در حال بارگذاری ...
محمد چرمشیر در نشست برگزیدگان جشنواره های تئاتر استانی:

تئاتر کشور دوران بی سواد و بی دانشی را طی می کند

محمد چرمشیر گفت: تئاتر کشور دوران بی سواد و بی دانشی را طی می کند و این مسئله هیچ ربطی به مدیران و مسئولان تئاتری ندارد.

 به گزارش ایران تئاتر، استاد مطرح نمایشنامه نویسی کشور در نشست برگزیدگان جشنواره های تئاتر استانی با تاکید بر اینکه تئاتر ایران همواره وام دار تئاتر شهرستانها بوده است، گفت: اگر در این چند سال دراین خصوص کوتاهی شده، کل تئاتر کشور را متضرر کرده است.

وی افزود: هر زمانی که تئاتر استان ها قوی بوده، ایده داشته و نخبه پروری کرده است تئاتر پایتخت روال عادی خود را طی کرده و هر زمان نگاه خالی از بهره به تئاتر شهرستان ها شده، تئاتر متضرر گشته و این عیب بزرگی است که تئاتر ایران محصور به تهران شده و ضررش را همه می بینند.

چرمشیر با اشاره به اینکه مدیران باید راهی را پیدا کنند که وضعیت تئاتر به خط اصلی برگردد، گفت: یکی از مشکلات تئاتر ما به هنرمندان بر می گردد. تئاتر ما تئاتری بی سواد و بی دانش شده است. تئاتر قرار بود با تجربه باشد، الگوی رفتار اجتماعی باشد و حرف های مهم و ایده های مهم برای جامعه داشته باشد موضوعی که در این چندسال نمی بینیم و این ربطی به مدیران ندارد.

وی افزود: تئاتر ما دوران بی سوادی را طی می کند چون ما هم به وظایفمان عمل نمی کنیم و همه چیز را موکول کرده ایم به کسانی که بیایند و مشکلات ما را حل کنند.

چرمشیر حذف خلق کردن از تئاتر را یکی از مشکلات این روزهای این حوزه هنری عنوان و تصریح کرد: یکی از دلایلی که باعث می شود به سمت مستندسازی برویم که عنصر خلق کردن را از بین برده ایم. خلق کردن به وجود نمی آید مگر آنگه گذشته تئاتر را ندانیم و تجربه دیگران را به تجربه خودمان وصل نکرده باشیم.

وی اضافه کرد: ما به روز نیستیم. دانش ذخیره نمی کنیم و فقط به اسب تجربه مان سواریم که نتیجه دربر ندارد. تئاتر جلودار اجتماع است و ذاتش این است که جامعه را به سمت جلو حرکت دهد و برای تئاتر بی دانش هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.

در انتهای سخنان محمد چرمشیر، جلسه پرسش و پاسخ در خصوص مشکلات نمایشنامه نویسی در کشور برگزار شد و این استاد نمایش نامه نویسی به ابهامات شرکت کنندگان در این حوزه پاسخ داد.

 

 

 




نظرات کاربران