در حال بارگذاری ...
بیانیه هیأت داوران مسابقه انجمن منتقدان و نویسندگان منتشر شد

سرگرم کنندگی، فرح بخشی و آگاهی بخشی

هیأت داوران هفدهمین مسابقه سالانه انجمن منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر بیانیه خود را منتشر کردند.

هیأت داوران هفدهمین مسابقه سالانه انجمن منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر متشکل از: دکتر بهروز غریب پور، دکتر یونس شکرخواه، دکتر حمیدرضا مدقق و با همراهی حمید جبلی (کارشناس و مشاور هیأت داوران در بخش عکس) بیانیه خود را به شرح زیر منتشر کردند:
تئاتر، رسانه است؛ رسانه ای که بیش از آن که کارکرد اطلاع رسانی داشته باشد، عهده دار طیف وسیعی از وظایف از سرگرم کنندگی، فرح بخشی و در صدر همه آنها، آگاهی بخشی برای جامعه مخاطبانش است.
تئاتر، هنر رودررو بودن با مخاطب است؛ رسانه ای زنده که بنیانِ دیگر رسانه ها، به ویژه سینما و تلویزیون است. شکلی از ارتباطات چهره به چهره که با بهره گیری توامان از بیان و زبان بدن و تصویر سازی صحنه‌ای، برای تاثیرگذاری بیشتر بر مخاطب از دیرباز و تا به امروز می‌کوشد و به رغم حضور رقبای جدید هرگز از عرصه تمدن بشری بیرون نرفته و نخواهد رفت.
تئاتر، پدیده و فعالیتی اجتماعی است؛ رسانه‌ای مردم محور که در معرض قضاوت مخاطبانش قرار می گیرد تا آنها به شناختی بهتر و عمیق‌تر از خود و جامعه پیرامون‌شان دست یابند.
با همه اینها تئاتر به عنوان ابزار ارتباطیِ انسان ها و رسانه ای برای بیان اندیشه، شناخت اجتماعی، آگاهی جمعی و موثر در بینش اجتماعی، برای حفظ بقای خود نیازمند حمایت، توجه، نقد و پژوهشِ دقیق، عالمانه و منصفانه دست اندرکاران سایر رسانه هاست تا اهالی تئاتر و مخاطبان آنها در تعاملی دوسویه از کیفیت بهتری در ارائه آثار و ارتقای دانش مخاطبان موثر باشند.
هیأت داوران مبتنی بر این دیدگاه، آثار رسیده به مسابقه سالانه انجمن منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر را بررسی و داوری کرد و ضمن تجلیل از همه شرکت کنندگان در این مسابقه، نکاتی را بنابر وظیفه ای که به عهده داشت، برای بهبود هر چه بهتر آثار بیان می کند:
1.    آثار حاضر در بخش «گفت‌وگو» برخوردار از کیفیت مناسبی بود. پرسش هایِ خوب طراحی شده، نشان از تسلط مصاحبه‏ گران بر موضوع مصاحبه‌ها داشت و شمارِ گفت‌وگوهای عمقی و دقیق، قابل توجه بود.
2.    اما در بخش «گزارش»، شمار آثار بهره مند از اصول گزارش نویسی اندک بود. رعایت بی طرفی، پرهیز از قضاوت کردن و توصیف و تصویرپردازی با بهره گیری از نثری شیوا، معیارهایی بود که در کمتر گزارشی دیده می¬شد. همچنین تعدادی از آثار ارسال شده به این بخش اساساً گزارش محسوب نمی‌شد.
3.    در بخش «نقد» کمیت آثار قابل توجه بود و بسیاری از آنها نیز کیفیت لازم را داشت؛ امری که بیانگر فعالیت نویسندگان و روزنامه نگارانی در حوزة تئاتر است که هم «هنر ـ رسانه تئاتر» را می شناسند و هم با مبانی و اصول نقد ژورنالیستی آشنایی دارند.  
4.    در بخش «یادداشت» با وجود شمار قابل توجه آثار دریافت شده، تعداد مطالب قوی، دلچسب و دلنشین اندک بود. رعایت ایجاز و مختصر و مفیدنویسی، بنیادی‌ترین اصل یادداشت نویسی است که در بیشتر آثار این بخش دیده نمی¬شد و از این رو در عمل، غالب مطالب دریافت شده، در مرز بین گزارش، مقاله، نقد و یادداشت سرگردان مانده بود.
5.    در بخش «مقاله» حضور مقاله های علمی ـ پژوهشیِ دارای کیفیت که دانشجویان علاقمند به تئاتر با صرف وقت بسیار تهیه کرده بودند، قابل توجه بود. اما فارغ از این مقاله های دانشگاهی، هیچ مقاله ژورنالیستی درباره مسائل و موضوع¬های دامنگیر و فراگیر تئاتر ارائه نشده بود که به نوبه خود جای دریغ و تاسف است.
6.    در بخش «ترجمه»، آثار حاضر، نشان از تسلط مترجمان بر هر دو زبان مبدا و مقصد داشت؛ امری که در عمل، سبب ترجمه هایی رسا و کم نقص شده بود. این آثار برگرفته از منابع معتبر بودند و موضوع‌های درخور و مفیدشان، افزایش آگاهی و دانشِ علاقمندان ایرانی تئاتر را موجب می شد.
7.    در بخش «عکس» انتظار مشارکت بیشتری می رفت و آثار حاضر در این بخش کمیت قابل توجهی نداشت. با این حال، کیفیتِ همین تعداد معدود و محدود نیز نشان از ظرفیت رو به رشد عکاسی تئاتر ایران دارد؛ ظرفیتی که در صورت درآمیختن زیبایی شناسی هنری با معیارهای ژورنالیستی، بیش از بیش مورد توجه قرار خواهد گرفت و موثر خواهد بود.
هیات داوران امیدوار است همنشینی و داد و ستد رسانه تئاتر با دیگر رسانه ها در سال‌های پیش رو افزون شود و هر دو حوزه، در تعاملی مفید و اثرگذار به جایگاه واقعی و درخور خود در فرهنگ و هنر این مرز و بوم دست یابند.
اسامی نامزدهای بخش‌های مختلف هفدهمین مسابقه مطبوعاتی سالیانه انجمن منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر به شرح زیر است:
    
بخش گفت و گو:
«امیرحسین سیادت» از دفترهای نیلا، «آزاده فخری» از مجله زنان امروز و «ایرج افشاری اصل» از هفته‌نامه صدا

بخش گزارش:
«سبا حیدرخانی» از خبرگزاری ایلنا و «بهروز فائقیان» از سایت ایران تئاتر
بخش نقد:
«شهرام خرازی‌ها» از روزنامه قانون، «محسن خیمه‌دوز» از روزنامه شرق و «هومن نجفیان» از مجله نمایش
بخش یادداشت:
«شهرام خرازی‌ها» از روزنامه بهار، «فرزانه ابراهیم‌زاده» از روزنامه جامعه فردا و «بابک زینالی» از سایت ایران تئاتر
بخش مقاله:
«محمد نجاری» و «ابوالقاسم قوام» از فصلنامه علمی پژوهشی کهن‌نامه ادب پارسی، «احسان زیورعالم» و «سید فضل‌الله میرقادری» از مجله بوستان ادب و «شیرین میرزانژاد جیرده» از سایت خبری تئاتر
بخش ترجمه:
«سارا منصوری» از مجله نقد هنر، «مریم خباز» از مجله نقد هنر و «فاطمه صمدزاده» از مجله نمایش

بخش عکس:
«سهیل صحرانورد»، « بهار نیک‌پور » و «مرجانه پورحسین»

گفتنی است از برگزیدگان هفدهمین مسابقه مطبوعاتی سالیانه انجمن منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر، عصر پنجشنبه 6 دی 97، طی مراسمی تقدیر خواهد شد.




مطالب مرتبط

نمایشگاه «شب عکس تئاتر» افتتاح شد

ثمره 40 سال دوستی حمید جبلی و آتیلا پسیانی
نمایشگاه «شب عکس تئاتر» افتتاح شد

ثمره 40 سال دوستی حمید جبلی و آتیلا پسیانی

حمید جبلی، در مراسم افتتاحیه نمایشگاه و جشن «شب عکس تئاتر» در خانه هنرمندان، با اشاره به دوستی 40 ساله‌اش با آتیلا پسیانی، عکس‌هایش از آثار به صحنه رفته گروه تئاتری «بازی» را به نمایش گذاشت.

|

دبیر شب عکس تئاتر مطرح کرد

فعالیت تئاتر خصوصی مدیون عکس و عکاسان تئاتر است
دبیر شب عکس تئاتر مطرح کرد

فعالیت تئاتر خصوصی مدیون عکس و عکاسان تئاتر است

ابراهیم حسینی، دبیر شب عکس تئاتر در مراسم رونمایی از پوستر این رویداد هنری گفت تئاتر خصوصی بخش اصلی فعالیت خود را مدیون عکس و عکاسان تئاتر است. همچنین در این مراسم از نمایش و اهدای 30 عکس حمید جبلی، نویسنده، بازیگر و عکاس تئاتر به آرشیو انجمن صنفی عکاسان تئاتر ایران خبر داده شد.

|

در ویژه‌برنامه «یلدای خُرَمروز» مطرح شد

یلدا می‌گوید امید در پس ناامیدی متولد می‌شود
در ویژه‌برنامه «یلدای خُرَمروز» مطرح شد

یلدا می‌گوید امید در پس ناامیدی متولد می‌شود

احمد محیط طباطبایی، رییس ایکوم در ویژه‌برنامه «یلدای خُرَمروز» که به مناسبت شب یلدا و آغاز فصل زمستان در خانه هنرمندان برگزار شد، گفت یلدا مطابق همه آن چیزی بوده که در فرهنگ ایران بوده است و آن این‌که تاریکی به‌روشنی رسیده؛ شب به‌روز ختم شده و امید در پس ناامیدی متولد ...

|

نظرات کاربران