در حال بارگذاری ...
جمع بندی ایران تئاتر از یک رویداد ده ساله

جشنواره مونولوگ برگ برنده دانشگاه هنر

ایران تئاتر-احمد عظیمی؛این جشنواره حالا به یکی از جشنواره های پرطرفدار دانشجویی تبدیل شده است و برای خودش جایی میان دانشجویان نمایش پیدا کرده است. فرم مونولوگ به دلیل جمع و جور بودن تولید برای اجراهای دانشجویی بسیار مناسب است.

 دهمین جشنواره مونولوگ دانشگاه هنر امسال با موضوع تنهایی در حال برگزاری است. این جشنواره حالا به یکی از جشنواره های پرطرفدار دانشجویی تبدیل شده است که برای خودش جایی میان دانشجویان نمایش پیدا کرده است. فرم مونولوگ به دلیل جمع و جور بودن تولید برای اجراهای دانشجویی بسیار مناسب است. اجراهای مونولوگ معمولا بسیار متن محور اند و از سوی دیگر می توانند متون تولیدی به روزی داشته باشند که از قضا نویسنده هم جزو دانشجویان باشد. فرم تولیدی مونولوگ به گونه ای است که امکان تجربه را راحت تر از انواع دیگر تئاتر امکان پذیر می کند. هر چند از سوی دیگر می توان آن را بسیار سخت تر دانست چون در این نوع اجرا همه چیز(عموما) توسط یک بازیگر اجرا و منتقل می شود و همین مسئله محدودیت هایی را به وجود می آورد که کار را از برخی جهات سخت تر می کند اما در نهایت برای دانشجویی که هنوز می خواهد روند تولید یک اثر را تجربه کند به نظر منافعش بیشتر از آسیب هایش است. به هر صورت حالا جشنواره مونولوگ دانشگاه هنر دارد تبدیل به یکی از جشنواره های با سابقه تئاتر می شود و آذر امسال دهمین سال برگزاری اش را تجربه می کند.

 

مونولوگ در آیینه

جشنواره مونولوگ دانشگاه هنر امسال با رویکرد تنهایی منتشر شد. در این فراخوان اعلام شد که تنهایی انسان محور اصلی این جشنواره است. جشنواره امسال در چهار بخشِ اصلى (اجراى مونولوگ), مونولوگ نویسى, بداهه پردازى و هفته مونولوگ در حال برگزاری است.

هفته مونولوگ از تاریخ 17تا 22 آذر ماه برگزار شد. 13اثر در این بخش حضور داشتند که از میان آنها دو نمایش شاهزاده اندوه و روز از نو روزی از نو به بخش اصلی جشنواره راه پیدا کردند. داوری این بخش را جعفر حجازى کارشناس ارشد کارگردانى تئاتر از دانشکده سینماتئاتر، نازنین زهرا رفیعى کارشناسى کارگردانى تئاتر از دانشگاه سوره، حامد اصغرزاده کارشناس ارشد کارگردانى تئاتر  از پردیس هنرهاى زیباى دانشگاه تهران به عهده داشتند. در بخش هفته ى مونولوگ آثارى که متون آنها بر اساس متونى غیرنمایشى از قبیل رمان، داستان، شعر و ... حضور داشتند و جلسه داوری آن در حضور دانشجویان جمعه 23 آذر ماه برگزار شد.

بخش دیگری جشنواره که در دوره های قبلی خیلی جدی گرفته نمی شد اما حالا دیگر به بخش مورد علاقه مخاطبین تبدیل شده است بخش بداهه پردازی است که در آن شرکت کنندگان بر اساس موضوعی در روز سه شنبه 20 آذر ماه که همان روز اعلام می شد به صورت محیطی در مکان های مختلف دانشکده سینما تئاتر( باغ ملی) اجرا شد. خانم نسیم ادبى و آقایان پوریا کاکاوند و مرتضى حسین زاده داوران این بخش بودند.

بخش دیگر جشنواره کارگاه هایی بود که از ابتدای آذر ماه برگزار شد. کارگاه دیدن و تحلیل توسط دکتر رفیق نصرتى

در تاریخ15 و16 آذر ماه، کارگاه "مونولوگ بازى" سهند خیرآبادى هم ٥ تا ٧ آذرماه در پردیس باغ ملی دانشگاه هنر و کارگاه "تماشاگر متشخص" عرفان شیرنگى در تاریخ ١٠ و ١٧ آذرماه در دانشکده سینماتئاتر برگزار شد.

بخش مونولگ نویسی این دوره از جشنواره بر اساس محورهای اصلی جشنواره امسال یعنی تنهایی، نسبت اثر با انسان معاصر و ارائه دیدگاه خالقانه هنرمند در باب مونولوگ و نسبت آن با اثرش. در این دوره هر فرد می تواند سه اثر را به بخش مونولوگ نویسی ارائه دهد.

بخش اصلی جشنواره مونولوگ  30 آذربه اتمام رسید و در آن 18 اثر به صورت مستقیم و 2 اثر از بخش هفته مونولوگ به این بخش راه یافته بودند. غزل اسکندرنژاد، بهنام نوایى، کیوان سررشته و عباس جمالى داوری بخش اصلی جشنواره را بر عهده  داشتند.

 

یک تحلیل، چند نکته

نمایش سفید میاد پایین جاش بالا میره قرمز به کارگردانی طاهره هزاوه ، فائزه یوسفی به کارگردانی حسین برفی نژاد، ژئولوگ یا پسماند انتظار به کارگردانی حسام لک، چهار مضراب اصفهان به کارگردانی کیانا رستگارنژاد، رک: تمجمج به کارگردانی فریال رشیدی، نقل مکان به کارگردانی فاطمه محمودی، رای فک اضافه به کارگردانی کتایون لطیف، سفر تکثیر به کارگردانی آیدا ملک محمودی و خورشید سیاه مالیخولیا به کارگردانی محمد امین صبوری از دانشگاه هنر در این دوره جشنواره شرکت دارند. این یعنی بیش از 47 درصد آثار امسال در بخش اصلی مونولوگ از دانشگاه میزبان اند.

مدت زمان یک نوسان یا چرخه کامل به کارگردانی حامد ناوشکی، لیدی مکبث به وقت محلی به کارگردانی ترانه یوسفی ، شاهزاده اندوه به کارگردانی مینا هادی زاده و ویار به کارگردانی بردیا مشهوری از دانشگاه هنر و معماری در بخش اصلی جشنواره مونولوگ حضور دارند. این تعداد نشان می دهد 19 درصد آثار بخش اصلی از دانشگاه هنر و معماری هستند.

نمایش های بی نام به کارگردانی مهلا عرب فریدی، برندی به کارگردانی سحر صبا و من مرگ را زیسته ام به کارگردانی حنانه حمزه علی پور از دانشگاه سوره در بخش اصلی مونولوگ حضور دارند. حدود 14 درصد از آثار هم از دانشگاه سوره آمده اند.

مزایده به کارگردانی محمد صادق دهقانی و دیگرگاه با کارگردانی مشترک آیدا رشدی و مهسا شاملو از دانشگاه تهران به جشنواره مونولوگ آمده اند. همچنین وفقه به کارگردانی اسما رمضانی و روز از نو روزی از نو به کارگردانی مرضیه فیلی نمایندگان دانشگاه تربیت مدرس در این دوره هستند که با این حساب دانشگاه تهران و تربیت مدرس هر کدام 5/9 درصد از آثار بخش اصلی جشنواره امسال مونولوگ را به خود اختصاص می دهند.

با این حساب دانشگاه هنر به عنوان میزبان بیش از دیگر دانشگاه های تئاتر در این جشنواره فعال بوده است و سهم دیگر دانشگاه ها غیر از هنر و معماری نیز خیلی با هم متفاوت نیست. سهم خواهی در جشنواره های دانشجویی در سال های گذشته همواره با حواشی همراه بوده است تا جایی که چهار دوره پیش در جشنواره دانشجویی بود که یکی از دانشگاه ها در اعتراض به انتخاب تعداد کمی  از آثار بازبینی شده این دانشگاه در جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی در حرکتی اعتراضی جشنواره ای داخلی همزمان با جشنواره دانشجویی را برگزار کرد و آثار قبول شده آن دانشگاه هم در همراهی با این حرکت اعتراضی در جشنواره دانشجویی شرکت نکردند  به جشنواره داخلی خود پیوستند. اما حالا به نظر می رسد با افزایش تعداد دانشجویان تئاتری دانشگاه ها در یافته اند جشنواره تئاتر دانشگاهی نمی تواند پاسخگوی آنها باشد و  باید برای این خیل دانشجویان به فکر رویدادهای بیشتری در طول سال باشند. به همین ترتیب رویداد دانشجویی همچون جشنواره تئاتر تجربه نمونه ای دیگر از این جشنواره هاست که به همت دانشکده هنرهای زیبا برگزار می شود. در این جشنواره هم معمولا آثار دانشجویان دانشگاه تهران حضور پر رنگ تری دارند و حالا با رشد این مسئله به نظر این فراوانی آثار از دانشگاه میزبان در هر جشنواره، دیگر منطقی می نماید. به همین ترتیب دانشگاه سوره نیز جشنواره ای را در سال های اخیر برگزار می کرد که امسال از آن خبری نیست اما نفس برگزاری جشنواره های داخلی و حضور آثاری از دیگر دانشگاه ها می تواند به امری مثبت تبدیل شود که هم فضای تئاتر دانشجویی را به فضایی چند قطبی تبدیل می کند و هم فرصت بیشتری به دانشجویان می دهد. البته در این زمینه نباید فراموش کرد در چند سال اخیر دانشگاه هنر با به کارگیری ظرفیت های  زیرساختی خود و توسعه فضای آموزشی و سالن هایش توانسته گوی سبقت را از دیگر دانشگاه از لحاظ کیفیت آموزش برباید. این دانشگاه با به راه انداختن پلاتوهایش در پردیس باغ ملی حالا بیش از دانشگاه های دیگر فضای آموزشی تئاتری در اختیار دارد. در حالی که دانشگاه تهران تنها چهار پلاتوی فعال در اختیا دانشجویانش قرار می دهد و وضع دو دانشگاه دیگر تئاتری یعنی سوره و هنر ومعماری بهتر از این نیست دانشگاه هنر توانسته دو ساختمان مجزا در دو نقطه شهر را به صورت فعال و در ساعات بیشتری در اختیار دانشجویان تئاتری اش بگذارد. به نظر می رسد جشنواره مونولوگ دانشگاه هنر با آنکه بی سر و صدا برگزار می شود حالا توانسته به حرکتی فعال و دانشجویی تبدیل شود و برگ برنده این دانشگاه در رقابت با دیگر دانشگاه های تئاتری باشد.

 

پایانِ  خودمانی

با اعلام نام منتخبین جشنواره دهم برگزیدگان مونولوگ، عصر دیروز، شنبه اول دی ماه معرفی شدند:

در بخش بداهه پردازى تندیس بهترین اجراى بداهه به مبینا رمضانى و سمیرا نجارى اهداء شد و حانیه فراهانى، فروزان قاسمى و سبحان صفرى تقدیر شدند.

دربخش مونولوگ نویسى"شنوندگان عزیز توجه فرمایید" نوشته سهراب کریمى با همراهى سحر صبا و "خانه" نوشته عرفان غفورى صنعتى تندیس بهترین متن را از آن خود کرد.  

در بخش اصلى مونولوگ/بازیگر زن؛ تندیس بهترین بازى به شبنم دادخواه براى نمایش چهارمضراب اصفهان و فائزه یوسفى براى نمایش فائزه یوسفى رسید. همچنین سمیرا نجارى براى نمایش ژنولوگ یا پسماند انتظار تقدیرشد.

در بخش اصلى مونولوگ/بازیگر مرد؛ ابراهیم رضایى براى نمایش چهارمضراب اصفهان تقدیرشد. هیئت داوران در این بخش هیچ بازیگری را شایسته تندیس ندانست.

مهلا عرب فریدى براى نمایش بى نام تندیس بهترین کارگردانى را برد و سحر صبا براى نمایش برندى و شبنم دادخواه و باسط رضایى براى نمایش چهارمضراب اصفهان تقدیر شدند.

در بخش متن، حسین برفى نژاد براى نمایش فائزه یوسفى و فاطمه محمودى براى نمایش نقل مکان تقدیر شدند.
همچنین از طراحى پرفورمنس "دیگرگاه" کارى از آیدا رشدى و مهسا شاملو  تقدیرشد.
مصطفى اسفندیارى براى نورپردازى نمایش هاى "ویار" و "صداى کهکشان راه شیرى" تقدیر شد.
جایزه ویژه هیئت داوران به گروه نمایش ژنولوگ یا پسماند انتظار تعلق گرفت.
و آثار "بى نام" کارى از مهلا عرب فریدى و "ژنولوگ یا پسماند انتظار" کارى از حسام الدین لک به جشنواره ى تئاتر دانشگاهى معرفى گردیدند.
در پایان نیز اعلام شد آثار "بى نام" کارى از مهلا عرب فریدى, "ژنولوگ یا پسماند ذهن" کارى از حسام الدین لک, "چهارمضراب اصفهان" کارى از شبنم دادخواه و باسط رضایى و "برندى"کارى از سحر صبا از طرف جشنواره براى اجراى عموم حمایت مى گردند.

 لیست پایانی برگزیدگان جشنواره اما نشان می دهد که تقسیم جایزه لزوما از قائده  سهم بندی  پیروی نکرده است. در بین چهار گروه اعلام شده برای حمایت برای اجرای عموم علاوه بر دو گروه از دانشگاه هنر دو گروه از دانشگاه سوره نیز دیده می شوند. همچنین دو کاری که به جشنواره تئاتر دانشگاهی معرفی شدند یکی از سوره و یکی از دانشگاه سوره هستند.




نظرات کاربران