در حال بارگذاری ...
شهرام کرمی در افتتاحیه اولین رویداد عرضه آثار برتر تئاتر دانشگاهی

تئاتر ما مدیون فعالیت دانش‌آموختگان هنرهای نمایشی است

مدیرکل هنرهای نمایشی در افتتاحیه اولین رویداد عرضه آثار برتر تئاتر دانشگاهی « امکان» گفت: دانش‌آموختگان تئاتر م‌ توانند جهت علمی تئاتر کشور را در دست بگیرند و تئاتر را به شکل علمی گسترش بدهند.

به گزارش ایران تئاتر، نخستین دوره رویداد «امکان» باهدف عرضه آثار برتر تئاتر دانشگاهی و با حضور گروه‌های دانشجویی از دانشکده‌های تئاتری تهران صبح امروز ۲۵ آذرماه در سالن ناظرزاده کرمانی، تماشاخانه ایرانشهر با حضور شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی آغاز به کار کرد. همچنین مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان ایران، میلاد نیک آبادی مدیر کانون تئاتر دانشگاهی، امیرحسین حریری کاشانی رئیس مرکز تئاتر مولوی، محسن حسن زاده مدیر روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، علی اکبر عبدالعلی زاده مدیر و سردبیر سایت ایران تئاتر ،جمعی از مدیران تماشاخانه های تهران و تهیه کنندگان تئاتر از دیگر حاضرین در این مراسم بودند.

 

زیرساخت انسانی  موثری در تئاترایران

شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی در بخشی از افتتاحیه این رویداد گفت: به سهم خودم از برگزارکنندگان این رویداد با اهمیت تشکر می کنم. در خصوص ایده ای که در این رویداد اتفاق افتاده باید بگویم که این اولین برنامه رسمی کانون تئاتر دانشگاهی است. یکی از اقداماتی که اداره کل هنرهای نمایشی در سال جاری صورت داد، احیای دوباره کانون تئاتر دانشگاهی به عنوان یک ضرورت بود. امروزه به تئاتر دانشجویی به عنوان هنری که با  تکیه بر سرمایه های جوان و مجهز به دانش آکادمیک تئاتر فعالیت می کند، بهای زیادی داده می شود و خوشبختانه ما این سرمایه را در کشور خودمان در اندازه قابل توجهی دارا هستیم. طبق آمار سالانه حدود هزار و صد نفر فارغ التحصیل هنرهای نمایشی در کشور داریم و خیلی جالب است که از مجموعه فارغ التحصیلان کشور در بعد از انقلاب اسلامی حدود صد و پنجاه هزار را دانش آموختگان رشته های تئاتر تشکیل می دهند که رقم قابل توجهی محسوب می شود. باز هم بر طبق آمار چیزی نزدیک به هفده هزار نفر هنرمند فعال در عرصه تئاتر داریم، ولی نکته با اهمیت این است که یک بنیه و زیرساخت انسانی  موثر در تئاترمان داریم که بسیاری از آن ها دانش آموختگان تئاتر هستند و می توانند جهت علمی تئاتر کشور را در دست بگیرند و تئاتر را به شکل علمی گسترش بدهند.

مدیرکل هنرهای نمایشی در ادامه سخنانش خاطرنشان کرد: اگر امروز تنوع قابل ملاحظه ای در عرصه تئاتر داریم و اگر تئاتر ما امروز توانسته در بخش های مختلف گسترش پیدا کند و فراگیر شود، مدیون فعالیت تعداد زیادی از کسانی است که دانش آموخته این هنر هستند. هر چقدر بتوانیم روی این گروه از هنرمندان عرصه تئاتر سرمایه گذاری کنیم، به نظر من برای آینده تئاتر سرمایه گذاری کرده ایم و  می توانیم مشوق اقدامات موثری در فضای هنر کشورمان  داشته باشیم که کمک خواهد کرد تا از ظرفیت های هنر نمایش در جامعه بهره ببریم. امیدوارم در این چند روز شاهد اتفاقات خوبی در این عرصه باشیم. ما هم تکلیف خود می دانیم از هر رویدادی که ذیل عنوان تئاتر دانشگاهی صورت می گیرد حمایت کنیم. خوشبختانه این حمایت ها از سوی سایر نهادها هم دارد تبدیل به یک جریان می شود و امیدوارم همه ما بتوانیم این ویژگی را به عنوان یک تکلیف گسترش بدهیم.

 

مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان ایران نیز در سنانی کوتاه در این مراسم اظهار کرد: وقتی این رویداد پیشنهاد شد، با کمال ارادت از آن استقبال کردیم تا این امکان فراهم شود. خوشبختانه در تماشاخانه ایرانشهر امکان میزبانی از چنین رویدادهایی فراهم است و ایک مدیر باید از چنین ظرفیت هایی استفاده کند و این ظرفیت ها را در اختیار فعالیت های فرهنگی قرار دهد. امیدوارم از فرصت برگزاری این رویداد کمال استفاده را بشود کرد و تجربه بسیار خوبی را شکل داد.

 

« امکان»؛ جشن تئاتر مستقل است

در بخش بعدی مراسم افتتاح این رویداد نیز یوسف باپیری عضو شورای کانون تئاتر دانشگاهی به ارائه نقطه نظرات این شورا در ارتباط با این رویداد پرداخت و گفت: با رصد شرایط موجود تئاتر دانشگاهی یک مسئله یا معضل خودنمایی می کند؛ حل شدن تئاترهای مستقل، غیر متعارف و تجربی در بطن تئاتر بدنه یا رایج. طبعاً تئاتر دانشگاهی یکی از ارکان این شکل از تئاتر نحیف است که در سایه پررنگ مناسبات بازارمحور تئاتر رایج نادیده و نامرئی و محو می شود. می گوییم بازار محور و منظورمان آن منطقی است که تاکیدش به جای خلق طبیعی تئاتر بر الگوی فایده مدار عرضه و تقاضا است. به عبارتی چیزی که به نام خصوصی سازی تئاتر در یک دهه گذشته بر تئاتر ما چیره شد، سیاست و زیبایی شناسی تئاتر را نادیده گرفت و همچون اقتصاد غیرتولیدی تلاش کرد تمرکزش را بر افزایش مصرف کننده/خریدار قرار دهد. در این حالت نهادها و تئاترهای کوچک چاره ای جز تجزیه و استحاله نداشتند. آن ها کالای مناسبی برای این نظام فایده محور نبودند. نتیجه نیازی به بازگویی ندارد؛ اما به صریح ترین شکل می توان چنین بیانش کرد که تئاتر دانشگاهی باید به تئاتر مصرفی مستحیل شود و یا ضمانتی برای حیاتش نیست.

او در ادامه افزود: با آغاز به کار دوباره کانون تئاتر دانشگاهی در تابستان 97، مهم ترین چالش اعضای کانون حرکت به سمت طراحی برنامه ای بود تا تئاتر اقلیت حیات مستقلش را تضمین شده ببیند. این طبعاً میسر نیست مگر با بازنگری در سیاست های کلان فرهنگی در سطوح بالای مدیریتی که در شرایط فعلی چندان امکانش مهیا نیست ولی خوشبختانه با حمایت مدیریت مرکز هنرهای نمایشی این امکان فراهم بود تا با آزمون و خطا و در مقیاسی کوچک این مسئله آزمایش شود. از این رو تلاش شد تا با ایجاد « امکان» در وهله اول تولیدات دانشجویی و دانشگاه عرضه شود. 

این عضو شورای تئاتر دانشگاهی در بخش پایانی سخنانش بیان کرد: فرآیند این برنامه واضح و مختصر است. فراخوان مشارکت برای اعلام آمادگی اجراها، انتخاب آثار در دانشکده های تئاتری، و سپس دعوت از مدیران تولید، مدیران تئاتر و غیره برای بررسی آثار با ارائه گروه ها. پس در انتخاب آثار دخالت و اعمل نظری نکرده ایم و تا سرحد امکان همه متقاضیان برای ارائه دعوت شده اند. ادامه فرآیند را همه با هم تجربه می کنیم و نیروهای موثر در آن در شکل گیری و فرجام آن موثرند. جشن باشکوهی درکار نیست اما جشن تئاتر مستقل است. هدف امکان بازاریابی واقع بینانه است. تولیدات تئاتر دانشجویی به اجرایی درخور برسد و مدیران نقشی در تحقق تئاتر مستقل داشته باشند. 

در ادامه نمایش های لانچر به کارگردانی مسعود صرامی ، پویاسعیدی ، نمایش تعلیم ریتا به کارگردانی محمد حسین پور ابولی ، نمایش هملت به کارگردانی امیرحسین یزدی، نمایش زندگی در تئاتر به کارگردانی حنیف سلطانی و اکوسیستم به کارگردانی پویا یادگاری در دونوبت صبح و عصر برای مدیران سالن و تهیه کنندگان  حاضر ،در قابل اجرای زنده ، پخش ویدیو و توضیحات شفاهی همراه با بروشور و مواد تبلیغی  عرضه شد.

 




مطالب مرتبط

مدیر کل هنرهای نمایشی مطرح کرد

در همه جای دنیا مدیران ارشد، تئاتر را تقویت می‌کنند و تئاتر می‌بینند
مدیر کل هنرهای نمایشی مطرح کرد

در همه جای دنیا مدیران ارشد، تئاتر را تقویت می‌کنند و تئاتر می‌بینند

کاظم نظری، مدیر کل هنرهای نمایشی با بررسی شرایط تئاتر کشور، چشم انداز آینده را روشن می داند و می‌گوید در همه جای دنیا مدیران ارشد، تئاتر را تقویت می‌کنند و تئاتر می‌بینند و امیدوارم نمایندگان مجلس و کمیسیون فرهنگی ما هم پای‌شان به تئاتر باز شود و صرفا این گونه نباشد که ما ...

|

داوران بخش دانشجویی تئاتر فجر 42 معرفی شدند

داوران بخش دانشجویی تئاتر فجر 42 معرفی شدند

اسماعیل نجار، ابراهیم پشت‌کوهی، رامتین شهبازی، بهرام جلالی‌پور و علی حاج ملاعلی داوری بخش تئاتر دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را بر عهده گرفتند.

|

گفت‌وگو با فرزاد معافی غفاری، عضو هیئت انتخاب بخش دانشجویی جشنواره تئاتر فجر

آینده درخشان تئاتر کشور، از مسیر تئاتر دانشجویی عبور می‌کند
گفت‌وگو با فرزاد معافی غفاری، عضو هیئت انتخاب بخش دانشجویی جشنواره تئاتر فجر

آینده درخشان تئاتر کشور، از مسیر تئاتر دانشجویی عبور می‌کند

فرزاد معافی غفاری، عضو هیئت انتخاب بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر باور دارد آینده درخشان تئاتر کشور، از مسیر تئاتر دانشجویی عبور می‌کند.

|

هفته تئاتر هنرهای زیبا آغاز شد

هفته تئاتر هنرهای زیبا آغاز شد

هفته تئاتر پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران؛ از روز گذشته (یکشنبه ۲۴ دی) با حضور ۱۴ گروه نمایشی دانشجویی آغاز شد. 

|

با تصویبِ شورای مدیران گروه‌های آموزشی هنرهای نمایشی دانشگاه‌ها

طرح «هفته‌های تخصصی تئاتر» در دانشکده‌های هنری اجرایی خواهد شد
با تصویبِ شورای مدیران گروه‌های آموزشی هنرهای نمایشی دانشگاه‌ها

طرح «هفته‌های تخصصی تئاتر» در دانشکده‌های هنری اجرایی خواهد شد

در دومین نشست شورای مدیران گروه‌های آموزشی هنرهای نمایشی دانشگاه‌های تخصصی مستقر در شهر تهران، تصویب شد طرح «هفته‌های تخصصی تئاتر» با حمایت اداره‌کل هنرهای نمایشی اجرایی شود.

|

نظرات کاربران