در حال بارگذاری ...
کریم اکبری مبارکه در گفت‌وگو با ایران‌تئاتر عنوان کرد

بازیگر باید بتواند هر نوع نقشی را بازی کند

ایران‌تئاتتر:کریم اکبری مبارکه از بازیگران با سابقه و خوشنام تئاتر است که در کارنامه کاریش سابقه همکاری با بزرگانی نظیر قطب الدین صادقی، مجید سرسنگی، مجید جعفری و بهزاد فراهانی دیده می شود. او در نمایش «مردی به نام دایک» در نقش یک کشیش خوش قلب و مهربان بازی روانی ارائه می کند.

از جمله بازی‌های موفق کریم اکبری مبارکه می‌توان به نمایش‌های زیر اشاره کرد: «پهلوان اکبر می‌میرد» نوشته بهرام بیضایی به کارگردانی ابراهیم سخن‌سنج، «دیکته و زاویه» نوشته غلامحسین ساعدی به کارگردانی عبدالله اکبری، «جان‌نثار» نوشته بیژن مفید به کارگردانی عبدالله اکبری، «تیرکمان» نوشته محمود جعفری به کارگردانی عبدالله اکبری، «کوچ» نوشته و کارگردانی بهزاد فراهانی، «عروس» نوشته و کارگردانی بهزاد فراهانی، «نسل آواره» نوشته منوچهر شهپر به کارگردانی گروهی، «ارباب پونتیلا و نوکرش ماتی» نوشته برتولت برشت به کارگردانی محمد جعفری، «مرگ یزدگرد» نوشته و کارگردانی بهرام بیضایی، «خاک تا افلاک» به کارگردانی محمود فرهنگ، «در اعماق» نوشته ماکسیم گورکی به کارگردانی محمد کوثر، «پیتولاسیون» نوشته و کارگردانی نورالله حسینخانی، «سیمرغ سیمرغ» نوشته و کارگردانی قطب‌الدین صادقی، «یکی بود یکی نبود» نوشته و کارگردانی مجید سرسنگی، دستیار کارگردان در نمایش «اکبر آقا آکتور تئاتر» به کارگردانی اکبر عبدی و «آن شب که تورو زندانی بود» به کارگردانی مجید جعفری. در خلاصه داستان این نمایش آمده: فردی قتلی مرتکب شده اما نام واقعی او فاش نشده است. این قضیه برای زندانبان او که قصد دارد تا یک ساعت آینده او را اعدام کند، امتیاز منفی محسوب می‌شود و در تلاش‌اند تا هویت واقعی این فرد کشف شود. نمایش «مردی به نام دایک» به نویسندگی هال ورثی‌هال و روبرت میدل‌مس، ترجمه جمشید شامحمدی و کارگردانی مهدی میامی آذرماه ساعت 19:30 در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفته است و بازیگران آن کریم اکبری مبارکه، حمیدرضا نعیمی، سودابه جعفرزاد، طیبه میامی و شهرام پوراسد هستند. دیگر عوامل این نمایش عبارت‌اند از:

طراح صحنه: رضا کیانیان، طراح لباس: بهناز نازی، طراح چهره‌پردازی: عبدالله اسکندری، طراح نور: رضا حیدری، طراح پوستر و بروشور: جواد آتشباری، موسیقی: سروش قهرمانلو، دستیار اول کارگردان: علی زارعی، دستیار دوم کارگردان: سارا سعادت‌نیا، منشی صحنه: طیبه میامی، روابط عمومی: علیرضا عباسی، مشاور رسانه‌ای: الهه حاجی‌زاده و احمد حجارزاده و عکاس: بابک برزویه. با کریم اکبری مبارکه درباره بازیش در نمایش «مردی به نام دایک» گفت‌وگویی انجام داده‌ایم.

 

بر اساس چه ویژگی‌های در نمایش «مردی به نام دایک» بازی کردید؟

حرفه‌ام بازیگری است و پیشنهاد‌های خوب بازیگری را قبول می‌کنم و نکته مهم این است که باید با نقش احساس نزدیکی پیدا کنم و دوستش داشته باشم؛ اگر نقشی را دوست نداشته باشم به بازیم لطمه می‌خورد. مردی به نام دایک قرار بود سال قبل روی صحنه اجرا شود و بنا به دلایلی اجرایش را تا به امروز به تعویق افتاد. از طرفی مهدی میامی از دوستان قدیمیم در تئاتر است و کارهای مشترک زیادی داشته‌ایم و از سبک‌کاری‌شان شناخت دارم.

 

آیا کارگردانی که بازیگر هم باشد می‌تواند برای بازیگران نکته مثبتی تلقی بشود؟

نکته مؤثری است و چون فضای بازیگری را درک کرده می‌تواند با روش صحیح و مناسب‌تری بازیگرانش را هدایت کند؛ البته خیلی از دوستان کارگردان هم وجود دارند که بازیگر نبوده‌اند اما از بازیگری شناخت دارند و کارشان را درست انجام می‌کند.

 

حضور در این نوع نمایش‌های کلاسیک برای شما چه ویژگی‌هایی دارد؟

برای بازیگری که سال‌ها است در این حوزه فعالیت می‌کند اولویت اصلی کیفیت نقش است و جنس و نوعش در درجه بعدی اهمیت قرار دارد.

 

کشیشی که شما در نمایش مردی به نام دایک بازیکردید را چگونه دیدید؟

خود ویژگی‌های نقش، الگوی مناسبی برای نزدیک شدن به نقش و خصلت‌هایش است. در یک متن نمایشی معمولاً یا درباره شخصیت صحبت می‌کنند و یا خودش درباره ویژگی‌هایش حرف می‌زند و این دو شیوه راه‌های مناسبی برای نزدیک شدن به نقش است. کشیش مرد آرام و متین و موقری است که  با خرد رفتار می‌کند.

 

شغلش چه تأثیری در منش و خلق و خویش دارد؟

بسیار اثرگذار است؛ او آرام و به جا صبحت می‌کند و می‌خواهد لحظات پایانی عمر محکومین به اعدام را با حرف زدن و آرام کردنشان برایشان قابل‌تحمل کند.

 

حضور شخصیت کشیش یک جور ایجاد بالانس و تعادل بین بازپرس تندخوی پلیس و شخصیت مغرور و جدی محکوم به مرگ دارد. چقدر به این مسئله اعتقاد دارید؟

بله، او جنبه اعتدال در روابط میان بازپرس و محکوم را رعایت می‌کند و در مواقعی که چالش میان آن دو نفر بالا می‌گیرد، ورود پیدا می‌کند و اوضاع را به روال عادی باز می‌گرداند. او دوست دارد برای محکوم به مرگ شرایط خوبی را فراهم کند.

 

آدم‌های روحانی و با خدا معمولاً چنین رویه‌ای در پیش می‌گیرند؟

بله، این آدم‌ها به واسطه اتصالشان با عالم بالا به خیلی از خصلت‌های معنوی رسیده‌اند.

 

در جاهایی به نظر می‌رسد بازپرس روی شخصیت آرام  کشیش تسلط دارد و او را به سمت خواسته‌هایش هدایت می‌کند؟

نباید فراموش کنیم که قدرت و مسئولیت در اختیار بازپرس و کشیش نمی‌تواند در کارهای مدیریتی او ورودی داشته باشد و فقط به کارش که آمرزش خواستن برای محکوم است می‌پردازد.

 

با نوع رفتار کشیش به نظر می‌رسد حس سمپاتی با محکوم دارد؟

بله، او انسان است و به خوبی حال و روز این آدم را می‌شناسد و از این وضعیت ناراحت است و این را هم ابراز می‌کند.


نقش‌های کشیش برایتان چه ویژگی‌هایی دارد که مدتی قبل در نمایش خاتون به کارگردانی سعید عالم بخش هم نقش کشیش را بازی کردید؟

نقش کشیش نمایش خاتون بسیار متفاوت با کشیش نمایش «مردی به نام دایک» است. کشیش نمایش خاتون آدم  مکار و حیله‌گری است و از ردای کشیشی برای تأمین منافع خودش استفاده می‌کند و نقشی تاریخی محسوب می‌شود. اما کشیش «مردی به نام دایک» نقشی معاصر و مثبت و موجه است.

 

جنس بازی و فیزیک شما به گونه‌ای است که توأمان توانایی ایفای نقش‌های مثبت و منفی مثل ابن ملجم مرادی در سریال امام علی را دارید؟

بازیگر باید بتواند هر نوع نقشی را بازی کند و من تلاش کرده‌ام با استفاده از تجربیاتم این نقش‌ها را درست بازی کنم. بازیگر صادقی هستم و اگر متوجه شوم که نمی‌توانم نقشی را بازی کنم آن را مطرح می‌کنم.

 

گفت‌وگو از احمد محمد اسماعیلی




مطالب مرتبط

مدیرکل هنرهای نمایشی و هنرمندان از کریم اکبری‌مبارکه گفتند

یادی از هنرمندی که برای تئاتر کودک تلاش وافر داشت
مدیرکل هنرهای نمایشی و هنرمندان از کریم اکبری‌مبارکه گفتند

یادی از هنرمندی که برای تئاتر کودک تلاش وافر داشت

مدیرکل هنرهای نمایشی و جمعی از هنرمندان با حضور در آیین افتتاحیه نمایش «کتابخورها» و بزرگداشت زنده‌یاد کریم اکبری‌مبارکه از تلاش‌های این هنرمند فقید برای تئاتر کودک گفتند.

|

نظرات کاربران