ برای برگزاری پرشور جشنواره‌های فجر

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی طی پیامی خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از تلاش شبانه‌روزی و جهادی برگزارکنندگان جشنواره‌های ملی فجر قدردانی کرد.

|

نظرات کاربران